Färstingmedel/-halsband

Miiip

Trådstartare
Jag menade givetvis Fästing utan R i rubriken :smirk: (går det inte att editera rubriker?)

En återkommande fråga varje år. Vad använder ni?

Jag själv har ett enormt problem att hitta något som passar, och har hittills inte gjort det.
Tiken verkar vara något överjävligt känslig mot alla medel som finns.
- Scalibor och FrontLine är bara att glömma, då blir hon helt rödprickig och så pass dåsig och hängig att jag knappt får henne med på promenader.
- Vitlök i maten fick hon över en sommar, men efter att man fått höra att det inte alls var så nyttigt så vågar jag ju inte ge det något mer.. Bortsett från att hon luktade något grymt illa så fungerade det ju däremot riktigt bra.
- Diverse örthalsband brukar fungera under någon vecka, sedan får hon utslag igen dock ingen dåsighet. Då får jag plocka av dom, avvakta helt utan medel i några dagar och sedan sätta på ett nytt. Drygt i längden och hon kan ju omöjligt må bra av det :smirk:

Läste redan förra året om halsbanden med någon form av stenar (bärnsten?) och blev lite smått intresserad. För i dom borde det väl inte vara någon som helst form av ämnen som kan utveckla allergi? Det är ju stenar liksom. Men frågan är ju då, fungerar dom verkligen?

Vad använder ni själva?

Senast ändrad:
Sv: Färstingmedel/-halsband

Jag använder Scalibour. Köpte faktiskt det idag för annars är det bara slut sen när man panik-behöver det..

Provade något örthalsband för ett par år sedan och det funkade inte alls, jag kunde lika gärna knutit ett sidenband runt halsen på hunden ungefär.

Vi har köpt gröna plasthalsband som luktar citronella i flera år till både hundar och katter. Kostar 49:-/styck och räcker 4 månader. Har fungerat utmärkt till alla djuren. Den svarta katten kan få fästingar i slutet av perioden, men annars håller sig djuren så gott som fästingfria. Dessutom är det inget klet som kan vara giftigt. Vi vågar inte hälla kemikalier i pälsarna på djuren eftersom de slickar på varandra.

Jag sprayar Gina med något Aloe vera-spray för djur som vi fick med av uppfödaren. Bra för pälsen & huden plus att det avskräcker fästingar. :) Är jättenöjd med det! :)

behöver också tips, kan gärna inte ha ett halsband eftersom han får så rysligt med fuktexem då... :(

Jag kommer köra med Scalibor i år igen! Har fungerat överlägset bra på mina hundar, trots att jag bor på ett väldigt fästingtätt ställe och går mycket i högt gräs, skogen osv med hundarna. Just under skogspromenader har jag sett att någon enstaka fästing krypit på hundarna, men ingen har satt sig hittills.

Katterna kommer få örthalsband på prov i sommar, eftersom dom gärna tvättar varandra. Det funkade på förra stället vi bodde på, så jag hoppas att det kan stå emot ohyran som finns även i år.

Det har jag inte ens hört att man kan använda mot fästingar. Men det fungerar alltså? Hur ofta sprayar du på? Lär väl gå åt en hel del?

På sommaren brukar jag spraya på 2 ggr/vecka. Det är lite olika, men det går nog ca. 4-5 dagar mellan varje gång. :) Eftersom jag har en liten hund (dvärgpinscher) går det inte åt särskilt mycket. Sen så är sprayet rätt drygt också, varar länge. För mig har det fungerat jättebra! Förra året var det bara en enda fästing på henne, och den kröp. Dock var det i slutet av "säsongen" så jag hade varit lite slarvig. :angel: Sedan blir pälsen fin av det och det är ju ett plus. :)

Jag ska skaffa ett bärnstenshalsband, har aldrig testat det förut men förhoppningsvis funkar det och så är det ju fint också ;) Vore ju bra om det fanns något bra spray också som man kan spraya på innan promenaden.

Har använt örthalsband till katterna tidigare men aldrig upplevt att det hjälpt så mycket. Min honkatt fick efter några års användande av sådant där medel man köper på apoteket helt plötsligt en reaktion och fick ett otäckt hårlöst sår där man hade lagt vätskan :eek:

Senast ändrad:

Jag ska skaffa ett bärnstenshalsband, har aldrig testat det förut men förhoppningsvis funkar det och så är det ju fint också ;) Vore ju bra om det fanns något bra spray också som man kan spraya på innan promenaden.

Har använt örthalsband till katterna tidigare men aldrig upplevt att det hjälpt så mycket. Min honkatt fick efter några års användande av sådant där medel man köper på apoteket helt plötsligt en reaktion och fick ett otäckt hårlöst sår där man hade lagt vätskan :eek:

Jag har ett bärnsten till min vovve, tkr de fungerar bra. Pappa har också de till sina 2.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka