Kaki
Trådstartare
Har just räknat ut min hästs foderstat med hjälp av en foderbok och kom fram till att han får mer energi och mer smrp än hans "behov". Han har en smrp/MJ kvot på 5,57 - vilket kanske är för lite för en 10årig häst som gärna ska bygga lite mer muskler? Men vägs den lilla kvoten upp av att han får mer än vad boken säger att en "häst i måttlig träning och tävling" ska ha av både energi och smrp? Vill dock helst inte blanda in fler foder då jag gillar att bara ha två sorter.
Jag kan få kvoten till 6,0 men då måste han få bra mycket mer av smrp än "behovet"... (fodrar med matildahavre och Krafft Pluss Grön)
Vill heller inte krongla till det för mycket då han har en känslig mage som tex varken tål betfor, kraftigt bete eller hösilage...
Ca/P kvoten ligger på 1,55 vilket av vad jag förstått är bra.
Tacksam för svar
Jag kan få kvoten till 6,0 men då måste han få bra mycket mer av smrp än "behovet"... (fodrar med matildahavre och Krafft Pluss Grön)
Vill heller inte krongla till det för mycket då han har en känslig mage som tex varken tål betfor, kraftigt bete eller hösilage...
Ca/P kvoten ligger på 1,55 vilket av vad jag förstått är bra.
Tacksam för svar
Senast ändrad: