Färskfoder *spinner vidare*

KopparbergsEmme

Trådstartare
I tråden om att ge hunden rått kött blir man att tala liiite om Färskfoder, att det skulle vara "nästan" lika bra.

Jag googlade lite och kom in på en hemsida för färskfoder. Men jag är ju lite korkad.

Jag fattar ju att de är färsk, men sen då? Stod några värden som jag inte fatta ett jota av (där torrfodervärdena var inom parantes?)

Hur skiljer det sig?
Hur har din hund påverkats?
Är det krångel?

Upplys ett pucko :)

Sv: Färskfoder *spinner vidare*

Min hund fullkomligt älskar färskfodret!

Hon har ätit Nordic sedan 3-4 månader tillbaka men jag kommer att sluta, tycker hennes munhygien blivit mycket sämre med färskfodret, trots tuggande av ben och mina försök att borsta tänderna på henne :D.

Tycker inte det är så krångligt, bara komma ihåg att ta upp från frysen när det börjar minska i burken.

Har man en kräsen hund så är det värt att prova tror många gillar det, men min hund är inte det minsta kräsen så hon kan utan minsta knot äta torrfoder.

Det måste jag tillägga: Superfin avföring, torra fina korvar max 2 ggr per dag.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hundar äter alltid maten, den ene matvägrade ganska ofta när det var varmt när jag hade torrfoder. De är otroligt blank och mjuk i pälsen. De är aldrig dålig i magen och bajjar lagomt mycket.

Jag serverar färskfoder som ser ut som hamburgare och det är lätt att servera, inga stora korvar som ska delas beroende på hur mycket de ska ha.

Färskfoder är bättre än barf pga att det är inte många som har den kunskapen att kunna mixra ihop en komplett foderstat. Det är svårt.

Enda nackdelen är att det tar mycket plats i frysen.
Prisnivån blir ungefär lika för mig som serverade RC förut.

Mina hundar äter färskfoder (Fodax) och älskar det. Min gamla riesen har alltid haft mer eller mindre problem med lösa avföringar och stoooora o många högar, men sen jag bytte till färskt har han blivit mycket bättre. Min schäfertik har ju ätit det under hela sitt ettåriga liv och är alltid bra i magen. Det jag tycker mig märka på henne är att hon fäller väldigt lite! Tycker att de flesta schäfrar verkar fälla stup i kvarten...Märkte i somras då vi var i sommarstugan utan frysmöjligheter o hon fick äta torrfoder att hon genast fällde mer. Den enda nackdelen är som sagt att det tar stor plats i frysen... Annars tycker jag inte att det är ett dugg krångligt! billigt är det också!

Grima åt ju färsk innan jag började med rått, och jag var jättenöjd, men jag upplever att smältbarheten och påverkan på hunden är ännu lite bättre med det råa. Utöver det föredrar jag det råa jag köper för att det är ekologiskt, jag vet exakt vad jag ger hunden och det innehåller inga spannmål eller sockerarter över huvud taget, det är dessutom billigare.

Min hund fick färskfoder hos uppfödaren och jag har fortsatt men kör just nu varvat med torrfoder - men ska gå tillbaka till att ha det som helfoder bara jag skaffat en fristående frys :) (jag får inte plats med mycket i min minimala frys)

Jag har kört med Klass men efter flytten finns det en Nordic återsäljare i närheten som jag tänkt besöka och kolla upp....

Min hund är väldigt pipplig med maten och lite mager så färskfoder är det enda jag sett honom äta med iver:laugh:

Jag brukar servera maten i trädgården då min hund bär runt med maten och leker med den innan han äter. Då vill jag inte ha honom inomhus :cool:

Han tuggar mängder av tuggben, morötter och annat, så ingen fara med munhygienen. Jag brukar även servere färskfodret lite halvfruset det gillar han bäst:d

När jag jag fodrar tar jag upp en korv ur frysen, spolar varmvatten så plasten släpper, tar bort plasten, fodrar alt låter tina. Han äter en hel korv utan bekymmer så jag delar inte.

KL

Väldigt intressant att höra vad ni tycker.
I dags läger äter min hund RC, och hon äter dåligt i peridoer (vilket inte beskymmrar mej då hon äter mer andra perioder, hon verkar ha ganska bra känsla för hur mycket hon bör äta) men är fin i både päls och hull.

Jag är intresserad av friskvård på hobby nivå och det känns givetvis mer naturligt med färskfoder :)

Hur bör jag kolla upp innehållet? Går det att jämnföra rätt av på etiketterna, eller är det nått man ska ha i åtanke beroende på att det är färskt (eller de andra torrt).

jag ger nordic special + och är mycket nöjd. ger också torrfoder av bra kvalitet, men de är mycket finare i pälsarna och får mindre skitar som inte luktar när jag ger färskfoder + torrfoder jämfört med när jag bara ger torrfoder. för mig blir det nästan billigare att ge färskfoder eftersom mina hundar inte får äta så mycket (blandar ut med billiga grönsaker).

jag kollade på hemsidan hur mycket man skulle ge, och minskade med lika många % som jag har minskat torrfodergivan jämfört med tillverkarens råd. blir de tunna så är det bara att öka på givan lite, och blir de feta så får jag minska. precis som man gör med torrfoder.

Jag ger Priima ST färskfoder och är riktigt nöjd.
Innehåller inget vete. ( som jag har för mig att KLASS gör? )
Väldigt prisvärt foder tycker jag, finns i en HE variant också.

20kg tar upp ett frysfack så jag tycker inte alls att det tar upp mkt plats.

Jag har en hund helt på färskfoder, en som får 50/50 och en på torrfoder.

Visserligen BARFar jag mina hundar, men använder mig av Klass köttkross o Nordic lax, båda helt utan tillsatser.
Mycket ben o brosk, samt knaprandes på hela morötter etc...
Jättefina tänder, vita o helt utan tandsten.
Sista hunden som åt torrfoder fick jag ta bort tandsten med ultraljud, trots tanborstning med eltandborste flera ggr i veckan o flitigt användande av tandskrapa.

mvh

Min hund gillar inte morötter, tuggbenen äter hon i bland men gräver helst ner dom i trädgåren:crazy: något annat?

Mina får nordic special +, och jag började med det när mellan hunden vägrade äta torrfoder, min tre hundar delar på en korv om dagen, + att dom får grönsaker och färskt kött, köttben, kyckling, inälvor tre till fyra gånger i veckan. Avföringen är perfekt 1-2/dag och små högar, en bajspåse räcker till alla tre. Kommer inte byta till torrfoder igen.

*kl*

Lånar tråden och hoppas jag kan få något vettigt svar.

Har tagit över mammas ena hund (Tibetansk terrer på 5 år) hon har alltid varit kinkig med maten i perioder och innan hon nu kom till mig hade hon matvägrat i 6 veckor :p dvs levt på vatten och lite "mutor" som tillsatts i torrfodret.

Jag valde att börja ge henne Klass, tanken var i kombo med torrfoder (där valde jag att köpa Magnussons Meat & Biscuit) Detta accepterade damen inte. Nu ca tre veckor senare äter hon Klass med god aptit. Hon tom. ber om mat morgon + eftermiddag :D Så hon verkar nöjd.

Nu till problemet, hon har torrfoder stående framme, men äter det inte.
* Tror ni jag ska försöka blanda Klass + Magnussons igen, är dock rädd att hon börjar matvägra igen?

* Jag är orolig för hennes tänder... Tuggben äter hon inte. Morötter ock liknande skulle hon bara fnysa åt... Just nu får hon Dentastix - dessa går ner med god aptit. Men det räcker kanske inte?

Jag tror mycket att "bråket" har varit för att hon inte var nöjd med livet. Nu är hon gladare, men inte helt tillbaka på topp. Ska försöka få i henne lite mer mat, men tar det pö om pö. Vill hålla matlusten uppe. Det är en lite knepig dam detta. Tibbar ska ju äta ALLT! Det är det jag är van vid iaf.

Oj vad långt det blev :o

Snarstucken?
Hundar är olika, mina får inte tuggben öht.

mvh

Inte det minsta, ber om ursäkt om mitt inlägg verkade så :)

Funderade bara på vad mer som skulle kunna passa att ge för bättre munhygien förutom det vi tidigare diskuterat.

Konstigt att det heter färskfoder? jag menar det är ju fryst och tillagat?

Broskben, t ex kycklingvingar o skrov, kalkonhalsar o fötter samt grisfötter.
Tandborstning med eltandborste, större äppelbitar (utan kärnhus).
Finns något örtpreparat som man har på maten, minns inte namnet, testade det utan effekt, men en del anser att det hjälper.

mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka