Färgfunderingar

S

Skuggabaldur

Vi har 3 katter (den fjärde flyttade till grannen för många år sedan). Den som flyttade till grannen plus gammeldamen och den yngsta är alla gråa. Lillen har lite vitt också. Svaga ränder kan man se på dem också. Den sista är brunspotted med vitt här och var.

De gråa har päls som är lite mer sträv/nallebjörnsaktig eller vad man säger. Den som är brunspotted har slät, glansig päls.

Började fundera lite och kom fram till att jag aldrig sett en grå katt med sådan slät, glansig päls och vice versa. Är det så att pälstypen beror på färgen hos katter?

Och en fråga till. "Den brunspott'ade" är mamma till den lilla gråa. Hans pappa är röd eller vad det heter i kattvärlden. Är färgerna röd och grå "besläktade" på nåt sätt? Så att han har fått sin färg från pappans sida? Eller kan det likaväl ha kommit från nån av mammans släktingar?

Som ni hör är jag inget bra på det här med kattfärger och sånt, hade varit bra att få det förklarat för mig en gång för alla:).

Sv: Färgfunderingar

Blå:

28_moss_06-0037-copy.jpg

I allra högsta grad slät och silkig...

Pälskvalitén beror till största del på arv, men om man jämför tex inom samma ras och linjer där katterna borde vara lika är de med diluterade (dvs "blekta" pälsar, blå och creme istället för röd och svart) något sämre i kvalitén. Det är inget en lekman borde märka av...

Blått är som sagt genetiskt svart som blivit blekt av en annan gen, rött är det andra anlaget. (Genetiskt sett finns rött eller svart som basfärger). Den brunspottade är svart med anlag för mönster tex.

Jo, men sån där päls har vår lilla blåa. Men den som är brunspotted har liksom mycket blankare och mer glänsande eller hur man säger... Svårt att förklara. Men då ska det inte ha att göra med färgen iaf?

Så det är inte så att blå och röd, beige hör ihop på nåt sätt? Tänkte på blackanlaget hos hästar. Om man jämför med musblack, rödblack, gulblack osv. Nåt jag har fått för mig bara - låter väl helknäppt egentligen:p

Tack för svaret:)!

Blått är en dilution av svart, creme är en dilution av rött. Rött och svart kan aldrig blandas, i de fall katten har dubbla anlag blir den tvåfärgad-sköldpadda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka