Färgväxlare... Fråga.

J

jossan110

Hej,
jag undrar över en sak som jag hoppas att få hjälp med här.
Jag blev lite konfunderad då jag läste en annons med texten "svart roan men blir antagligen grå/vit".
Roan är väl konstant skimmel? Och de växlar väl färg? Inte skimmlar de av till vitt?
Eller jag kanske har fått detta om bakfoten...:confused:

Sv: Färgväxlare... Fråga.

Ja jag är rätt säker på att Roan är det amerikanska uttrycket för konstantskimmel. Men det råder mycket okunskap i färgvärlden. Extremt mycket faktiskt.
Konstantskimmel aka färgväxlare är ett (rätta gärna om jag har fel) enkelt dominant anlag. Finns det så syns det. Det är vad man kallar ett letalt anlag och man dubblar alltså aldrig anlaget då fölet riskerar 25% att få det dubbelt och därmed dö. Det finns nu på senare tid även bevis för att det finns hästar med dubbla konstantskimmelanlag levande och friska, dvs homozygota. (men det är en annan historia) Det krävs alltså minst en förälder med anlaget.

Finns väl två fall där det inte syns och det är om hästen dessutom utöver konstantskimmel är skimmel (avblekbar) eller extremt svårt att se på BEC (dubbla gulanlag)

hoppas att det hjälpte dig..

Håller helt med Ztrike! Vart man än kollar så vill översättningen ha "roan" till "...med vita stänk" och jag vet även sedan innan att roan är benämningen på färgväxlare.

Ok, tack!
Jag är med på vad ni menar...
Jag trodde inte konstantskimmel och avblekbar kunde vara kombinerat. Då syns ju alltså inte att hästen är konstantskimmel när den blivit äldre och skimmlat av?!...

Det kan vara kombinerat och som du säger så syns då inte konstantskimmelanlaget mär hästen bleknat av.

Det är inte heller helt lätt att se på isabeller och ljust gulbruna.
Min isabellhingst "blev" plötsligt isabellskimmel när han fick sina första föl som till min förskräckelse var stickelhåriga.:p

tessvicke_350.jpg

Så färgen här på sonen är spännande att vänta på..;)

198_hettaföl_400.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 374
Senast: Signe9
·
Hemmet Har en förhoppning att hinna måla om fasaden i år men har fastnat på något så "roligt" som färgval. Så jag tänkte att bukefalisterna ska...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 608
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 898
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 984
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod