Fästingar redan?

V

veronican

Har någon börjat anti-fästing-behandla ännu?
Har fästingarna "vaknat" ännu, någon som vet?

Jag brukar alltid behandla min häst med Switch på sommaren, då jag bor i ett av Sveriges mest fästingrika områden och hästen har haft erlichias 2 gånger redan i livet, vill INTE ha det igen.

Nu har ju naturen satt igång allting ovanligt tidigt i år.
Humlorna är många, myggen börjar förpesta tillvaron igen och träden står i blom här. Har fästing-sattygen också vaknat tro??

Hur gör ni?
(står i valet och kvalet om jag ska börja behandla redan nu eller vänta lite till....)

Sv: Fästingar redan?

ja i sthlm är dom i full gång i allafall.... hundarna och katterna i stallet har haft flertal redan!
behandlar ej hästarna. funkar ändå.
men vet att folk "switat" redan för flera veckor sedan!

här i skara är dom i full gång,, har plockat massa på både häst och katt.. hästen switchade jag förra veckan.. hon har både haft massa fästingar och knott,, helt sönderbiten av knott redan stackarn... ska själv iväg och vaccinera mej mot tbe imorrn... bäst att va på den säkra sidan.. :eek:

Jag switchade min häst nu i helgen. Men det var mest för att knotten var så hemska. På katterna har jag plockat fästingar till och från hela vintern. Så visst finns det fästingar.

KL

Fästningarna vaknar väl så fort kylan försvann, de är riktigt "fästing" år som komma skall. :(

Här i Dalarna har de vaknat, och har hittat flera på hundarna men hästarna har gått fria än så länge.

Har någon börjat anti-fästing-behandla ännu?
Har fästingarna "vaknat" ännu, någon som vet?

Jag brukar alltid behandla min häst med Switch på sommaren, då jag bor i ett av Sveriges mest fästingrika områden och hästen har haft erlichias 2 gånger redan i livet, vill INTE ha det igen.

Nu har ju naturen satt igång allting ovanligt tidigt i år.
Humlorna är många, myggen börjar förpesta tillvaron igen och träden står i blom här. Har fästing-sattygen också vaknat tro??

Hur gör ni?
(står i valet och kvalet om jag ska börja behandla redan nu eller vänta lite till....)

Behandla nu om du ändå skall!
Jag har redan lemmlästat ett 50tal av de små kräken,de har suttit på mig,hästarna,hundarna och katterna.

Brukar också ha switch, men mest för att försöka minska ned mygg och flugangrepp!:devil:
Tänkte ge vitlök också.. Finns det ngt annat man kan göra för att motverka fästingar??

Ja nu har jag precis varit hemma hos min mamma och pappa och plockat 2 fängstingar på hundarna och några på katterna, som jag sedan öst på fästingmedel på, så nu börjar jag inse att det är lika bra att behandla hästen nu med!! Brukar börja i maj annars :crazy: men hellre börja tidigt nu då om det ska bli fästingår :mad:

För de djuren hade jag inte gråtit om de blev utrotade.

KL

Fästningarna vaknar väl så fort kylan försvann, de är riktigt "fästing" år som komma skall. :(

QUOTE]

Bor utanför tingsryd.. Vi har behandlat våra hästar sen några veckor tillbaka.. Efterson vi knappt haft nån vinter så lär festingåret bli grymt..

Lyssnade på radio och där varnar de oxå för de vidriga blodsugarna....

Bor i Norra Uppland, och plockat fästingar på katten redan. Och i helgen plockade jag SJU stycken på pappas hund, som bor i Gävle.

Jag köpte Switch förra veckan, inte behandlat än dock då vädret vände och blev skit och vill inte de ska ha täcke på sig direkt efter behandling.

Stallkatten har redan haft massa fästingar på sig :crazy: dom första som jag såg på katten var någon gång i slutet av februari / början på mars :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 221
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka