Fästingmedel

R

restless

Någon som har något bra recept på hemmagjort fästingmedel??

Mina killar vistas mycke i skogen så vill ha någon dunderkur mot odjuren:devil:

Vill inte sätta på gifthalsband el dyl, dels för att jag är gravid, o det känns inte ok att ha sånt alls då, +att dom badar i stort sett var dag, o när dom busar, var biter dom varann då? Jo i nacken såklart där både halband o droppar sitter..:(

Så.. Något naturligt hemmakok måste väl finnas:)

Sv: Fästingmedel

Spot on droppar man på huden på nacken o även vid svansroten om den väger över ett visst antal kg.
Efter två dygn är medlet jämt fördelat i fetthinnan på hundens hud.
Med ExSpot kan dom bada av hjärtats lust, dock inte förens ca 3 dagar gått.

PS, den som uppfinner ett giftfritt medel mot fästingar kommer att bli multimiljardär. DS

Senast ändrad:

Beroende på vart du bor skulle jag överväga att använda Spot on faktiskt. Biverkningar från fästingburen sjukdom är vidriga :/

Gammalt recept, vet ej om det funkar, men använder det själv på min 11 veckors valp, du kan ju prova:
Koka upp 1 lit vatten, häll i en hel burk torkad Rosmarinkrydda, låt stå och dra 1 tim, pressa i saften från 2 citroner eller häll i ½ dl äppelcidervinäger, sila när svalnat, häll upp på blomsprayflaska, spraya hunden.
Jag sprayar mest på benen och vid huvud, fästingarna måste ju ta sig "ombord" någonstans. Troligen helt ofarligt, finns ingen vetenskaplig dokumentation.
Recept u.p.a., med vänlig hälsning Marna

Delvis KL : Ni som har bordercollies , vad använder ni för fästingmedel på dom ? Har två st, den gamle tål halsbandet, Scalibor, medans den yngre får både klåda o tappar päls av det, o droppar har jag inte vågat ha på eftersom jag är rädd för hur de kan reagera på det ?
Vågar man trots min egen rädsla för att ngt ska hända använda droppar ?

Vi använder droppar. Mina två förra hundar reagerade illa på halsbanden ( scalibor ) så det vill jag inte använda. Min nuvarande tik har Frontline Spot on och har aldrig reagerat illa på dropparna ( jag det dock att det förekommer reaktioner på spon on också ).

Tänkte ju först o främst på den yngre då, eftersom hon reagerat på halsbandet så verkar ju hon vara känsligare, o därför har jag dragit mig för att droppa henne...
Den äldre tror jag faktiskt att jag använt droppar på förut, men han verkar ju som sagt inte lika känslig.
Vet ju att det inte är alla collies el borders som reagerar negativt på olika medel, men jag är ju rädd om mina djur , men jag vet ju hur illa det kan gå om de blir sjuka av fästingar också
Tack för svaret i af ! :-)

Eftersom vi badar vår vovve regelbundet så har vi använt PROB schampo, doftar tjära och har funkat toppen hittills. Effekten sitter i typ 2 veckor om hunden inte badar, kanske 1 vecka när den badar mycket.

Hyfsat giftfritt :idea:

Mina har också en PROB-produkt (deras sommardeo) i kombination med bärnstenshalsband. Halsbanden har de ganska sällan.

Hittills i år har de fått varsin fästing, och det var när de inte hade haft varken halsband eller deo på ungefär en vecka. My bad! :o

*Kl*

Frontline är ju även verksamt mot annan ohyra än fästingar. Värt att väga in!

LIA

Jag har använt ExSpot sedan det kom ut på marknaden, provade frontline ett år men effekten var inte lika bra.

Vet många fårbönder som använder samma Permetrinpreparat på hundarna som de gör på fåren.

Jag har bärnstenshalsband på mopsen och det funkar bra, men jag har förstått att det inte funkar lika bra med alla sorters päls. Dessutom har det ingen effekt när hunden är blöt. I ditt ställe hade jag bitit i det sura äpplet och använt Frontlinedroppar eller liknande. Du behöver ju inte ta i pälsen just på det stället tills dess det har absorberats ordentligt.

Jag har bärstenshalsband på min dp. Det har fungerat super bra. En fästing, och den kan mycket möjlig "hoppat på" innan halsbandet sattes på!
Har läst att de nu gör halsbanden för långhåriga hundar med?! Fungerar dock inte i blöt päls.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund För några dagar sen kom Boan hem till mig med sin Lille Rottweiler kille på 15v för hon skulle jobba o behövde pass upp en stund. En...
2
Svar
26
· Visningar
2 169
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv