Fasta före kastrering?

M

maalin_

Ska man inte ge kaninen mat om man ska låta kastrera den samma dag? Eller ska man ge mat som vanligt innan? Veterinären sa inget om det men jag frågar här för säkerhets skull :)

Sv: Fasta före kastrering?

Du kan ge kaninen mat som vanligt.
När jag kastrerade min kanin (och även lillsyrrans kanin året efter) var veterinären noga med att påpeka att han inte skulle fasta.
Detta pga kaninens matsmältningssystem, att kaninen måste äta ofta/jämt för att hålla mage och tarm igång.
För länge utan mat kan gå illa för en kanin, ifall mage/tarm skulle stanna upp.

Sv: Fasta före kastrering?

Okej, då får han mat som vanligt :)

Tack så mycket!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar