Fatta beslut?

L

lala

Jag har fått ett svårt val, och jag kan verkligen inte bestämma mig!

Jag har en äldre islandshäst hemma på foder eftersom ägaren helt enkelt inte kan sköta om den ordentligt så jag tar hand om den för jag tycker synd om den. Jag rider honom ibland lite när jag har lust.

Ca 4 km härifrån finns ett lösdrigts stall där jag rider ett halvblod då jag vill, jag skickar ett mess och så får jag fara dit och rida. Jag trivs jätte bra där, hästen är underbar och det finns flera hästkunniga i stallet som ger mig lektioner ibland och låter mig följa med på kurser och sådant.

Nu ägaren till hästen jag brukar fara och rida frågat om jag vill ha min islandshäst där i vinter, och det skulle ju vara jättebra eftersom han då skulle få många hästar till sällskap, en stor hage och dessutom ett jättefint vindskydd och stall.
Det finns många fördelar med att ha honom där, bla; tillgång till belyst ridbana, hästkunniga människor runt omkring och jag slipper ju stiga upp tidiga mornar för att mata och hacka hål i vattnet som frusit.
Men de som bekymrar mig är de att har jag honom där fölorar jag friheten att bara kunna gå ut och rida eller bara säga hej till hästen när jag vill. Har jag honom där borta måste någon ha passligt att skjutsa mig. Och när jag far dit så ska jag rida två hästar.

Ska jag ha honom hemma eller inte ?
Jag tycker det är så mysigt att kunna gå ut till honom precis när jag vill, men på många vis skulle det vara bra att ha honom där...

Sv: Fatta beslut?

tänkte precis samma sak...

till TS: jag skulle flyttat hästen, om de nu är så att den går ensam

Om den inte går ensam, utan har ngn kompis, så skulle jag hae den kvar. Tycker det är en ofattbar lyx att kunna se hästen från fönstret, och bara gå 50 m för lite gos eller f att kolla att allt är som det ska.

Alltså det är väll inte så farligt att hästen går ensam?=) Den kanske gjort det så länge att den är van, men det är klart att det är roligare för hästen med sällskap:)
Jag skulle nog flyttat hästen. Du kommer nog tycka det är roligare med mer folk runtomkring och 4 km cyklar man ju på ca 10-20 min;)

Alltså det är väll inte så farligt att hästen går ensam?=) Den kanske gjort det så länge att den är van, men det är klart att det är roligare för hästen med sällskap:)
Jag skulle nog flyttat hästen. Du kommer nog tycka det är roligare med mer folk runtomkring och 4 km cyklar man ju på ca 10-20 min;)

nej, de är ju ingen katastrof. men som du själv skriver så är de ganska troligt att hästen trivs bättre tillsammans med andra hästar.

Japp han står ensam :(
Han har gjort det sen flera år tillbaka. Men när han kom till mig hade jag sällskap åt honom, men den hästen bara rev sönder hans exemtäcke, så då fick han gå ensam igen och var precis som innan.
Nu går det hästar här i närheten, och ibland rider jag tillsammans med dom, och när vi skiljs åt bryr han sig inte alls. Dom gnäggar men han tittar inte äns åt dom, han bara länger på steget när vi vänder hemmåt.. Så han verkar inte uppsatta sällskap så vidare mycket.
Men jag vet, hästar ska ha sällskap, de är flockdjur....
Men jag tycker det är så underbart att kunna titta ut genom fönstret och se honom.

Men skulle jag flytta honom skulle han ha en jättefin hage och en superfin ligghall! Och sällskap, tillgång till belyst ridbana och hästkunniga runt om kring som kan hjälpa.

på vintern är det lite svårt att cykla :P
det är i vinter jag skulle ha honom där om det blir aktuellt..

Du kan ju testa å flytta han typ 1-2 månader:) Och om du skulle sakna han allför mkt så är det ju bara att flytta hem han igen:)
Så ska jag testa med min häst

ja det är klart :) så ska jag nog göra
men det känns taskigt mot stallägaren som behöver sällskap åt sin ena häst som inte kan gå med dom andra i stallet pga han är lättfödd och de är inte dom andra, men min islänning är de så därför ska dom gå tillsammans. Då känns det taskigt att sen säga nej , jag vill ha honom hemma när hon är snäll och erbjuder så fint åt honom..

Men jag vet, hästar ska ha sällskap, de är flockdjur....
Men jag tycker det är så underbart att kunna titta ut genom fönstret och se honom.

:confused:Så kul för honom att du tycker det är underbart att se honom:confused:

Jag tycker att du antingen flyttar honom eller oxå skaffar ett sällskap åt honom! Finns ingen anledning att ha en häst ensam bara för att en annan häst har rivit sönder täcken, finns ju hur mkt "oriviga" hästar som helst.

Inte så farligt att den går själv? :confused:

Hästar är flockdjur!

förstår inte hur folk tänker som skaffar en häst som ska gå själv. och sen dessutom påstå att den i stort sett "vill" stå själv??:confused:

och vad är det för fodervärd som lånar ut sin häst till ett ställe där den får stå själv. vill du ha något att kolla ut på från fönstret så skaffa en "rondellhäst" isåfall

jag skulle helklart ställt hästen på lösdriften.

Jag har tänkt igenom det här nu och det är inte rätt att låta honom stå kvar här. Det skulle vara själviskt av mig att ha honom hemma bara för att jag vill kunna gå ut till honom när jag vill ha sällskap, men han kan inte komma in till mig när han vill ha sällskap.
Han flyttar dit redan i moron!

Jag ber om ursäkt för att jag varit så dumt och ens tänkt tanken att ha honom kvar här ensam, men det är svårt att släppa iväg sin älsking, kommer sakna honom massor! Men jag vet att han har de bättre där så jag är glad ändå :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama