fårskinns padden under allt??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 148
H

Havregryn

Kan man lägga fårskinnspadden under allt, inkl. scabraken??

är det inte så vissa "topp ryttare" har??

Kollar nu på sänningen från strömsholm...

Sv: fårskinns padden under allt??

Jag hade fårskinnspadden direkt på rygget när min gamla Dame reds....

Kommer nog att göra detsamma med min "nya" gamla häst, då nu ska musklas upp för ridning till hösten...

Varför väljer man att ha det??

jag har bara fårskinspadd när jag rider.. blir inte lika vart på sommaren

jah har fårskinnspaden längst underst, den jämnar ut tryck, minskar skavrisken och gör att luft cirkulerar lättare

Helt enkelt därför att när min gamla häst kom tillbaka efter att ha varit utlånad under nästan 8 år till en sk "duktig"hoppryttare kom hon tillbaka med en grav sadelfobi....:(

Under en mycket lång tid försökte vi med alla upptänkliga trix för att få henne att acceptera sadel igen...

Det gick utmärkt att rida med sadel, däremot att komma med sadeln och försöka lägga den på ryggen...huuaa....

Vid ett tillfälle råkade gubben lägga fårskinnspadden direkt på ryggen innan vi sadlade...och då grimaserade hon bara lite :)

Sen dess gjorde vi alltid så, och det hjälpte enormt...

Och jodå, efter första gången tog vi ju genast ut veterinär m.m. men det var inte i ryggen problemet satt, utan i huvudet.....

Det är därför jag kommer att göra så till hösten när vår "nya" häst ska sättas igång igen..

Spädbarn och gamla rekomenderas man ha liggande på fårskinn då det är svalt och mjukt och luftigt och motverkar skav....
Varför människor men inte hästar ??

Då kanske jag ska göra samma försök med pojken hemma, tack så mkt... Han gör precis så som du förklarat..

Jag rider med fårskinnspadden märmast hästen. Känns som den får bäst funktion på det sättet! :D

Det är där du ska ha den! :)
Om man är ute efter funktionen vill säga,
vill man bara ha den för syns skull är det skit samma.

det är väl inte så bra för sadeln att bli svettig..?

sålänge man smörjer undersidan med glycerintvål är det inga problem!
Rider också bara med padden ibland, den täcker ungefär lika mycket som ett amerikanskt hoppschabrak, så där har man ändå samma dilemma.

Då den behövs har jag fårskinnspadden mellan sadeln och schabraket. Tex som nu då pålle musklat ur sig rätt bra... :cry:

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
791
Senast: Smultron
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 580
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Börjar bli väldigt trött på letandet av hoppsadel som inte glider bak på min häst. Känns som jag har testat det mesta (inom rimlig...
Svar
16
· Visningar
2 534
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka