Färskfoder?

lil-sis

Trådstartare
Kommer få en hund (tillfälligt) inom den närmsta månaden och den ska äta färskfoder.

Kan jag ge katterna samma mat och behöver de något tillskott? Eller blir det för mycket kolhydrater iom vetet?

De äter redan blötmat så konsistensen är de invanda på :-)

(Mest troligt kommer han att äta Nordics färskfoder). Eller skulle något av de andra märkena passa bättre?
 
Sv: Färskfoder?

Färskfoder för hund brukar inte vara särskilt väl anpassade för katter, tyvärr.
 
Sv: Färskfoder?

Kattfoder innehåller högvärdigt protein (som man finner exempelvis i kött från hjärtmuskeln) därför så skall man inte utfodra katter med hundmat. Jag brukar lösa det så att katterna får äta på annan plats exempelvis diskbänken eller något litet specialbord under tiden hunden är på besök. Man kan också kompostgallra in kattmaten eftersom katter oftast är bättre på att hoppa än hundar.
 
Sv: Färskfoder?

Min hund äter vom och hundemat som vissa ger och säger fungerar till katt för att det innehåller bara kött och inga kolhydrater. Min katt älskar detta till skillnad från burkmat osv. Är man osäker kan man ju blanda. Och det färskfodret är tydligen på G att göra en kattvariant!
 
Sv: Färskfoder?

Min hund äter vom och hundemat som vissa ger och säger fungerar till katt för att det innehåller bara kött och inga kolhydrater. Min katt älskar detta till skillnad från burkmat osv. Är man osäker kan man ju blanda. Och det färskfodret är tydligen på G att göra en kattvariant!

Läs om taurinbehovet i länken i inlägget ovan. Det var det första jag fick lära mig när jag hade både hund och katt. Så tyvärr.
 
Sv: Färskfoder?

Kommer få en hund (tillfälligt) inom den närmsta månaden och den ska äta färskfoder.

Kan jag ge katterna samma mat och behöver de något tillskott? Eller blir det för mycket kolhydrater iom vetet?

De äter redan blötmat så konsistensen är de invanda på :-)

(Mest troligt kommer han att äta Nordics färskfoder). Eller skulle något av de andra märkena passa bättre?

Nordic Ox funkar bra till katt (luktar för j***igt bara) om du räknar det som muskelkött och kompletterar med hjärta, ben och liiite lever.
 
Sv: Färskfoder?

Min hund äter vom och hundemat som vissa ger och säger fungerar till katt för att det innehåller bara kött och inga kolhydrater. Min katt älskar detta till skillnad från burkmat osv. Är man osäker kan man ju blanda. Och det färskfodret är tydligen på G att göra en kattvariant!

VoH innehåller för katt skadligt höga halter D-vitamin.
 
Sv: Färskfoder?

Han ska inte ha färskfoder längre, nu är det Pedigree (Growth and Protection junior) högenergifoder som gäller.

Kommer bli lite klurigt då han ska ha fri tillgång men inte katterna, de lär bli tvärfeta på högenergihundmat :crazy: om de skulle få äta av det.
 
Sv: Färskfoder?

Nu har jag inte kollat på Pedigrees påsar på länge, men förr så innehöll deras "högenergifoder" inte speciellt mycket energi (inte speciellt mycket vettigt öht ...). Dessutom brukar Pedigree ha ganska stora kulor, tror du katterna kan tugga sönder dem?

Varför måste hunden ha fri tillgång?
 
Sv: Färskfoder?

Hundens matte bestämmer det.

Han äter dessutom verkligen bara en kula i taget. En i timmen typ. Katterna verkar inte ha problem med maten.

Men får han så äter han katternas blötfoder så jag tror jag ska försöka vänja in honom på något sådant ändå...
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
3 379
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp