Farligt att longera i djupsnö?

Mirre

Trådstartare
Kan det vara skadligt?
Om man longerar i skritt och ev lite trav i 20 min och byter varv ofta?

Sv: Farligt att longera i djupsnö?

Zindy16 skrev:
Kan det vara skadligt?
Om man longerar i skritt och ev lite trav i 20 min och byter varv ofta?

nej, det tycker jag inte, jag gör det med mina, och har gjort det under många år på vinter tid, har aldrig märkt att dom skulle ta skada av det, därimot brukar många arbeta rätt och bra, för dom får ta i och lyfta ordentligt på bena, men man bör dock inte göra det för offta. :)

Tänk bara på att du inte gör det för länge, räcker kanske med 10 min? Det är jobbigt för hästarna att lyfta så, blir trötta snabbt!

ja vet ett par som brukar longera ca 1 timma i djupsnö,när dottern va sjuk,sist fick hon sår av skaren, det hjälper inte att säga nått dill dessa personer då man få sig en avhyvling i såfall.:(

snuffan skrev:
ja vet ett par som brukar longera ca 1 timma i djupsnö,när dottern va sjuk,sist fick hon sår av skaren, det hjälper inte att säga nått dill dessa personer då man få sig en avhyvling i såfall.:(

så gör bara konstiga människor, usch!

Allt kan vara skadligt om man gör det på fel sätt. Att longera i djupsnö är bra, har gjort det själv någon gång i veckan så länge det handlat om mjuk och fin snö utan skare. Djupt...ca 40 - 50 cm och det var jobbigt för damen så inte längre än 20 minuter. Hon är i övrigt vältränad. Dock kan man lätt orsaka träningsvärk så man bör vara lyhörd, de har också lättare att "slå på sig" i djupsnö så är hästen skodd rekommenderar jag bra skydd som går upp en bit på benen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 964
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.