Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en stor perennrabatt som är i soligt läge en stor del av dygnet. Där har jag akleja, löjtnantshjärta, fänrikshjärta, pion, stor blåklocka, riddarsporre, och blågull/vitgull. Jag har siktat på att ha blommor som är lättskötta och fyller ut ordentligt (orka rensa ogräs liksom), och jag tycker själv att jag har lyckats.
Nepeta är jättetacksamma att sätta främst i rabatten. Blommar hur länge som helst och kräver bara en nerklippning per säsong. I övr kräver de ingenting. Drar till sig mängder av fjärilar!Jag har fått i uppdrag av gubben att fixa i rabatten hos honom, helt fria händer får jag sålänge det blir färgglatt och det kommer upp år efter år då han inte vill behöva så/sätta om varje vår.
Jag var inne på rosor, men det ville han inte ha pga att det ofta blir löss på dom, så då gick jag helt bet...
För offentliga planteringar (där allt måste sköta sig själv med mycket lite rensning eller annat daltande) används nävor ( ofta flocknäva, liten flocknäva, kungsnäva, rozeanne), jättedaggkåpa, dagliljor, kärleksört, tuvrör (och även andra "rör"), nepeta som tidigare nämnts. Alla dessa är torktåliga och "håller sin plats" dvs blir inte brer ut sig eller är okänsliga för att andra tränger på dom (tex ogräs).
Taget idag, tyvärr har nepetan lagt sig lite för mycket pga åskregnet som kom i förrgår, jag måste skaffa några låga stöd och staga upp den lite. Den orangefärgade dagliljan blommar inte ännu och anisisopen är bara halvvägs uppvuxen. Doftpionen är på väg att slå ut. Och jag skulle behöva klippa gräset runt rabatten och längs huset...
Visa bifogad fil 31337
Jag har perenn stockros nedanför köksfönstret och den har inte under de år jag bott här (sedan -12) drabbats av nånting alls.Åh, pion!
Hur är det med stockros och ohyra?
De kan få någon form av rost, som gör att de ser lite ledsna ut men de klarar sig ändå. Stockrosor är trevligt och tåligt.Åh, pion!
Hur är det med stockros och ohyra?