Färgfråga; vilken färg har pappan?

Heulwen

Trådstartare
Det skulle vara intressant om någon här kunde se vilken färg pappan måste ha till dessa kisseungar. Vi tog hand om Lucy; mamman, åt Stockholms Katthem då de inte hade plats för henne och hon födde 6 ungar under våran säng. Alla har nu nya hem. :)
Men det vore skoj att veta hur pappan såg ut.

Mamman:

06030007.jpg

Ungarna:

kisseungar.jpg

Hon födde alltså sex ungar. Två gråa/blåa som Tuff nere till vänster. Två svarta som Trampen nere till höger. Och två som Tassen uppe till höger. De två bilderna uppe till vänster är hur Tassens färg ser ut som vuxen. Vad kallas den färgen?

Så kan man säga vilken färg pappan hade?

Sv: Färgfråga; vilken färg har pappan?

Tassen, är han vit i botten? I så fall är han smoke och pappan måste ha varit silver av något slag. Eftersom all ungar har svart som grundfärg borde även pappan ha det. Var det bara hanar i kullen? I så fall kan pappan likagärna ha varit röd eller creme. Dilutionsanlaget som ger de blå ungarna måste finnas hos båda sidor, men berättar inte om hanen var svart eller blå. Han kan även ha varit mönstrad, även om det sannolikt hade blivit åtminstone någon mönstrad unge i kullen då.

Gissning baserad på genetik och sannolikhet: blåsmoke eller svartsmoke. Möjliga andra färger: Blåsilvermönstrad, svartsilvermönstrad, tom röd- eller cremesilver. Om det som ser ut som en smoke inte är det utan bara en svart med ljusare ton kan pappan dessutom ha varit vad som helst av ovanstående utan silver. Det är lättare med en ras som bara har en färg ;)

Tack för svaret!

Nu sökte jag om info på dem på katthemmet och det här kom upp om Tassen:
"Han är en vackert smoke-tigrerad kille med lite vitt på bröstet."

5 ungar var killar och Trampen var en tjej.

Finns det någon bra sida där man kan se hur olika färger ser ut?

Då vet vi att det är en blå eller svart, med silver.
Här är ett hyfsat färggallleri, tyvärr finns det inget heltäckande med bra representanter för färgerna som jag känner till.

Okej, ungfär en sådan här färg:

ns.jpg

eller en sådan här:

gs.jpg

Intressant att iaf få ett hum om hur pappan såg/ser ut.

Alltså, ser jag illa, eller är det inte en mönstrad kattunge på övre mittenbilden till höger, den som ligger ihop med den svarta? Vilken kattunge var det?

Han som ligger tillsammans med Tassen till vänster är en unge ur en annan kull. Lilla Doyle. :love:
Han överst längst till höger är Tassen, samma katt som sitter överst till vänster; bara det att han har blivit betydligt mörkare nu när han är 9 månader.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 974
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix