Farlighäst!

L

lindaaw

jag behöver rikitgt mycket hjälp!
Jag blev lurad när jag köpte min häst !
Han bockar riktigt höga språng efter hindret presis när man landar så man fortfarande står i fält stis! och han drar ner huver låångt mellan bena och voltar nästan! det spelar ingen roll om man håller hårt eller löst ! och man ramlar alltd av ! tom elitryttare!
och han skenar ute ! när man galopperar! när man fattar galopp så blir det bara sken och det är inte kul om man bara sitter och väntar på att han ska göra det det värsta är att han inte lyssnar man ryter drar allt ! men han stannar när han vill! oftast vi stallet -.''
snäll hjälp mig han är rikigt farlig !!!
dessutom kan han inte stå stilla istallgången upp ochner me huvet och sida till sida :(:(:(:(:(

Sv: Farlighäst!

Hej!

Hur länge har du haft hästen?
Har du samma eller ny utrustning till den?
Är den kollad av veterinär?
Har du pratat med tidigare ägare om problemen och vad har de i så fall sagt?

/Lavinia, som inte ens kan försöka hjälpa med så bristfällig information

kolla med vetrinär så allt står rätt till med hästen.
Hör med tidigare ägare om den känner igen problemen..

Och kvarstår problemen skulle jag nog ta hjälp av någon tränare/expert.. Det är farligt att själv hålla på om man känner att situationerna blir okontrollerbara plus att man blir rädd själv.

Provred du han inte i alla gångarter innan du köpte han? Börja med grundläggande markarbete innan du börjar hoppa.

Ja hon sa ju att hon blivit lurad när hon köpte han..... hon måste väl ha provridit han innan. men jag tycker det verkar som om hästen är oinriden

hehe jo det är ju en annan sak...då kan man ju börja från början... men hon verkar ju ha köpt en oinriden häst.... som hon är ute o hoppar på....:crazy:

Det påminer mej om en häst jag red dock så var han inte så men han hade en förmogan att bocka varje gång man skulle fatta galopp. Visst det var lite otäckt men det går bra om man har bra balans.

*kl*

Onödigt att ropa troll till TS, vad exakt är det som antyder att hon skulle vara ett? Jag ser bara en användare som har problem med sin häst och inte verkar vara en van forumanvändare därav knapphändig information och dåligt skrivspråk.

Hur ofta rider du? Hur gamal är hästen? Vad får den för foder? Går den ute om dagarna? Frågorna är många och egentligen kan de nog sammanfattas i två: Provred du före köp? VAd har ändrats i hästhållningen sedan köp?

*kl*

Onödigt att ropa troll till TS, vad exakt är det som antyder att hon skulle vara ett? Jag ser bara en användare som har problem med sin häst och inte verkar vara en van forumanvändare därav knapphändig information och dåligt skrivspråk.

Håller helt med. Jag har själv en tendens att skriva otydligt ibland särskilt om jag är upprörd :D

Jag säger som många andra i tråden, prata med veterinär och tidigare ägare. I sånna här lägen är det super att ta hjälp av en erfaren ryttare och fråga om råd, vad hade hon/han gjort i det här läget? En idé kan ju också vara att umgås med din häst från marken en tid framöver, för att bli av med rädslan och bygga upp en relation.

Frågan är kanske om du verkligen ska behålla hästen om du känner att du blivit lurad?
Om ja, föreslår jag att du tar hjälp av en tränare. om hästen skenar ute ska du kanske inte galoppera i början och inte rida själv. Jobba på marken, MKT! kan du kontrollera hästen där blir det lättare i ridningen. Ang. hoppningen, prova att löshoppa genom longering. Funkar super på min unghäst! då får den chansen att hoppa utan att bli stressad, börja lågt och i trav, fortsätt tills den är helt lugn. Uppsuttet kan du börja lågt med markbom efter hindret och mot en vägg så får hästen ngt annat att tänka på.
Ja, lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka