Färister till häst utan skaderisk???

T

tirnanog

Jag hade lite svårt att veta exakt var denna tråd skulle placeras - men då jag vill undvika skador - lade jag den på hästvård, flytta om jag lagt fel!
----------------------------------------------------------

Far min vill bygga en färist i en hage så han kan köra in och ut med bil utan att behöva öppna/stänga.

Om det är någon som inte vet vad en färist är så är det ett typ av galler för djur (fä=djur, rist=galler) och det finns massor av dom i Norge (varifrån namnet kommer tror jag) och jag har sett en del i vissa naturreservat på västkusten. Här några bilder:

knoso2.JPG

IMG_7141.jpg

Jag vill gärna ha tips av någon som har mer erfarenhet av konstruktion, jag vill ju inte att småhästarna (minishettisar) ska fastna på något vis.

Jag har läst i andra trådar här på buke om folk som berättar om olyckor i färister osv, rör som rostat sönder och går av vid passering, eller för brett mellan galler så hästar fastnar med benen, risk för att skor fastnar mm.

Men så såg jag en som skrev att det på vissa ställen i usa finns färister för att hindra hästar och mulåsnor att passera, så dessa borde vara anpassade för just dessa djur - antagligen ett smalare avstånd mellan rören. Men så undrar jag om inte hästarna går över ändå? Våra minishettisar kan ju gå i trappor, så varför inte över en färist med någon/några centimeters mellanrum?

Jag lyckades inte hitta mer utförlig information varken på buke eller via google så därför postar jag denna tråd. Det skadar ju inte att höra här inne på forumet innan vi eventuellt går vidare i tankarna - det kanske inte är lämpligt helt enkelt - men om det finns olika typer anpassade för olika djur kanske det ändå kan vara en möjlighet.

Tack på förhand!

Sv: Färister till häst utan skaderisk???

ingen personlig erfarenhet dessvärre men mig veterligen är färsiter inte lämpliga av den anledningen att om hästarna försöker sig på den så kan de fastna...

Däremot har jag sett en annan finurlig grej om man vill passera grindar med motorfordon. En speciell grind som man helt sonika kör på...
någon slags fjädring gör att grinden viker ner sig under fordonet och sedan fjädrar upp igen när bilen/traktorn har passerat.
Om jag fatatde saken rätt måste det vara ett tyngre fordon för att grinden ska vika sig. Detta för att inte djuren själva ska kunna välta ner den.

Bara en tanke och ev ett alternativ.

Tack för tipset älgen, jag ska googla vidare! Om det är någon annan som har annat tips eller vidare detaljer kring denna "vippgrind" får ni hemskt gärna ventilera dessa här :)

Jag kan inte rekommendera färister till hästar, då vi på jobbet i år har haft två kvigor som fastnat i dom. Varav en varit så illa skadad att hon fick avlivas på plats.

Det var färister av den modellen du har bild på.

Jag har sett en elektrisk färist som borde fungera.
Det var ett hemmabygge med elband och gummistroppar.

Här är den grind som skrivits om. Kika under stängsel och sen elektrisk grind eller sök på det.

Haken med den grinden är väl shettisarna, men man kanske kan sätta två på olika höjd, så de inte kan krypa under?

Jag har sett en typ av bom som gick att köra över med, men risken är ju det blir samma problem där med småttinghästarna

hittar inget. Kom inget upp på sökning heller...:confused:

kollat runt lite och kan tyvär inte hitta just den modell jag menade. Det var en hel metallgrind som lade sig ner på marken..

annars verkar det här vara den smartaste med el och hänhande el för mindre djur.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.enasco.com/prod/images/products/61/VC116905l.jpg&imgrefurl=http://www.enasco.com/product/C04671N&usg=__YGZp4RGzOWWlf5Q6g1tYsi57Snw=&h=251&w=400&sz=14&hl=sv&start=30&tbnid=ySMUTnEh9hVbWM:&tbnh=78&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Ddrive%2Bthrough%2Bgate%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D20

Senast ändrad:

Undrar om inte finurliga hästar lär sig att springa rakt igenom en sån grind, många hästar lär sig ju att om man spränger staketen tillräckligt snabbt så gör det inte ont..

Tack för alla svar!

Det var verkligen skitsmarta grindar ni visat upp här, angående den där i el med hängande el, tänkte jag precis som lilstar att dom kanske kan få för sig att springa igenom - men visst kan dom säkert lära sig det. Dom är (som tur är) inga rymmare och respekterar stängslet (det är el i naturligtvis hehe)

Men var får vi tag i alla dessa varianter? Det är ju bara bilder - den sista som älgen postade såg ju ut att vara något avancerat från usa som ser både dyrt och svårt att få ordnat. Den grinden Opartisk tipsade om såg ju ut att kunna vara ett mer realistiskt alternativ! Se bild nedan:

s1163545.jpg

Dock är det svårt att se hur själva konstruktionen ser ut - det ser ju bara ut som en vanlig hagöppning?

Far har nu hittat material i form av "två portar" (?) som han uttryckte det som han skulle behöva svetsa lite osv, så det verkar som det är det han vill testa först. Som jag sa "testa det först så dom inte går ut!". Men så länge som avståndet inte är för stort så dem kan åka igenom, så borde det inte vara någon fara. Och som far sa så måste ju rören rulla på något vis så det avskräcker - annars kommer dom ju bara tralla över som ingenting.

Det finns kanske två typer av färister som jag förstått:
1. Kraftiga järnvägsskenor till färister med BRETT mellanrum - sett till nöt
2. Runda rör som roterar med SMALT mellanrum - till får och mindre djur

ÄNDRING:
Jag tittade nu närmare på bilden med elgrinden på bilden här i inlägget, man kan svagt se att det är två stolpar som sticker ut från var sida i olika höjd! Dom fjädrar tydligen när man åker förbi och skall ej repa fordon som passerar. Kolla länken

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1163545&Ggart=1163545

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar!

Men var får vi tag i alla dessa varianter? Det är ju bara bilder - den sista som älgen postade såg ju ut att vara något avancerat från usa som ser både dyrt och svårt att få ordnat. Den grinden Opartisk tipsade om såg ju ut att kunna vara ett mer realistiskt alternativ! Se bild nedan:

s1163545.jpg

Dock är det svårt att se hur själva konstruktionen ser ut - det ser ju bara ut som en vanlig hagöppning?

Rek inte rullande rör heller. Häst i galopp och rullande rör = stor vurprisk. Jg tror inte på färister alls för hästar, risken är för stor de dag eller annan kommer i galopp, skrämda eller busiga, och beslutar sig för att chansa/hoppa/etc. Jag anser hästar ska ha synliga barriärer.

Grinden på bilden finns hos stället som slutar på -post och har ett vädersträck först. Kostar om jag inte minns fel ca 2000 kr exkl moms. Inte dyr alltså.

Det är två pinnar som kommer från varsin grindstolpe och möts på mitten. När du kör på viker de undan åt varsin sida. Ser ut typ såhär alltså: I--I, där I är grindstolpar och -- är grindpinnarna, fast grindpinnarna går lite omlott, det är inget mellanrum mellan dem.

Dock har du shettisar rek jag dubbla så de inte kryper under. Jag tror INTE de springer igenom om du har el på, när de fått en smäll där springer de nog lika ogärna igenom där som genom elsnöre.

Får man? Ah, okej. Grinden finns på Nordpost ;)

Trodde dte var över gränsen för reklam när det visats bild (som väl iofs strider mot reglerna) och pratades om en specifik vara?

Man blir nojig över de där 'reklam'reglerna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 680
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka