Sv: Fascinerande annonstexter
*KL*
Och jag som haft fem hundar, en blandras köpt som valp, tre vuxna omplaceringar (renras) som varit gratis, samt en vuxen, renrasig omplacering som jag betalat halva valppriset för anser INTE att huruvida man kan betala inköpspriset eller ej har att göra med om man har råd att äga hunden.
För mina hundar får prickfri skötsel, de är försäkrade, vaccinerade etc. Jag köper inte 'billigaste fodret' etc etc, utan lägger en försvarlig summa pengar på hunden varje månad. Däremot har jag inte 5 - 10 000 kr som jag i klump kan lägga ut på att köpa hund. (Om det skulle behövas samma summa till veterinärvård kan jag låna det dock, eller vifta med kreditkortet).
Och visst, jag kan ju lägga undan 1000 kr/månad (dvs vad hunden kostar ungefär att ha) och spara till en ny hund. Men ofta vill man ju ha en ny vän när man t ex förlorat den gamla, utan att behöva vänta. Och även om man ju kan låna till den nya hunden, så är det kanske inte så att man vill det.
Och om man då undersöker möjligheten att hitta det man söker till en låg summa, så behöver det ju inte vara fel.
Däremot skulle jag aldrig annonsera efter 'gratis' hund, och jag har alltid varit beredd att betala för mina hundar (även om det sen i tre av fallen visat sig att ägaren inte vill ha betalt), och mer än 500 kr. Men inte så mycket som 5000 kr, utan det har rört sig om säg 2500 kr. (Utom sista herren då, köpt för halva valppriset, lånade pengar, för jag ville ha just den rasen, och jag ville ha en vuxen omplacering, och jag ville ha den just då. Och det tillhör inte vanligheterna att den rasen kommer ut på omplac)