Färskfoderförgiftning?

Tingeling

Trådstartare
Våra hagar gränsar mot lite olika åkrar, just nu växer det vete på andra sidan stängslet. Detta är naturligtvis lockande för mina hästar. De stoppar in huvudet så långt det går och smaskar. Visst kan hästar bli förgiftade av färskt foder?
Hur mycket krävs för att det ska ske? Några tuggor eller att man utfodrar med färskt foder, alltså i mängder? Och är det lika illa eller värre nu innan vetet är klart? Någon som vet?

Sv: Färskfoderförgiftning?

Våra hagar gränsar mot lite olika åkrar, just nu växer det vete på andra sidan stängslet. Detta är naturligtvis lockande för mina hästar. De stoppar in huvudet så långt det går och smaskar. Visst kan hästar bli förgiftade av färskt foder?
Hur mycket krävs för att det ska ske? Några tuggor eller att man utfodrar med färskt foder, alltså i mängder? Och är det lika illa eller värre nu innan vetet är klart? Någon som vet?

Vadå färskt foder? Menar du spannmålsåkrar?

Läste för snabbt, det stod ju vete. Jag tror inte det är farligt med lite "smakprov". Vet inte om det är värre när det gått i ax.

Jag vet inte om det är en skröna som så mycket annat att det är farligt. Jag vet att det har funnits folk här i trakten som glatt slagit den gröna säden (hela strået med ax) på fältet och fodrat hästar med på sommaren. Till exempel en häst som fick boxvila p g a en hovskada, fick säden istället för hö och den överlevde trots ca två veckor på den kosten.
Men jag har också hört att det ska vara farligt, fast det var av bonden som ägde fälten hästar år ifrån, så det kan ju finnas en annan anledning till det ;)

Fast passa dig så bonnen inte ser när dina hästar mumsar på hans grödor.
Tror du kan bli ersättningsskyldig.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: LuckyMe
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 050
Senast: Fibusen
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka