Farlig vid lastning

linilin

Trådstartare
Min häst får själva skälvan när hon ska lastas, står och skakar och svetten rinner. Kastar sig bakåt och åt sidorna, blir farligt både för henne själv och för de som hjälper till. Linor hjälper inte då hon ställer sig på bakbenen och kastar sig åt sidan. Någon som har tips.

Sv: Farlig vid lastning

Låter som att hon är rädd....
Svårt att "hjälpa" så här över nätet. Du måste i alla fall få henne trygg i situationen och få henne att självmant, FRIVILLIGT gå in, utan tvång. Tvång löser bara problemet för stunden, men det blir antagligen bara värre nästa gång.
Det bästa är att ta hjälp av någon som är duktig. Och då menar jag inte alla "hjälpsamma" som visar sig när man ska lasta och har problem, utan en som verkligen kan.
Och låt det ta tid...

Tycker med det låter som om hon blir rädd och stresad, här behövs byggas ett ordentligt förtoende för transporten.
Jag hade inte tvingat in en sådan häst att åka transport!

Hästen måste lungt och stillsamt, steg för steg lära sig att transporten är okej!
Bara stå utan för transporten, lära sig att här kan man bli kelad och klappad, bara få positvit respons utan som några helst krav eller tvång.
När det funkar okej (det kan dröja dagara-veckor osv.)
Så kan man börja "studera" lämen lite närmre, låtae hästen snussa och låta den ta allt i sin takt, vill den ta ett provsteg upp på lämen så låt den göra det, men tvinga den inte.
Fortsätta med att kela kanske ge någon godbit.

Detta ovan är bara precis de första stegen, men de stegen kan ta tid.

Man ska inte göra en stor affär av lastandet utan låta hästens egna nyfikenhet och mod avgöra.

Var beräd att det kommer att ta tid och kräva mkt tålamod, känner du dig det allra minsta osäker så ta hjälp av någon som är van med hästar som är rädda av sig, någon som låter hästen ta den tid den behöver.

För i slutändan få du en trygg häst som lär tycka om att åka transport!

Jag har samma problem med min gammelhäst. Efter en kvart sipprar det ut svett från transportgolvet, och det bara ångar och ryker. Jag lastar honom aldrig mer i vanlig transport. Jag har snokat här i trakten och hyr en privatägd hästlastbil inkl förare när jag ska åka någonstans. Inte alltid de kan ställa upp, men då vet de ibland om någon mer som kan köra.
Prova sätt ut en annons.

Håller med vad de andra har skrivit. Ta det lugnt och låt det ta TID!

Jag hade liknande problem med min häst.
Förr var hon en fröjd att lasta. Ända tills vi började åka i skytteltrafik till kliniken för ca 3 år sedan. Det tog längre och längre tid att lasta för varje gång (dom var ju bara dumma på kliniken, stacks och så:smirk: ) och tillslut blev det rentutav farligt! Mycket hängde på mig också, eftersom jag blev nervösare och nervösare för varje gång vilket hon naturligtvis kände av. Tillslut fick jag ont i magen bara jag tänkte på att vi skulle iväg nånstans.

Droppen kom när vi skulle byta stall, hon skulle INTE! Jag försökte hålla mig undan och överlät lastningen till mina "lugnare" stallkamrater, men efter 4 timmar valde jag att bryta. Jag trodde hon skulle slå runt och slå ihjäl sig. Eller skada nån människa. Det slutade med att vi fick GÅ till nya stallet morgonen efter, på vägen mellan Södertälje-Nynäs. För er som ej vet så är det en RÄTT trafikerad väg. Gick förvisso tidigt på morgonen och pojkvännen körde bilen bakom med varningsblinkerserna på. Det tog 2.5 timme.
Hästen min var jättenöjd och undrade vad det var för kul äventyr matte hade tagit med henne på;) . Men matte var inte lika nöjd.

Nåja, det var mest en parantes, och vi har skrattat gott åt detta i efterhand. Vi fick nämligen sällskap också av en annan stallkamrat som också skulle flytta till samma stall, hennes häst galopperade på stället i släpet, så det blev promenad för dom också:smirk:

Jag insåg att jag behövde hjälp att lösa detta, vi hade kommit in i en ond cirkel jag och min häst, och jag kände att jag inte kunde lösa detta på egen hand.
Fick tag i en Nh-tränare som kom ut till oss och på TJUGO minuter hade han lyckats få MIG att få in min häst i transporten! Ingen stress, ingen bråk!
Sen körde han lite övningar med henne så hon tyckte det var riktigt KUL att bli lastad, hon kände sig duktig och var otroligt nyfiken på vad denne man skulle hitta på härnäst:D
Efter 3 timmar(med många pauser emellan) fick han henne att gå in själv, själv stod han 15 meter bort:eek: , hade henne i longerlina!
Jag trodde inte mina ögon!

Sen dess har det aldrig varit några problem att lasta gumman, jag har lärt mig exakt hur jag ska hantera olika situationer. När hon gör si gör jag så osv.. Faktum är att JAG var största orsaken till att lastningen sket sig, jag blev nervös och överförde detta på henne. Dom rackarna läser av en som en öppen bok:devil:

Det kostade mig totalt 750 kr att få en lättlastad häst!

Så - ta hjälp av någon om du känner att du inte klarar det själv eller vet hur du ska gå tillväga.
Framförallt måste man vara konsekvent, konsekvent och lite mera konsekvent, vara lugn och ha tålamod!

Lycka till!

det är jätte viktigt att när du fått in hästen i transporten så slå inte upp rampen på en gång utan vänta ett litet tag så hästen få gå ut i gen om den vill så den inte känner sig pressad å tvingad . men det kanske du gör??

Tack för alla goda råd!
Jag har förstått att hon är rädd. Har även tänkt att jag skall försöka få tag på någon Nh-tränare som kan hjälpa pålle och mej. Men bor man i norrland så är det inte lika tätt med dem här! Eller? Någon som kanske vet av någon?

Som alla andra har sagt så ge det tid. Lastträna ofta, typ en gång iveckan, även när du inte ska åka någonstans. Lasta in, låt hästen stå där inne och ge den beröm, lasta ut igen. Håll på så tills hästen är helt lugn. Sedan kan man stänga lämen, låta hästen stå där en stund och sedan lasta ut den igen. Så där kan du hålla på MÅNGA gånger. Du kan oxå köra iväg en sväng och åka tillbaka till stallet igen. Så lastträna när du INTE ska någonstans, då är du inte stressad och när du ska åka någonstans så ta god tid på dig.
Förstår mig inte på dessa människor som åker ut till stallet tjugo minuter innan och jagar in hästen i transporten. Jag har stått MÅNGA söndagr och last tränat mina hästar. Det är inte bra bara för dem, utan för mig också. Ta det lugnt och lycka till!! //Sofie

Har inte läst alla svaren, så troligtvis säger jag ngt ngn redan har sagt, men...

Jag tycker du inte överhuvudtaget skall försöka transportera henne i en situtation där du känner att du är under tidspress, eller "måste" iväg, utan att du skall vänja henne med en transport och hela situtationen genom tillvänjning utan ngr måsten...

Har du tillgång till egen transport?Eller kanske ngn du kan låna ngn vecka eller två?

Vänj henne sedan steg för steg...

Du märker när hon är mogen för nästa steg om ni kommer så långt till att börja med att bara stå en bit ifrån transporten utan att bli stressad...etc...steg för stegs tillvänjning alltså utan press eller tvång....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka