Men exakt. Som jag uppfattar
@the_connemara så får man i princip inte tävla om man är 1: Grön ryttare, 2 grön häst för bägge varianterna kan förorsaka att ritten blir icke hästvänlig på delar av banan. Det är ju bara på vissa banor man ser hela ritten och ofta då är det mycket publik just där vilket OCKSÅ kan förorsaka att hästarna/ryttarna beter sig annorlunda än på resten av ritten.
Jag anser att tävlingsreglerna räcker som de är idag. Det är oerhört svårt och dyrt att börja tävla fälttävlan jämfört med övriga grenar och komplicerar vi det ännu mer så lär ingen snart tävla i vår sport. Jag anser inte heller att detta sker på bekostnad av hästarna mer än i någon annan tävlingsgren och då hamnar vi ju på det så populära spåret: Ska hästar tävlas alls?
Sen till tränaransvaret. En tränare ska utfärda grönt kort i fälttävlan och det ska gå till på ett visst sätt. Ska man sen tävla *-igt krävs en ny underskrift i boken. Merparten tränare är självklart superseriösa och tar detta på stort allvar men sen finns det vissa som bara undertecknar utan att fundera över konskvenser. DÄR kan man säkert få till en ändring.