Färgfråga (har inte sett den besvarad förut!)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
X

Xeline

Vi har en hingst som har fyra avkommor. Två blev skimlar födda bruna och två blev fuxar, han själv är skimmel. Jag började fundera på om skimmelanlaget kan "sitta ihop" med anlaget för brunt/svart. Dvs bara de som är födda bruna kan skimla av. Samma sak med tex heterozygota skäckar, svartskäck som bara ger svartskäckar, men inga tex. rödskäckar

Vet någon om det finns forskning på detta ? Och om det *kan* vara så eller om det bara är en slump. (ja, ja fyra avkommor är naturligtvis för få för att dra någon slutsats av, men tanken väcktes i mitt huvud)

Jag har själv haft en skimmel född fux och min kompis har en skimmel född fux.

Det var inte riktigt så jag menade. Jag vet att det finns skimlar födda fuxar.

Men vad jag undrar över är om skimmelanlaget ändå sitter ihop med någon av grundfärgerna. Som i mitt exempel ovan så ger den hingsten skimlar bara om de föds bruna, dvs skimmelanlaget är "kopplat" till brun. Så för de fuxar han ger så finns ingen koppling till skimmelanlaget. Detta är mycket hypotetiskt.

Ball fråga! Vi lär knappast få några svar dock, men det är ju intressant att spåna om.

Jaha du menade så! Det fattade jag inte trodde du menade att rent allmänt att bara födda bruna skimlade av! :o

Jaja, jojo. Jag VET att skimlar kan födas med vilken grundfärg som helst !

Men vad jag försöker få fram (men jag uttrycker mig nog helt otydligt....) är att för den ovan nämda hingsten så sitter skimmelanlaget ihop med det bruna/svarta INTE med det röda anlaget. Så teoretiskt...om denna tanke är sann så skulle alla med röd grundfärg han fick INTE skimla av, för att skimmelgenen liksom sitter ihop med svart/brunt.

Jag har aldrig hört att skimmelanlaget skulle vara kopplat till E-locus, så troligtvis är det en slump. Fyra avkommor är dessutom inget vidare statistiskt underlag. ;)

Däremot är To-anlaget (ryggskäck) kopplat till E-locus, liksom Rn-anlaget (konstantskimmel).

/Erica

Jag *vet* att mitt underlag är undermåligt ! Iår kommer det ett par helsyskon, det blir faktiskt lite spännande !

Men nu fick jag iallafall lite svar. Och det att to och rn är kopplat till grundfärg.

Så - om en hingst är brun-konstantskimmel så får den enbart brun-konstantskimmlar ? Inga rödskimmlar ? Eller hur funkar det då ? Det borde kunna stämma. Inom Connemararasen har jag faktiskt aldrig sett en rödskimmel, men en himmens massa brunskimmlar och eventuellt ngn svartskimmel. (fast jag har hört om en som var rödskimmel, men aldrig sett den på riktigt - pappan var brunskimmel och mamman var gulbrun)

Två helsyskon på samma år? :confused: Hur går det till? Ska hingsten föla också? :D

Nja, brun kan i det fallet inte räknas som en grundfärg... Det blir ju rött resp. svart man får tänka på isåfall (fux resp. icke-fux). Så en heterozygot svartskimmel (Ee Rnrn) med Rn-allelen på samma kromosom som E-allelen får i princip bara antingen svartbaserade skimmelavkommor, eller rödbaserade icke-skimlar. Att det inte alltid stämmer beror på att det kan ske "överkorsningar" av generna så att de byter plats från en kromosom till en annan. Titta på den här bilden, den beskriver hur det går till:

crossover.jpg

Hur ofta en överkorsning sker (det är någon eller några procent mellan de här anlagen vanligtvis tror jag) beror på hur nära varandra generna sitter på kromosomen. Ju närmre de sitter varandra, desto mindre sannolikhet är det att DNA-kedjan korsas mellan just de två ställena.

/Erica

Alltså helsyskon till förra årets "kull". :)

Klart intressant läsning om hur detta funkar även om det tar en ganska lång stund innan jag har fattat...

Dessutom måste det ju vara så att även om konstantskimmelanlaget kommer kopplat med ett fuxanlag blir det en brun/svartskimmel i alla fall om det kommer ett E från den andra föräldern! Men en brunskimmel som med fuxar ger rödskimmel eller brun/svart...

På motsvarande sätt kan svartskäckhingsten ge 100% skäckar och 0% fuxar men aldrig 100% svartskäckar eftersom ett sto med AA aldrig kan få ett svart föl oberoenda av hingstens anlag utan dessa blir brunskäckar.

Nu kommer antagligen korkade frågor man jag är bara med i resonemanget halvvägs. :o Min första tanke var att STONA, vad var de för färg?

Sen, om skimmelanlaget skulle sitta ihop med färg, så måste jag få en annan fråga lite mer utredd. Om en häst är skimmel född fux så har jag fattat det som att den kan bara ge skimmel eller fux, inget annat. Däremot kan det ju bli en skimmel född brun beroende på vad man 'blandar' med. Men mitt föl är skimmel född fux. Och innan hon var född försökte jag få lite pejl på vad odssen var för att få en äkta fux. Mamma OCH pappa var nämligen skimlar födda fux. Och det kom ett entydigt svar att oavsett vad skulle fölet födas som fux (eftersom båda föräldrarna gav sin grundfärg och fux + fux = fux) och sen var det 75% chans att avk skulle skimla (100 om någon av föräldrarna var homozygot för skm).

Men det nämndes inte annat anlag än 'födelsefärg/grundanlag' och skimmelfärgen.

Och i så fall så faller ju det där att skimlingsanlaget skulle vara kopplat till färg (iaf generellt) eftersom det bara var fux och skm att välja på och oavsett skulle födas som fux (i min fölis fall).

Så nån får gärna reda ut det lite, jag är INTE haj på färgnedärvning så ta gärna förklaringen i en form som även en idiot kan förstå =)

Naturligtvis har du helt rätt, jag tänkte inte riktigt så långt. :) Självklart kan det även bli svartbaserade icke-skimmelavkommor ifall det svarta anlaget (E) kommer ifrån mamman. Sen kan man ju säga att det kan bli nästan vilken färg som helst beroende på vad för anlag mamman har, men det är ju en annan sak som troligtvis mer förvirrar. ;)

/Erica

Du blandar ihop G-genen (grey, avblekbar skimmel) med Rn-genen (roan, konstantskimmel). Det vanliga skimmelanlaget, som din häst har, det sitter inte ihop med något grundfärgsanlag så det här är inte relevant i ditt fall. :)

/Erica

Ny färgfråga på tråden...

Vilka färgkombinationer (och med vilken sannolikhet) kan avkomman få i följande fall:

Hingsten är skimmel (född rödbrun och sedan avblekt till brunprickig flugskimmel) med brun far och skimmelfärgad mor

Stoet är svart, troligtvis med bruna eller svarta föräldrar

TACKSAM FÖR SNABB HJÄLP!!!

Finns det dessutom någon som kan mycket om hur storleken nedärvs kan ni få svara på denna fråga:
Hingsten är 157 cm, stoet 172 cm, hur stor blir avkomman?

Re: Ny färgfråga på tråden...

I vilket fall som helst har du 50% chans (eller risk!) att avkomman blir skimmel, oavsett vilken färg den föds med.

Sen kan den bli brun, svart om hingsten har anlag eller fux om anlaget finns hos båda.

Det går inte att säga rakt av hur stor avkomman blir! Vissa nedärver smått, andra stort. Man kan göra en mycket grov gissning genom att ta skilnaden av deras resp höjd, 172-157 = 15cm. Dela med två och lägg till på hingstens höjd eller dra från stoets höjd. Dvs 164,5 cm i båda fallen. Men det är som sagt en väldigt grov uppskattning mellan tummen och pekfingret, ingen exakt sanning!

Tack för svaret! Är skimmelfärgen så pass dominant att den i hälften av fallen slår igenom med en skimmelfärgad förälder?

Den är inte mer dominant än tex vanlig skäckfärg på halvbloden. Eller gulanlaget (isabell o gulbrun). Med en skimmelförälder är där alltid 50% chans att avkomman ska bli skimmel. Likadant med skäck eller gulanlaget. Om den varit riktigt dominant (dubbla anlag) så hade avkomman alltid fått ett av anlagen, dvs blivit skimmel (eller skäck)!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag vet inte om jag valt rätt eller fel forum för denna faktiskt dumma fråga- men tycker ni att färgen på hästen spelar stor roll...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 164
Senast: Lavinia
·
S
Avel Studier har visat att hästar med dubbla skimmelanlag oftare drabbas av melanom. Detta plus att också svartfödda verkar mer drabbade är...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka