Fått höanlysen,bra hö, dåligt hö? Hjälp?

L

Lord Owen

Jaha, nu har jag fått höanalysen. Självklart ska jag räkna själv men är alltid roligt med hjälp av alla duktiga människor här också. :)

Höet är en smula sämre än det jag hade förra året, särskilt i Smrp (förra året hade jag 87,4 g/kg ts :eek: ) så jag är lite orolig men vi får väl se.

Höets värden:

Ts 89,2%
Rp 5,7%
Råfiber 30,57%

Kalcium 2,7 g/kg ts
Kalium 21,2 g/kg ts
Magnesium 0,6 g/kg ts
Fosfor 1,9 g/kg ts

Omsättbar energi 7,2 MJ/kg ts
Smrp 22,2 g/kg ts

Så till hästarna,

Häst 1
155 cm hög, av cobtyp (okänd ras), normalfödd mot svårfödda hållet, lätt arbete, normalhull ,väger ca 500 kg, 10 år.

Häst 2
105 cm hög, shetlandponny, lättfödd!,överviktig (är lite tjockare nu), underhållsbehov (lätt arbete), väger ca 200-250 kg kanske (noll koll), 7 år.

Hur skulle ni sätta upp foderstaterna (dagsbehovet) för dessa hästar?
Vilka mineralfoder/kraftfoder skulle ni komplettera foderstaterna med?

Tacksam för förslag och hjälp! Ska som sagt räkna själv men är inte riktigt säker på hur bra det kommer gå. :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fått höanlysen,bra hö, dåligt hö? Hjälp?

De intressanta siffrorna är ju de som anges /kg foder.
Om de är ungefär samma som de du har angett /ts så kommer du bli tvungen att lägga på en hel del protein för att få upp den totala E/P-kvoten. Ca/P-kvoten är dock helt okej på ditt hö.
Överlåter i övrigt till andra (som är betydligt duktigare än jag på det här med att räkna foderstater :bow: ) att tycka nåt om vad du ska ha för tillägg.

/JES

Kassiopeja skrev:
De intressanta siffrorna är ju de som anges /kg foder.
Om de är ungefär samma som de du har angett /ts så kommer du bli tvungen att lägga på en hel del protein för att få upp den totala E/P-kvoten. Ca/P-kvoten är dock helt okej på ditt hö.
Överlåter i övrigt till andra (som är betydligt duktigare än jag på det här med att räkna foderstater :bow: ) att tycka nåt om vad du ska ha för tillägg.

/JES

Nu har jag inte fått de siffrorna :crazy: , men det är inte så stor skillnad vad jag förstått, kanske en aning lägre men gjrode varken till eller från.

Ja, jag stör mig en smula på det här med proteinet. För min hästs (HÄST 1, tar honom först) behov (med normalt arbete) förra året var:

88 MJ (blir 12kg i nuvarande hö)
528 smrp (blir 23 kg i nuvarande hö)
35,2g Ca (blir 13 kg)
26,4g P (blir 13 kg)
13,2g Mg (blir 22 kg)

Och det fungerade ändå inte, han fick totalt kring 600-700 smrp per dag (var ca 8 kg om dagen av det hö jag hade då) för att hålla sig i normalhull, annars föll han ur. :crazy: Och det blir 31 (!!) kg av det hö jag har nu. Det fungerar inte, jag får inte i honom det och han skulle se ut som en ballong av all växttråd.

Mineralerna är ju inga problem, jag kan nog få i honom en 10 kg hö om dagen, och då kan man ju lägga till Mg tillskott men det blir bara 222 smrp (eller något under om man ser det i foder och inte i ts). :cool: Kanske man ska lägga till lucern eller något proteinrikt kraftfoder?

Förslag?

Alltså du kan ju räkna om till per kg foder värdena själv, eftersom du har ts värdet..

T.ex. energi värdet: 7,2 Mj per kg ts x 0,892% = 6,4 Mj

Nina83 skrev:
Alltså du kan ju räkna om till per kg foder värdena själv, eftersom du har ts värdet..

T.ex. energi värdet: 7,2 Mj per kg ts x 0,892% = 6,4 Mj

Hah, det visste jag inte. :D Räknar man alltså det man vill veta, t.ex. Smrp gånger & ts, som du gjorde i exemplet ovan fast med energivärdet? *flummigt* Tack!

Senast ändrad av en moderator:

Japp precis så. :smirk: Samma med mineralerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 557
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 612
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama