Fasta före gastroskopi

J

Joy

Vi skal ha gjord en gastroskopi i näste vecka, och har fått besked på att fasta honom i 24 timmor före. Vi har av annan vet. fått beske om att fasta 10-12 timmor innan och före dette ge lätt foder.

vad har ni af erfarenhet?

Sv: Fasta före gastroskopi

Vi blev tillsagda att fasta hästen 18-22 timmar före gastroskopin, en annan klinik i närheten kör med 16 timmar. Vet. förklarade att om det är fråga om en kolikhäst kan man behöva lite längre fastetid eftersom matsmältningen kan vara långsammare än normalt. 24 timmar låter nog jättemycket :confused:

Sv: Fasta före gastroskopi

När jag skulle göra gastroskopi på min åring för en månad sedan på strömsholm så sade tjejen i växeln att hon skulle fasta ett dygn. Jag pratade sedan med veterinären som skulle utföra det ett par dygn innan och hon sade att 19 timmar minimum ska hon stå på fastande mage utan någon mat alls. När vi gjorde gastroskopin så var magen helt tom på foder, var dock lite spån där eftersom lillan var hungrig när hon stod och väntade i boxen på sin tur på kliniken:angel: Men det gick som tur var att spola bort.

Jag skulle ta det säkra före det osäkra för inte kul o stå där men mat i magen när slangen är nerkörd i halsen och inse att det inte går att genomföra. Sen så är jag medveten om att man känner sig grym som ägare när alla andra hästar får mat i stallet i ett dygn, hästen föstår ju inte varför den blir utan. Men i slutändan så är det ju för hästens egen skull.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
688
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka