Fått stöd för mina teorier om marsvin ute!

paradiset

Trådstartare
På vintrarna, åtminstone i södra och västra sverige:

David Alderton´s bok om smådjur (han är även veterinär):

Jag citerar:

Marsvinet kommer visserligen från en varm del av jorden, men lever på hög höjd i Anderna där vintrarna kan vara mycket kalla. Därför kan marsvin bo utomhus året om i Sverige, men självfallet behöver de då ett torrt och varmt skyddshus att gå in i när det är kallt.
Kyla är dock mindre farligt för dem än regnigt och fuktigt väder.

En utomhusbur för marsvin konstrueras på ungefär samma sätt som en kaninbur, men den behöver förstås inte vara lika hög.

Slut på citatet.

Sv: Fått stöd för mina teorier om marsvin ute!

[Låter som en engelsman. Vet han hur kallt det blir här i Sverige på vintern - allvarligt? ;)

Lejonflickan skrev:
[Låter som en engelsman. Vet han hur kallt det blir här i Sverige på vintern - allvarligt? ;)

Tyvärr så gör de ju inte det. tyvärr så är det allt för många som tror på vad de där engelsmännen skriver.

Sen får man ju även räkna in att de är avlade en hel del också. Även om de vilda marsvinen klarar sig i kyla så är det inte säkert att de tama gör det...

Mycket riktigt.

gul_zebra skrev:
Sen får man ju även räkna in att de är avlade en hel del också. Även om de vilda marsvinen klarar sig i kyla så är det inte säkert att de tama gör det...

Precis! VÅra tamdjur är betydligt klenare än ursprungsindividerna. Det gäller ju även så stora djur som kor och hästar!

Det spelar ingen roll vad han säger för lagen säger utan undantag att du inte får ha gnagare under 0 grader.
Kanin är den enda i den lagen som får vara ute vintertid.

Ja men till 0 grader borde de klara iallafall eller? Och även kaniner tål torr kyla bättre än fukt.

paradiset skrev:
Ja men till 0 grader borde de klara iallafall eller? Och även kaniner tål torr kyla bättre än fukt.

Nej, jag anser att marsvin är känsliga för både kyla o drag. Och under 10 grader är alldeles för kallt för ett litet marsvin...

Det där vet jag inte faktiskt då jag inte testat utan det måste man nog känna efter på marsvinet. Är dom flera och har ett hus fyllt med halm så borde det gå men då är det utanför huset som det skall vara 0 grader och det är ju lite svårt att kolla upp om man inte har en frostvakt installerad. Alternativet är en sådan där grislampa där marsvinet kan lägga sig under för att få extra värme när den behöver. Dom skall dock stå dragfritt och inte utomhus. Det finns en del som har dom i ladugård/bod med grislampa över och där det funkar alldeles utmärkt.

Vill bara påpeka att kaniner är utanför den lagen eftersom de inte är gnagare utan hardjur.

ninni_ skrev:
Vill bara påpeka att kaniner är utanför den lagen eftersom de inte är gnagare utan hardjur.
Va? Jag vet bara att kaniner och harar är väldigt olika typer av djur (även om de ser lika ut) men är inte bägge gnagare?

Nix, kaniner är inte släkt med marsvin och är inte gnagare.

Jag tyckte inte jag fick information nog så jag sökte på nätet och fann då att just kaniner och harar numera räknas som en egen ordning; hardjur, men att de förr räknades till gnagare (dubbeltandade). Det kan förklara saken; jag gick ju i skolan för måånga år sen och kanske sa man så då...

Men nu vet jag! :)

Det har jag ju redan sagt eller hur?
Tyckte det var onödigt att upprepa mig igen :cool:

Jag vet iallafall en som har sina två marsvin ute i trädgården i bur med isolerad koja fram till åtminstone oktober. Dom kallaste vintermånaderna flyttar hon bara in buren i ladugården. Det funkar alldeles utmärkt. Jag har haft mitt marsvin innne förut men nu har hon fått flytta ut i ladugården där hon delar en stor box med en dvärgvädur och en halvvuxen Belgisk Jätte. Hon har det bra mycket bättre där än i en liten bur inne alldeles själv. Hon har en stor höhög att gömma sig i, ska få isolerad koja nu och hon har även en liten koja som bara hon kommer in i. Blir det ändå för kallt till vintern så hänger jag upp en värmelampa också. Jag tror det kommer funka bra, hon är iallafall jätteglad för att hon har fått sällskap.

Ofta är det nog kylan underifrån som är svårast att isolera bort.

Det har jag också tänkt på, det är ju betonggolv i boxen. Men jag ska prova att sätt små ben på kojan, så den inte står direkt på golvet.

Senast ändrad av en moderator:

I med att marsvin inte heller är gnagare så borde inte lagen egentligen gälla för de heller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka