Färsk foder

SunDown

Trådstartare
Jag har funderingar på att börja med färsk foder till min rottis/dobberman blandning då hon inte vill gå upp i vikt. Hon har känslig mage idag äter hon Precept Plus Canine Sensicare men ja har börjat träna mer aktivt så då räcker inte detta foder.
Kan ni förklara för- och nackdelar med färsk foder och vilka värken föredrar ni? Hjälp mig nu i detta djungel.. :)

Sv: Färsk foder

Jag kör på VoH till två stora valpar och det enda nackdelen är priset varför jag valt att köra hälften torrfoder - dom är jättefina i magen, pälsen är blank. Maten luktar också väldigt fräscht - ingen kokt leverlukt och därför inga problem att förvara i kylskåpet. Jag kommer ihåg när jag köpte färskfoder på slakteri för mååånga år sedan och det luktade päcka.

Hade jag haft mindre hund så hade jag utan tvekan kört bara färskfoder.

Jag har funderingar på att börja med färsk foder till min rottis/dobberman blandning då hon inte vill gå upp i vikt. Hon har känslig mage idag äter hon Precept Plus Canine Sensicare men ja har börjat träna mer aktivt så då räcker inte detta foder.
Kan ni förklara för- och nackdelar med färsk foder och vilka värken föredrar ni? Hjälp mig nu i detta djungel.. :)

Jag ser inga nackdelar alls och har gett färskfoder i ca 12 år:)

Vom och Hundemat är bland de absolut bästa och är helt och hållet gjort av animaliska råvaror och inga spannmål över huvud taget (fast dom har en kyckling + ris sort för hundar som behöver kolhydrater). Dock dyrt.

Jag ger även Bravo, men då det endast innehåller 45% animalier, så blandar jag med Vom och Hundemat.

Jag vet att många med storvuxna hundar kör på Fodax då det är prisvärt och mycket animalier i - men då får man passa tiden med en frysbil som kommer med jämna mellanrum till olika städer.

Jag ger fodax röda och är riktigt nöjd!

De enda nackdelen är väl att man behöver mycket frysutrymme :D framförallt om man har stor hund. Annars kan jag inte se någon nackdel, förutom att det är svårt att ha med när man reser, men då kan man ju ge torrfoder :)

Jag ger Nordic special+ och är supernöjd med det. På min äldsta har det gjort susen för tarmfloran. Nordic special är baserat på nötkött och nötvom och innehåller lite korn (och potatisfibrer), men det finns även en variant helt utan spannmål (innehåller istället morot och potatisfibrer).

Jag föredrar Nordic framför VoH (som innehåller kyckling och lax förutom nötkött) eftersom den förra är mindre känsligt för felaktig hantering (antingen hos tillverkare eller försäljare). För att variera kosten lägger jag istället till färsk kyckling eller lax vid sidan av. Dessutom tyckte jag att den äldsta blev lite för trög i magen av VoH. Åtminstone mina tycks behöva lite fibrer för att hålla tarmarna i gång.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka