Fascinerande annonstexter

Gnist

Trådstartare
Brukar roa mig med att kika på diverse hundannonser lite nu och då och ser en sak som slagit mig är att det finns många som gärna vill köpa hund och då gärna en unghund.

De har en hel del vettiga krav på sin blivande hund dessutom:

Renrasigt, ska tränas/ev tävlas med, ska vara barnvänlig, snäll, social, god grundlydnad, helst kattvan, pigg och villig att hänga med på det mesta etc. etc. Men på 98% av annonserna står det oftast längst ner...

Kan inte ge fantasipris då jag endast har råd att ge kärlek

kan tänka oss att ha en hund max 500:-

Pris: Odiskutabelt symboliskt

Jag kan inte betala mycket men jag kan däremot garantera ett gott och varaktigt hem

vi vill ha henne till ett lågt pris, och kan garantera att hon får ett mycket bra hundliv

Vi har inte möjlighet for att betala mycket för hunden,

Folk vill alltså köpa en bra, stabil trevlig, renrasig hund för ingenting. Jag har svårt att se att bra exemplar av hund säljs för en 500-ing liksom :crazy:

Vad är det (funderar jag då) som får folk att tro att man kan köpa bra unghundar på alla plan för inga pengar alls :confused:

Sv: Fascinerande annonstexter

Dom tar nog en rövare, går det så går det, men det är bara vad jag tror.

Det undrar jag med. Har också förundrats över såna annonser ibland. Hundarna de söker efter lär snarare kosta lite mer än valppris, om det inte är nåt fel på dem. :angel:

det jag brukar fundera på är detta;
Har de inte råd att köpa hunden.. hur i h*vete ska de ha råd att äga hunden? :eek:

Med tabke på vilka FANTASTISKA människor det är som skriver så, ska man som säljare snarast vara tacksam för att de i sin gudomliga nåd överväger att köpa ens hund, och vara glad att man slipper betala för denna tjänst.

;):D:D:D

Skämt åsido, jag tror det handlar om att vi fått så hårt inpräntat i oss att man säljer inte en hund ("människans trognaste bästa vän, en underbar familjemedlem") så att begära betalt för denna vän och trogna livskamrat är nästan skamligt. *sick*

Undantaget är hundar som arbetar (jakt, vall osv) och gör det bra. Där verkar det lättare att värdera den arbetsinsats som är nedlagd.

Jag betalde inget för min rottis och hade inga planer på att göra det heller och hon är en superba, renrasig trevlig hund.
För en del så hänger det inte på priset om man ska omplacera. Och ska jag ha en omplacering vill jag ha en hund som inte säljs för att nån ska tjäna pengar.
Skilnad dock om jag köper en vältränad meriterad hund eller köper den av en uppfödare. Eller köper en hund med avelsvärde.

Men det här är ju min åsikt. Hade kanske varit annorlunda om jag varit säljare.

Jag betalde inget för min rottis och hade inga planer på att göra det heller och hon är en superba, renrasig trevlig hund.
För en del så hänger det inte på priset om man ska omplacera. Och ska jag ha en omplacering vill jag ha en hund som inte säljs för att nån ska tjäna pengar.
Skilnad dock om jag köper en vältränad meriterad hund eller köper den av en uppfödare. Eller köper en hund med avelsvärde.

Men det här är ju min åsikt. Hade kanske varit annorlunda om jag varit säljare.

ligger en viss sanning i det du säger, bara för att man kanske inte har råd att lägga flera tusen i inköp på en hund så betyder ju inte det att man inte kan ta till den vård den behöver.. det är väl även lite därför man har försäkringen??

men å andra sidan så kan väl en foder hund vara ett alternativ om man vill ha renrasigt?

Fast en foderhund betyder ju att uppfödare har rätt till TVÅ kullar ( tik ) och om man inte ha råd med inköp av hunden, hur ska man ha råd att meritera upp hunden?

Fast en foderhund betyder ju att uppfödare har rätt till TVÅ kullar ( tik ) och om man inte ha råd med inköp av hunden, hur ska man ha råd att meritera upp hunden?

ja sååå himla dyrt är det ju inte att åka på utst..(som ex) i allafall inte för mig, jag vet ju inte hur andra har det.

men visst cirkus 3-400kr per uts anmälan får man räkna på..

men att meritera hunden "portionsvis" är ju lite skillnad mot att punga ut allt från 7000-10.000kr i en klumpsumma- som kanske är svårt för många:smirk:

Dom som kanske väljer att ta en foderhund kanske kan lägga 500kr i månaden i stället på utst/andra tävlingar osv.

Fast nu måste du ju räkna med bensinräkning till och från utställning ( kan vara lång väg ) och man kanske bör meritera hunden i någon annat också ( det blir ytterligare pengar i enbart bensin )

Så måste man träna och gå kurser, betala medlemsavgifter för olika organisationer m.m

Då är det nog billigare att SPARA ihop de där 7000-10.000kr istället om det är för "pengabristen" man skaffar sig en foderhund.

Fast nu måste du ju räkna med bensinräkning till och från utställning ( kan vara lång väg ) och man kanske bör meritera hunden i någon annat också ( det blir ytterligare pengar i enbart bensin )

Så måste man träna och gå kurser, betala medlemsavgifter för olika organisationer m.m

Då är det nog billigare att SPARA ihop de där 7000-10.000kr istället om det är för "pengabristen" man skaffar sig en foderhund.

ja det är frågan vilket som är billigast....

Som jag skrev:

Om man tar en foderhund enbart för att det inte kostar någon just då men man är egentligen ute efter en vanlig sällskap/motionshund ( ställa lite för skojs skull ) så tjänar man definitiv på att spara ihop den summan som hunden kostar..

Hur många omplacerar sin hund för att få in en tusenlapp eller två? :confused:

Själv skulle jag aldrig svara på en sån annons om jag skulle omplacera min hund. Hur mycket större är inte risken att hunden säljs vidare om den av någon anledning inte passar? DÄR finns ju möjligheten till att göra ett klipp. Speciellt om hunden är renrasig med alla papper i ordning.

Jag är sjukskriven och därför inte direkt rik. Men jag har råd att hålla hund. Och skulle mina hundar bli sjuka så har jag säkert råd med veterinär iom att jag har lite sparpengar. Annars har mina föräldrar lovat gå in och betala. För att de så gärna vill att jag ska kunna ha djur. Så mina djur kommer inte lida pga någon pengabrist.

Kostnaden för mig att hålla mig med hund är väldigt liten till vardags. Jag har två mycket små hundar som äter väldigt lite.

Skulle jag köpt mina två skulle det gått på runt 25000 eller mer. Nu har jag varit fodervärd. Uppfödaren valde att bara ta en kull på ena hunden och ingen på den andra. Och nu är hundarna mina.
Min uppfödare är toppen. Och jag ville ha hund från just henne. Hoon ville gärna ha kvar tikarna i avel. Men skulle få för många hundar hemma.

På det här sättet "sparar" jag minst 25 000. Och mina hundar mår minst lika bra som de som köpt sina för fullt pris.

Dock håller jag med om att man inte ska skaffa hund om man inte har råd med ev höga veterinärkostnader, specialfoder etc.

Men inte är det fodervärden som ska meritera hunden?
De jag har ute på foder, där står jag för allt som har med meritering att göra. Visst, vill de tävla, ställa ut på eget initiativ så får de göra det. Men vill jag att de ska göra något som kostar pengar så betalar jag.
Jag tycker inte man kan kräva att en fodervärd ska betala meritering på hunden.

Jasså :o

Då ber jag så mycket om ursäkt, jag trodde det var så helt enkelt..

Men jag har ju aldrig varit fodervärd heller så...

Men nu när jag läste ditt inlägg så säger det sig själv, nej en fodervärd bör inte stå för kostnader som uppfödaren vill att hunden ska göra innan parning.

Ber än en gång om ursäkt...

Senast ändrad:

Fast jag vet inte om det är så, men jag gör så :)
Finns säkert uppfödare som låter sina fodervärdar stå för både det ena och det andra. men jag skulle aldrig kunna med att låta dom göra det.
Men vill de som sagt åka på utställningar som egentligen kvittar mig, men de vill åka för det är kul. Då får de betala sånt själva.

Jag förstår hur du tänker/känner när du läser dessa annonser, men samtidigt är jag inte förvånad över att folk skriver som dom gör.
Hundpriserna har gått upp en del på ett par år, att köpa en hund idag är inte billigt.
Att köpa hunden är ju den stora kostnaden och många har väl inte möjlighet att lägga fram så mycket pengar på en gång men kanske för det ett stort hjärta och sen stor längtan efter att ha hund.

Sen..visst, jag håller helt med dig att det får ju finnas gränser. Att få tag på en bra valp/unghund för femhundra kronor som dessutom ska vara renrasig är väl att leva lite en drömvärld.

Tydligen blir dom överösta med svar ändå, för när jag skulle omplacera min hund svarade jag tillslut på trevligt och seriöst skrivna annonser om "hundar önskas", även om dom skrev att dom inte kunde betala mycket. Men jag fick aldrig ett endaste svar tillbaks. Så antingen var dom inte så seriösa ändå, eller så fick dom så många svar att dom storknade... :confused:

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 697
Senast: Shark
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 803
Senast: Elina8
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka