Fästingar på 3 veckors kattunge SNABB HJÄLP TACK!!

Tweety1985A

Trådstartare
Skulle behöva lite snabb hjälp här, d e så att min mamma har tagit hand om en övergiven kattunge på ca 3 veckor, och den är alldeles full av fästingar, alltså såna små larver som inte har hunnit utvecklas till såna där svarta små fästingar än. Vad 17 gör man för å ta bort dem? Finns d nåt medel man kan använda på en så pass liten katt? Fronline måste de ju va 12 veckor för (lr nåt)...
Tacksam för snabb hjälp!!!

Sv: Fästingar på 3 veckors kattunge SNABB HJÄLP TACK!!

Kommer fästingar så?
Har ni mjölkersättning hemma?
Ring till veterinären så snart ni kan imorgon och åk dit.

Plocka bort dom. Men att fästingar skulle vara larver har jag aldrig hört, det var nått nytt för mig. Här har dom alltid sett ut som små, små insekter (vilket dom ju iofs är) innan dom sätter sig fast och börjar suga.

Dom e ju alldeles för små för å plocka bort, går inte å få tag i dem... Nä, larver e d kanske inte då (gick bara efter va mamma sa), men iaf stadiet innan de utvecklas till svarta fästingar.
Å jodå, hon har mjölkersättning hemma till den lilla!

hmm... ring till en veterinär å fråga vad du ska göra.. det skulle jag ha gjort.. fast nu säger dom att det inte är farligt om huvudet blir kvar.. dom säger att det inte blir någon ny kropp som växer ut :confused: .. fast jag vet inte jag :smirk:

Det växer inte ut ngn ny kropp om huvudet blir kvar.

Om huvudet blir kvar så ramlar det bort så småningom. Det bästa är väl att få bort dem så fort som möjligt.

Använd pinsett och plocka bort dem fort. Jag min att när jag var liten och fick en fästing på huvet bak i nacken som inte ville lossna så "smetade" mamma smör där och väntade en stund, då lossnade den. Fast då måste du se till att smöret tvättas bort sen. Men de flesta går att få bort med bara pincett.

Lycka till :)

Man ska inte använda smör och andra medel på fästingarna, det som gäller är att dra dem rätt ut, inte skruva eller så. Bara dra rakt ut.

Fästingar är kvalster och kvalster tillhör spindeldjuren. Fästingar går igenom tre stadier i sitt liv, larv, nymf och vuxen, alla blodsugande.

Här kan man läsa mer om fästingar

Tweety1985A, försök att plocka bort dem med en fästingborttagare eller kontakta veterinär.

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Vagis
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 076
Senast: SiZo
·
Övr. Katt Hejsan! Fick hem en kattflicka på 8 veckor igår (Tiffany heter hon! :love: ), å hon har än så länge bara rört burkmaten. Torrfoder...
2
Svar
26
· Visningar
6 905
Senast: Cuaifeach
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar