Fästingar

bollen__

Trådstartare
Undrar vad ni har för tips angående att upptäcka/förhindra fästingar?
Vi bor ju i norrland och jag hade aldrig sett en fästing förrän förra veckan då sambon upptäckte en i mungipan på vovve. Fick hjälp att ta bort den, och köpte sen Frontline och satte på. I helgen hade vovve en fästing på ögonlocket.
Och nu upptäckte vi något som jag efter att ha postat bilder på det på fejjan tror är efter en fästing som ramlat av, det sitter på sidan av vovve en bit ner mot magen sas. Det är en liten "bula" men den är inte hård och det är en svart prick i den. Lite rött vid sidan.
Jag har ju en eurasier så det är ju en del päls på honom. Försöker kolla honom varje dag men tydligen har vi ju missat en/flera fästingar ändå..
Läste någonstans att om man borstar direkt när man kommit in från promenaden kan man kanske hinna borsta bort fästingen innan den sugit sig fast? Kan det stämma?
Tips?
Vad använder ni för medel? Erfarenhet av Frontline?
Vi såg aldrig någon fästing på vovve förra året och vad jag minns hade inget av djuren som finns i familjen fästing då heller (hund, katt) men det kanske helt enkelt är fler i år?

Sv: Fästingar

Bor utanför Uppsala och här har vi mycket fästingar, och vi har 3 katter o en hund som går mycket i skog och mark.
På katterna har jag medel, typ frontline, men fästingarna sätter sig ändå men dör när de har suttit ett tag, katterna river ofta själva bort en del fästingar och då blir det som du beskrev, hårda svullnader med sår.

Hunden verkar inte lika attraktiv ur fästing-synpunkt, och i år har jag inget medel på henne, kort pälsad. Innan har jag haft det vita gift-halsbandet man kan köpa på apoteken.
Men när vi är ute med hunden så bortsar jag alltid av henne o mig själv, det kryper ofta 3-4 fästingar på benen eller på hunden, och de sätter sig inte direkt utan kryper omkring efter "bästa" stället med mjuk hud först. Likadant katterna när de kommer in har ofta flera små fästingar krypande som går att borsta av.

Har frontline på mina, funkar finfint. Precis när medlet är nypåsatt - max någon vecka kanske så kan man hitta någon död fästing men sen så biter dom inte ens. Jag märker direkt när det börjar bli dags igen - ca 5 veckor håller det.

Vi bor i Värmland och hundarna har kort päls utan underull - de har knappt några fästingar alls och därför jobbar vi inte proaktivt. I regel kryper fästingarna bara omkring, de biter sig inte ens fast. Vi plockar kanske 4-7 fästingar totalt på varje hund om året.

Däremot är vi väldigt noggranna när vi tar bort dem, så att det inte är något kvar.
Oftast använder vi "lassopenna" eller den varianten som ser ut som en liten, liten kofot.

Ska vi vara ute länge får de lite myggmedel eller PROB-deo. Det verkar även hålla fästingar på avstånd.

Jag använder Seresto vet. fästinghalsband på mina hundar och har inte haft en endaste fästing efter att de fått på sig dem.
Tillbringar ändå mkt tid i Roslagen som är fästingarnas paradis...

Så mitt tips är att köpa ett sånt halsband. De kan även bada med det halsbandet vilket de inte bör med de andra sorterna.

Om man inte har mycket fästingar i sin omedelbara närhet skulle jag inte ha något fästingmedel/halsband alls.

Min hane blev riktigt dålig av Scalibor, kräktes och var allmänt påverkad.
Sedan dess har vi kört med Frontline, men eftersom han badar väldigt mycket under sommaren så provade vi med Seresto denna sommaren.
Han har varit halt från och till sedan början på maj. Han har genomgått tre grundliga undersökningar hos veterinär där de har röntgat igenom i princip hela hunden utan att hitta något. Efter en kur med antiinflammatoriskt och smärtstillande var han haltfri, för att en vecka efter avslutad kur bli halt igen...
Plockade av halsbandet när hältan kom tillbaka, och ett dygn senare var han haltfri och har varit sedan dess. Läste om en annan wachtel i en grupp på Facebook, och hans hund hade också blivit halt av Seresto.

Det blir eventuellt Frontline för hans del resten av sommaren, men det känns inte så kul heller..

Ursch! Jag har läst om några som blivit dåliga av scalibor halsbandet också. Vet inte om jag vågar sätta halsband på honom, som ni säger så har vi ju inte mycket fästingar här uppe. Är väl jag som blir övernojjig när jag inte sett några tidigare!

halvt kl
Men det borde alltså löna sig att borsta av honom efter promenaderna, de biter sig inte fast på en gång med andra ord?! Har ju som sagt tagit på honom frontline, såna droppar, men hittat fästingar efter det också. En på ögonlocket hade han i helgen, stackarn!

Ailu hade också en fästing vid ögat för snart två veckor sedan. Det utvecklades sedan till en liten böld som vi tömde på var men det sa vet. var helt normalt :)
Nu är det en liiten kal fläck kvar efter misshandeln (Ailu hävdar att det var ett hemskt övergrepp) med att få bort fästingen och varet ;)
Använder inget medel då vi nästan aldrig haft fästing här, katten har fått 2-3/år och Ailu har haft en.
Känner igenom iaf. en gång per dag när vi gosar

Ja, han blev som sagt dålig av både Scalibor och Seresto..

Idag fick vi dock svar på blodproven som vet. tog sist vi var där, och det visade positivt för anaplasma.

Det är väl troligen anaplasman som orsakat hältan, men eftersom han blev bättre när vi tog av halsbandet blir det nog ändå Frontline för hans del det sista av sommaren.

Ursch! Jag har läst om några som blivit dåliga av scalibor halsbandet också. Vet inte om jag vågar sätta halsband på honom, som ni säger så har vi ju inte mycket fästingar här uppe. Är väl jag som blir övernojjig när jag inte sett några tidigare!

Fast jag tycker inte du är övernojig..
Det kan ju faktiskt räcka med att de får en endaste fästing för att det ska bli ett mer eller mindre helvete...

Jag tycker iaf att det är värt att prova halsband, det verkar ju ändå vara ytterst få som får biverkningar av dem jämfört med dem som klarar det utan minsta antydning till problem.
Skulle de få biverkningar är det ju ändå inte svårare än att plocka av hunden halsbandet och bada den.

Jag använder Frontline, har testat flera olika sorters "alternativ" som ska vara giftfria. Men de funkar inte..

Lillhunden är inne på vecka 6 med Frontline och fortfarande inga nya fästingar. Den långhåriga schäfern fick jag slänga på nytt efter ca 4 veckor, då hittade jag nya på hans huvud.

Så kan verkligen rekommendera Frontline!

Mvh Domino_s

Ja, han blev som sagt dålig av både Scalibor och Seresto..

Idag fick vi dock svar på blodproven som vet. tog sist vi var där, och det visade positivt för anaplasma.

Det är väl troligen anaplasman som orsakat hältan, men eftersom han blev bättre när vi tog av halsbandet blir det nog ändå Frontline för hans del det sista av sommaren.
Men huvva! =( Hur behandlar man anaplasma? Visst kan de bli bra igen men sjukdomen ligger kvar i kroppen? Hoppas det går bra för er!

Han kommer att få en antibiotikakur på 3 veckor, och det ska förhoppningsvis suga musten ur skiten :mad:

Vad jag har förstått kan de få kroniska ledproblem osv av anaplasman, men att det vanligaste är att den försvinner helt. Eftersom han är haltfri redan innan kuren är insatt så hoppas jag på att han kommer bli helt frisk :)

Tack!

Tack! Jag ska åka och köpa ett halsband..har man halsbandet på dygnet runt?

Japp man har halsbandet på dygnet runt.
En del tillverkare rekommenderar dock att man ska vänja in det i början men det är olika beroende på märke.
Vissa halsband ska dem inte heller bada med men vissa går bra att bada med.
Jag har provat en del olika genom åren men kommer inte att köpa något som inte finns på apoteket igen.
Jag föredrar nog Seresto före Scalibor, båda fungerar lika bra men Seresto kan dem bada med och jag har för mig att det fanns färre eventuella biverkningar med det halsbandet än Scalibor.
Men jag har inte haft problem med något av dem.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 877
Senast: Magnum
·
Äldre Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 851
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 568
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare