Färger på katter

elmelts

Trådstartare
Har alltid hört att en trefärgad alltid är hon och en röd alltid är hane. Då jag själv har en röd och vit hona, så undrar jag om det då även kan finnas trefärgade hanar.
Detta är våra två honor.
sessan3.jpg

pissanisssa.jpg

Sv: Färger på katter

Färgen sitter i X-kromosomen.
Så för att få 2 färger + vitt måste katten vara en hona.
Eller en hane med kromosomfel XXY, de finns.
En röd hona måste ha rött som färg i båda sina X-kromosomer.
Hon ger bara röda söner och röda eller sköldpaddsfärgade döttrar.
Och hon har garanterat en röd pappa och en mamma med en eller 2 st röda X.

Den vanligaste röda katten är därför en hane.
Söta katter.

Har fått både röda o rödvita flickor!Men det är ovanligt!

En rättelse:
Det vita på en sköldpaddsfärgad har inget med varken kön eller färg att göra. Det är ett eget anlag som inte på något vis är könsbundet, precis som skäckanlaget på hästar.
Färgen man pratar om heter sköldpaddsfärgad och är 2-färgad, inte 3-färgad. Dvs den har både svart och rött pigment samtidigt. Precis som Inte_Ung skriver så sitter färgen på x-kromosomen och därför krävs det 2 x-kromosomer för att katten ska kunna ha 2 färger.

Det finns sköldpaddsfärgade hanar, men dom har alltid ett kromosomfel. Antingen har dom XXY, och är sterila (vanligast), eller så har dom XXYY och är fertila. Typ som 2 hopsmälta foster. Sköldpaddsfärgade hanar är väldigt ovanligt dock, så 99% av paddorna är just honor.

Angående röda honor så är det en myt att det inte finns. Anledningen till att det är lite ovanligare, är att det krävs att både mamma och pappa ger rött till sina barn. Pappa måste alltså vara röd, och mamman måste vara röd eller sköldpaddsfärgad. På hanar krävs det bara att mamman har rött.
Det må vara ovanligt med röda huskatter, mest för att dom inte färgavlas, men bland raskatterna är det inte speciellt ovanligt. Där avlar vi ju oftare på färg och har ett större intresse i att välja hanar själva.

Och återigen, det vita på din rödavita honan har inget med det att göra.

Det må vara ovanligt med röda huskatter, mest för att dom inte färgavlas,

I våra trakter så är de röda huskatterna mycket vanliga.
Detta beror på en stark vilja att spara på just röda katter.
De är dessutom ganska så ofta semilånghår.
Och så kastrerar man inte de röda eller lurviga honorna eller hanarna.
Men nästan alltid de andra.

Det finns en väg med stall och ladugårdar där man kan hitta de mest fantastiska katter.

För 15 år sedan så var det faktiskt ett problem med inavel.
Men då så började man "byta" katter med andra från andra trakter.
Så nu var det mycket länge sedan jag såg något sådant problem.
Oftast så kastreras alla hanarna.
Det är ju så billigt så man gör det mest för att slippa lukten.
Sedan så är det någon som hittar en vacker hane någonstans.
Och så springer den runt och fixar nästa generation.
Tills att ägaren inte längre står ut med lukten.
Då även den kastreras.

Det var många år sedan som jag träffade på en fertil hane här där jag bor.
Och när jag för 13 år sedan ville ha kattungar och slutade att ge honkatten P-piller, så tog det 2 år tills att det kom någon fertil hane och löste det problemet.
Och då så var det en lurvig som såg ut som en Maine Coon.
Av det så fick jag en röd lurvig hankatt.
Han var mycket vacker.

En liten fråga till ni som kan, har hört att inavlade katter lätt får blaskiga färger stämmer det? vi har tre katter som kommer från grannen (irriterande har klagat på detta förr) vi har inte haft hjärta att ta bort dom utan dom har nu blivit trevliga katter, men alla är ljusgråa och utan tvekan inavel åt alla håll och kanter.. korta svansar, små öron tänder som pekar åt fel håll mm.. stämmer det att färgerna mattas av när det blir för mycket inavel?

En liten fråga till ni som kan, har hört att inavlade katter lätt får blaskiga färger stämmer det? vi har tre katter som kommer från grannen (irriterande har klagat på detta förr) vi har inte haft hjärta att ta bort dom utan dom har nu blivit trevliga katter, men alla är ljusgråa och utan tvekan inavel åt alla håll och kanter.. korta svansar, små öron tänder som pekar åt fel håll mm.. stämmer det att färgerna mattas av när det blir för mycket inavel?

Nej. Inavel som sådant ger inte blaskiga/dåliga färger. Däremot är det vad man sannolikt kommer på om man inavlar på individer med blaskiga/dåliga färger.

Det är inte särskilt konstigt att det blir gråa katter i en inavlad population. Grått (eller blått som uppfödare brukar kalla fägen) är en variant av svart. Det är ett recessivt anlag som "späder" den svarta färgen till grått/blått. När man inavlar en population ökar förekomsten av recessiva anlag och två blåa katter kan tillsammans aldrig ge annat än blå avkomma. Om de få individer man inavlar på bär på dilutionsanlaget kommer förekomsten av diluterade katter öka. Till slut kan man få en helt blå population.

Sedan är dilutionsfärger ganska svåra att få klara och snygga. De blir gärna lite blaskiga och det brukar krävas rätt omfattande färgavel för att man ska få riktigt snygga dilutionsfärger.

Appropå färger, satt och tittade på en tickad britt hos en uppfödare i Ryssland. Så nu är min dröm att hitta en tickad lila. Ju fler lila jag ser (förutom mitt skrutt) ju vackrare blir färgen, och det vore ju kanonroligt att ha en helt utan spökmarkeringar. Det finns en tickad creme i Sverige, Yogas uppfödare vill ha en avkomma och hon har en lilapadda och en blåpadda som bär på lila, så det är inte omöjligt att det om några år föds en sån. Om generna vill sig väl :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har alltid undrat över mina syskons katt. Var hon svartsilversköldpadda med väldigt ljusa röda fläckar eller svar hon...
Svar
6
· Visningar
413
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt