Fästingmedel

H

Hench

Vad kan man använda förutom scalibor? Hunden fick på sig det och inom två timmar är huden på halsen röd, svullen och väldigt kliande.
Hunden i fråga är en nakenkorsning, så undrar om droppar och liknande håller sig kvar? Han har enbart täckhår, inget ullhår.
Tips mottages gärna!

Sv: Fästingmedel

jag använder Exspot från vet. små kappslar som man droppar på nacken och vid svansroten. det är förebyggande och behandlande mot fästingar, löss och loppor. men får inte användas på hundar/valpar som väger mindre än 5kg. :)

Ok tack! Han ligger precis på gränsen vid fem kg, så det är kanske inte så bra att chansa..

Jag kan inte använda scalibor på min ena hund, hon får också klåda och svullnar. Men min andre fixar det, använde inget på den som inte tål men hon fick inte en enda fästing! Tydligen ska det räcka att en har halsbandet eftersom de ligger och myser och är nära varandra varje dag. (säger ju en del om hur stark medel det är:eek:)
I år ska jag testa ett hundschampo ifrån Avera (aloevera produkt) det ska tydligen fungera mot allehanda ohyra.
Om det inte fungerar så får gamlingen ha halsband och lillan inget.

/LL

Ok tack! Han ligger precis på gränsen vid fem kg, så det är kanske inte så bra att chansa..

hör med vet, medlet fungerar väldigt bra på mina hundar. dom väger dock 37kg och 28kg. :D

men det kan ju vara riskabelt eftersom din väger 5 kg. annars kanske du kan prova och ta mindre dosering än rekommenderat. jag vet faktiskt inte... :grin:

Scalibor och Exspot är väl samma verksamma substans så tål inte hunden Scalibor är det väl ingen idé att prova med Exspot antar jag. Frontline är ju ett mildare medel som många använder och är nöjda med. Finns på apotek.

Frontline kan användas till mindre hundar :) Har det på hunden på 5 kg och på katten på 2 kg. Det funkar jättebra och de får inte en enda fästing.

Scalibor och Exspot är väl samma verksamma substans så tål inte hunden Scalibor är det väl ingen idé att prova med Exspot antar jag. Frontline är ju ett mildare medel som många använder och är nöjda med. Finns på apotek.

Min ena hund som tål Exspot får Exspot.
Min andra hund som som inte tål Exspot får Frontline. Frontline är inte lika verksamt som Exspot så den hunden får Fixodida också.
Exspothunden klarade sig bra från fästingar, Frontlinehunden fick några och den som fick 8 st var jag.;)

Frontline - fungerar klockrent till mina hundar och dom är peppar,peppar helt fästingfria i 4-5 veckor med medlet.

Medlet sprids ju i hudfettet, så att den inte har mindre päls spelar ingen roll.

Scalibor innehåller deltamethrin, Exspot innehåller permethin. Det är alltså inte samma verksamma ämne, men båda tillhör samma grupp. Dock är ju Scalibor ett halsband och exspot ett spot-on så reagerar en hund på Scalibor betyder det inte att den inte tål exspot också!

I TS fall rekommenderar jag frontline (spray eller spot-on) eller Effi-pro. De innehåller båda fipronil, men det sistnämda är en aningen billigare. Finns båda receptfritt på apoteket i djurhyllan. Finns för hundar under fem kilo.

Fixodida och diverse andra pulver eller ohyreschampo som finns på djuraffärr fungerar inte och man kan lika gärna kasta pengarna i sjön. Så enkelt är det.

Fungerar Fixodia verkligen? Hur länge har du använt?
Jag använde det i somras. Hur bra det fungerar vet jag uppriktigt sagt inte.
Men jag inbillar mig att han fick fler fästingar när jag hade enbart Frontline.
Det skadar ju inte använda.
Och jag är livrädd för att få en fästingburen sjukdom på honom, det räcker med att en annan hund har haft det.
Det är en hund som är ute mycket i skog och mark.

Fixodida innehåller i princip bara jäst, som inte har någon effekt på fästingar. Antingen var det vara en slump, eller så fanns det helt enkelt mindre/mer fästingar när du använde båda resp. bara det ena.

Fästingmedel brukar ofta även ha en individuell effekt; det sim funkar bra på den ena funkar kanske lite sämre på den andra. Min hund har haft minst fästingar (i princip inga alls) på Scalibor och som mest på exspot. Får se hur frontline fungerar på honom då det blir första året i år jag använder det (fick tyvärr sluta med Scalibor eftersom det avråds att användas på hundar med allergi)

Permetrin (den aktiva ingrediensen i exspot) har hamnat på EUs lista över prioriterade miljöfarliga ämnen så det får inte användas som bekämpningsmedel längre. Jag trodde att det bara gällde jord- och skogsbruk men kanske omfattas fästingmedlen av förbudet?

Ajdå:cry:,det som har funkat så bra för min hund. Skriver ju i en annan tråd om mitt Frontline försök,som funkar 0 på min hund:mad::mad:

Nejdå, det finns inget förbud mot användning som läkemedel och det säljs fortfarande hos Apoteket :) däremot är det giftigt för katt och bör undvikas om man har katt hemma. Då får man sätta frontline på hunden (och katten).

Nästan alla fästingmedel är giftiga för miljön därför ska hunden inte heller bada i sjön direkt efter applicering. Scalibor måste tas av innan bad.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 899
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka