Fastbunden shettis vid träd!

Sv: Fastbunden shettis vid träd!

Jag hade en gång en Islandshäst på foder.
Den hade dispans för att vara bunden på lina.
Det var liksom enda sättet att säkert hålla den under kontroll.
Den hoppade allt, öppnade allt, kröp under allt och rev ner resten.
Grimman var tvungen att sitta med en redig knut på smal lina.
Hakar och knutar på rep öppnade han.
Den var extrem och känd för sin förmåga i hela Islandshäst-Sverige.

varför gick du inte in o frågade ngn om det?

Men hur gör man rent praktiskt? Står hästen inne den tid på dygnet man inte är hemma?
För att lämna den i lina fast i ett träd under en arbetsdag borta kan innebära långsam kvävning på hästen om alla parter har otur. Och det KAN bara inte vara ok att chansa på!
I slutändan undrar jag lite om det är "humant" och ok att hålla häst på det här sättet som "sista utväg"............. Scan kanske......?
Och jag vet att den ultimata hästhållningen är verklighet för en bråkdel av oss, drömmer själv om vidsträckta gröna hagar, vita trästaket, väl dränerad ridbana..... och vaknar i gegga och med en och annan lutande staketpinne som ska rätas för våren.
Men att hålla häst så här!? Är det ett värdigt liv för ett djur som är skapt för rörelse mest hela dygnet?

Eftersom vi hade bråttom hem efter löshoppningen och jag kan inte lämna min unghäst i transporten medans jag går någonstans för han har bara åkt transport ett fåtal gånger.

Är det inte bara en gräsklipparhäst? Det är ju ganska vanligt att de flyttas runt lite under något slags uppsyn. Det ser jag ganska ofta och ajg har aldrig sett någon ta skada av det.

Men hur gör man rent praktiskt? Står hästen inne den tid på dygnet man inte är hemma?

Ägarna var alltid hemma då de var kobönder.
Så hästen var aldrig ensammen ute bunden.
Om de åkte iväg någonstans så tog de in hästen först.

Jag byggde hagar med massor av el i, höga nog att hålla inne hjortar.
Och så fick jag hämta hästen litet här och där.

Tillfälligt får man binda upp hästar så, men man måste hålla den under uppsikt. Visst kan man stängsla in shettisar, fattar inte folk som säger man inte kan. Det handlar i grund och botten om KUNSKAP om hur ett elstängsel fungerar. Det är liksom inte bara att tro att: nu har jag stolpar, tråd, isolatorer, järnspett och ett aggregat. Då är hagen klar.

Det krävs lite ingående tekniska kunskaper om elstängsel nämligen. Tex eltråd, det ju inte bara en eltråd. Det fins olika motstånd i olika trådar som ger bra/bättre/sämre resultat, samma gäller aggregat, likaså isolatorer. Sen som man oftast ser i många många hästahagar, knutar överallt, knäppande trådar, gräs/växtlighet på tråden osv osv. De sämsta hagarna enligt mitt tycke har hästfolk. Bönder är mer noggrannare med sina.

Sitter på jobbet och skriver det här så det får gå lite fort ;)

Känner mig redigt dum nu kan jag ju säga!
Jag har jobbat så mycket nu de senaste dagarna så jag har ju inte haft tid att åka dit och prata med dom.
En tjej från ridskolan hade sett den här diskussionen här på buke och ringde upp mig idag.
Hon förklarade hur det låg till och shettisen är inte i någon livsfara.
Shettisen har tillsyn hela tiden och flyttas runt från plats till plats som "gräsklippare", men han får även gå med de andra shettisarna.

Så ja.. Jag känner mig ganska dum nu eftersom jag inte hann ta upp det med dom först, fast samtidigt så har man ju rätt att bli orolig när man inte vet hela storyn.

KL

Hej!
Jag har en minishettis hingst på 20 år som ofta står bunden i min trädgård och käkar gräs.. Jag har köpt en "hundskruv" till honom och så står han där med longeringslina, och jag lovar det går ingen nöd på honom..

Han kan även vara helt lös emellanåt, men ibland får han för sig att ta en promenad och då kan det gå illa.. :)

Eller så kommer han in i min hall och sambon blir inte så jätteglad när han hittar hästen inne... Fattar inte varför.

Ha en bra dag!:bump:

Klart att man inte kan binda fast den om de skulle va så att de gjorde det för att den rymer som ja såg ngn skrev ?
Har haft shettis hela livet o visst rymer dom de små liven, men med täta stolp och 5 cm mellan trådarna o flera st trådar så går det, hah tro mej alla våra shettisar har rymt och det går att att hålla inne de små med bara man orkar göra rätt hagar !

KL

Hej!
Jag har en minishettis hingst på 20 år som ofta står bunden i min trädgård och käkar gräs.. Jag har köpt en "hundskruv" till honom och så står han där med longeringslina, och jag lovar det går ingen nöd på honom..

Han kan även vara helt lös emellanåt, men ibland får han för sig att ta en promenad och då kan det gå illa.. :)

Eller så kommer han in i min hall och sambon blir inte så jätteglad när han hittar hästen inne... Fattar inte varför.

Citerar mig själv.. : )

Han går givetvis i hage också, och än då länge har han bara rymt en gång, och det var pga att han tyckte att jag skulle ta in lite tidigare en vad jag själv hade planerat.

Stod snällt utanför stalldörren och väntade på att jag skulle komma...

"Sega matte som inte släpper in mig, för nu är jag jättehunrig!"
(som alltid)

Idag var jag iväg på första löshoppningen med Gallardo och allt gick jättebra, men när vi började lasta och skulle åka hemåt så såg vi något märkligt. Det var en liten ljus minishettis som stod och betade under ett träd. Det skumma var att shettisen inte stod i någon hage. När vi kom närmre så såg vi att de hade bundit fast den vid ett träd i ett långt rep.

Så kan det väll knappast vara lagligt att hålla häst?
Stackars shettisen kunde ju ha trasslat in sig i repet och skadat sig.

Det här var på en ridskola och de har hyrt in hästen i sin verksamhet för barnridning. Vet inte om shettisens ägare vet hur den får stå hela dagarna. Dessutom stod den med täcke på sig och det var stekhett idag. Annars såg den välskött ut, men jag reagerade på det där att den var fastbunden vid ett träd.

ägaren kanske var på toaletten :angel: :rofl:

[OBS: skämt :devil::D]

Visst kan man stängsla in shettisar, fattar inte folk som säger man inte kan. Det handlar i grund och botten om KUNSKAP om hur ett elstängsel fungerar.

Jag håller med om att många har dåliga stängsel.
Men att påstå att alla hästar går att hålla inne i hagen är fel. Det finns alltid extremfall, dom där hopplösa uppfinningsrika charmtrollen som ska ut till varje pris.

KL

Hrmpf...får jag fråga vad män har emot att hästar hälsar på i boningshuset? Nån som har nån idé??? :angel:

Hur vida det är lagligt eller ej vet jag inte, Klart är att vi hade en inspektion av stallet (ca 8 år sen) och då stod vår shetti uppbunden och hon pratade om det, men hon visste faktiskt inte! och hon skulle kolla, men vi hörde aldrig ngt mer?!
En shettis mår inte dåligt av att vara uppbunden, dom kan fastan i linan utan få panik! det skulle alla andra hästar få! och varför, kanske är en rymling, bra sätt att vänja in på gräs, har man dåligt med hagar är det ett sätt för ponnyn att få lite gräs. MEN under uppsikt, tillgång till vatten, och att man flyttar runt på den när gräset tar slut, och inte i direkt solljus hela dagen.
Inte ok att den står på samma ställe dag ut och dag in.
Kolla med stallet där ponnyn står i första hand, varför o så vidare.

viltstängsel kanske man inte får ha då de har risk att fastna, man får ju inte ha höns/get stängsel till hästar så då kanske man inte får ha viltstängsel. hade också en rymlingsbenägen shettis men det löste vi med stråltråd runt grimman å fullptoppad med el på staketet. Funkade ett tag, men gillar heller inte att den ska vara fastbunden. nu e de väl förslag på lag att hästar ska kunna röra sej i sina naturliga gångarter mer en vissa timmar så snart är det bort med rast hagar å stå inne om dagarna. :)

Nu e jag så olaglig att jag har min shettís bunden ett par timmar om dagen. Han funkar som en flyttbar uppfartsgräsklippare :D
Övrig tid går han i hagen.

Gräsklippare kan vara bra att ha ibland ;)

Gräsklippare kan vara bra att ha ibland ;)

Motorn på våran åkgräsklippare sprack förra sommaren. Tacka vet jag de två fyrbenta (minishettisar). De bara klipper o klipper o klipper. Funderar på att stängsla in hela tomten istället för att laga gräsklipparen:) Det blir dessutom så fint med alla blommor som finns i gräsmattan som man aldrig ser annars. Trädgårstomtar och annat lull-lull lever dock farligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka