Fasta = bra för hälsan?

Trasdocka

Trådstartare
Har nu hört från flera håll att det kan ge flera goda egenskaper utav att fasta. Såg en video angående detta som var väldigt vetenskaplig från TED på youtube och nu dyker den här bilden upp.
e22728e81a.jpg

Blir lite sugen på att prova men känner mig osäker inför det då jag har rätt så svårt att gå upp i vikt och försöker gå upp nu (vägde upp till 57 i somras vilket är rekord, nu har jag gått upp till 52 från 51 och når 53 ibland). Så min vikt pendlar en hel del- detta är en av orsakerna till att jag inte har provat än.

Tror ni det skulle vara en dålig idé att testa detta om vi säger att jag når 54kg?

Jag är skeptisk. Och har du svårt att hålla vikten ska du definitivt inte äta oregelbundet (vilket fasta innebär, även om man gör det mer sällan). Du måste ju öka maten rejält de andra dagarna för att inte förlora så mkt energiintag iom fastan.

De jag har omkring mig som är duktiga på kroppen och näringslära (läkare och dietist) menar på att det allra viktigaste för välmåendet är regelbundet ätande.

Jag är skeptisk. Och har du svårt att hålla vikten ska du definitivt inte äta oregelbundet (vilket fasta innebär, även om man gör det mer sällan). Du måste ju öka maten rejält de andra dagarna för att inte förlora så mkt energiintag iom fastan.

Rejält är väl att ta i dock? Kalorimässigt blir det väl runt 1-2 extra mackor (beroende på vad man har på förstås) resterande 6 dagarna i veckan för att fylla ut det man missar på fastedagen.

@Trasdocka Har du koll på vad du stoppar i dig varje dag och ditt behov, eller äter du bara tills du är nöjd och ser det som en måttstock till att du får i dig tillräckligt?

Åh, det är sant. Tänkte inte riktigt på kompensationen man måste göra för att inte gå minus utan ser det mer som en rolig utmaning. *bonks myself on the noggin*

De jag har omkring mig som är duktiga på kroppen och näringslära (läkare och dietist) menar på att det allra viktigaste för välmåendet är regelbundet ätande.
Okej, kul att höra! Tack för svaren! :)

Om någon undrar/är intresserad så försöker jag äta så regelbundet som möjligt, alltså med 3 standardmål om dagen men brukar slarva med lunch ibland vilket jag tror är rätt så normalt. Smyger in frukt lite då och då när det finns tillgängligt och ibland kvällsmål (müsli) och nån påse chips på helgen. Jag vet inte vad min idealvikt är men skulle kanske gissa på 55 men det är så svårt att veta. Anledningen till att jag har gått ner nu den senaste tiden är på grund av en aptitlöshet som har minskat min mängd jag äter men den börjar komma tillbaka nu!!
:banana:

Om du har svårt att hålla vikten är fasta absolut inget att rekommendera.
Hmm okej, det är så synd! För vill gärna prova men antar att jag får göra det längre fram i livet när metabolismen har lagt sig lite mer och man kan få lite extra kroppsvikt.

Rejält är väl att ta i dock? Kalorimässigt blir det väl runt 1-2 extra mackor (beroende på vad man har på förstås) resterande 6 dagarna i veckan för att fylla ut det man missar på fastedagen.

@Trasdocka Har du koll på vad du stoppar i dig varje dag och ditt behov, eller äter du bara tills du är nöjd och ser det som en måttstock till att du får i dig tillräckligt?
Hm, intressant! Jag har precis börjat utöka antal mackor jag äter på morgonen och når nästan tillbaka till det jag klarade förut (då kunde jag äta upp till 4st, för någon vecka sedan klarade jag bara 1.) Och jag har tyvärr ingen koll, äter tills jag inte orkar mer som du beskriver. :)

Jag äter vanlig husmanskost där chorizo/pommes & spaghetti med köttfärsås är standarden. :up:

Jag tror att du behöver öka på dina matintag och hellre utmana dig själv med att äta hälsosamt 3-5 ggr per dag än att fasta. Det kan finnas hälsovinster med att fasta, men personer som inte kan hålla vikten rekommenderar man inte att fasta.

6 måltider per dag, tre huvudmål och tre mellanmål!
Ingen konstig fasta eller liknande utan vanlig hederlig tallriksmodell och ett regelbundet ätande :)

6 måltider per dag, tre huvudmål och tre mellanmål!
Ingen konstig fasta eller liknande utan vanlig hederlig tallriksmodell och ett regelbundet ätande :)
Haha shit xD har du några tips på något mellanmål? Jag tänker det som frukt/nötter kanske? Kommer inte på något annat o.o

Och ååh, lite utanför den här tråden: Älskar hur glad man blir över att se en dubbelregnbåge! :love:

Haha shit xD har du några tips på något mellanmål? Jag tänker det som frukt/nötter kanske? Kommer inte på något annat o.o

Och ååh, lite utanför den här tråden: Älskar hur glad man blir över att se en dubbelregnbåge! :love:
Frukt, smörgås, nötter, yoghurt, kvarg, keso.. Finns ju hur mkt som helst :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka