L
Lord Owen
Jaha, nu har jag fått höanalysen. Självklart ska jag räkna själv men är alltid roligt med hjälp av alla duktiga människor här också.
Höet är en smula sämre än det jag hade förra året, särskilt i Smrp (förra året hade jag 87,4 g/kg ts ) så jag är lite orolig men vi får väl se.
Höets värden:
Ts 89,2%
Rp 5,7%
Råfiber 30,57%
Kalcium 2,7 g/kg ts
Kalium 21,2 g/kg ts
Magnesium 0,6 g/kg ts
Fosfor 1,9 g/kg ts
Omsättbar energi 7,2 MJ/kg ts
Smrp 22,2 g/kg ts
Så till hästarna,
Häst 1
155 cm hög, av cobtyp (okänd ras), normalfödd mot svårfödda hållet, lätt arbete, normalhull ,väger ca 500 kg, 10 år.
Häst 2
105 cm hög, shetlandponny, lättfödd!,överviktig (är lite tjockare nu), underhållsbehov (lätt arbete), väger ca 200-250 kg kanske (noll koll), 7 år.
Hur skulle ni sätta upp foderstaterna (dagsbehovet) för dessa hästar?
Vilka mineralfoder/kraftfoder skulle ni komplettera foderstaterna med?
Tacksam för förslag och hjälp! Ska som sagt räkna själv men är inte riktigt säker på hur bra det kommer gå.
Höet är en smula sämre än det jag hade förra året, särskilt i Smrp (förra året hade jag 87,4 g/kg ts ) så jag är lite orolig men vi får väl se.
Höets värden:
Ts 89,2%
Rp 5,7%
Råfiber 30,57%
Kalcium 2,7 g/kg ts
Kalium 21,2 g/kg ts
Magnesium 0,6 g/kg ts
Fosfor 1,9 g/kg ts
Omsättbar energi 7,2 MJ/kg ts
Smrp 22,2 g/kg ts
Så till hästarna,
Häst 1
155 cm hög, av cobtyp (okänd ras), normalfödd mot svårfödda hållet, lätt arbete, normalhull ,väger ca 500 kg, 10 år.
Häst 2
105 cm hög, shetlandponny, lättfödd!,överviktig (är lite tjockare nu), underhållsbehov (lätt arbete), väger ca 200-250 kg kanske (noll koll), 7 år.
Hur skulle ni sätta upp foderstaterna (dagsbehovet) för dessa hästar?
Vilka mineralfoder/kraftfoder skulle ni komplettera foderstaterna med?
Tacksam för förslag och hjälp! Ska som sagt räkna själv men är inte riktigt säker på hur bra det kommer gå.
Senast ändrad av en moderator: