Färgen grå och svart hos schäfern

brukshund

Trådstartare
Hej!
Hur kommer det sig att man ser så många svarta och gråa schäfrar just från bruks linjen? Hur fungerar det med färg nedärvningen? Alltså vilken färg är mest dominantast

Personligen tycker jag dom tecknade, black and tan, och välpigmenterat är snyggast! Det vill säga en djup svart sadel, nacke och svart mask :love: Tyvärr tycker jag man nu för tiden ser den färgen nästan enbart hos utställnings linjen :(

Vilken färg tycker ni är snyggast? :)

Grå och svart tycker jag är bra mycket snyggare än den klassiska Schäfer-färgen. Men det kanske är för att jag kopplat ihop den färgen med utställningsaveln av Schäfrar.

Ungefär som att jag avskyr den ljusa färgen på Goldens, för jag kopplat den färgen med utställningsaveln.

Förmodligen hehe! Jag kopplar istället ihop den grå färgen som hos tex Saarlos varghund :angel:

Grå schäfrar är ju vansinnigt vackra! Även svarta med mindre tantecken är rätt snygga. "Utställningsfärgen" tycker jag inte om alls.

Jag har visserligen ingen koll på den genetiska nedärvningen, men den tanfärgade med sadel är väl den som anses vackrast och premieras på utställningar, därav att den är mer utbredd i utställningsaveln. Och om jag inte minns helt fel så är det samma grundfärggener som hos svart med tantecken, men att en gen som begränsar spridningen avgör hur begränsat det svarta blir. Sadeln är väl dominant över tantecken, om jag inte minns fel, och stämmer det så är väl det en anledning till att den knappt dyker upp bland brukshundarna.

Här är en till som föredrar klassisk schäferteckning! Riktigt mörk grå kan också vara fint men de flesta är ju ganska ljust brunrödgrå i färgen och det ser mest smutsigt ut tycker jag :o.

Allra finaste färgen är nog denna
1276111_10151950906872150_1463706713_o.jpg

Här är en till som föredrar klassisk schäferteckning! Riktigt mörk grå kan också vara fint men de flesta är ju ganska ljust brunrödgrå i färgen och det ser mest smutsigt ut tycker jag :o.

Allra finaste färgen är nog denna

Håller helt med dig där! Och hunden var ju ett riktigt ögongodis! :love: Älskar när det är som ett par "vingar" över ögonen :p
[/QUOTE]

Vet faktiskt inte. Kan att göra med att i arbetande avel struntar man i utseende medans i exteriören vill man ha mycket piggment och ett vist utseende och det primeras. Där har man länge valt att avla på individer med just det utseendet, för det är vinnande. Sen är vissa färger dominanta över andra.

Mamma Mu är grå och de två första hanarna hon parades med var också grå. Samtliga normalpälsade. Valparna har blivit både grå, svarta med bruna tecken och en nästan helsvart. Och en långhårig. Så det kan slå lite hur som eftersom alla möjliga anlag finns.

Håller helt med dig där! Och hunden var ju ett riktigt ögongodis! :love: Älskar när det är som ett par "vingar" över ögonen :p
[/QUOTE]
Den där looken är väldigt gammal och den ser man inte ofta längre. Den har väl suddats ut mycket gissar jag.
FM har en del sånt kvar. Men så får de sällan in nytt blod i sina linjer vilket ju inte är nån fördel.

Jag plingar på @Dentaku som jag vill minnas är lite nörd på detta :up:

Jag som precis satt och kollade på en korthårscollie som förmodligen är den första och enda i världen som tagit IPO 3-titeln. :mad: :D

Nåväl.

Schäferns färger styrs av A-lokus. Dominant gen där är sobelgenen(Ay), men den finns inte hos schäfer, även om grå schäfrar ibland kallas "sable" på engelska(och jag utgår ifrån rasstandarden, inte någon unik mutantschäfer). Därefter följer "agouti"(aw), vilket är anlaget som ger just den grå färgen. Den är alltså den dominanta färgen i rasen. Sedan kommer "tan"(at), vilket man normalt förknippar med just black and tan, och genen ger förstås också den färgen hos schäfer MEN man tror att det är ytterligare ett anlag som kan finnas som modifierar färgen och begränsar utbredningen av det svarta till den klassiska schäfersadeln. Det är alltså bara om det saknas som hunden bara får tan-tecken. Recessiv gen på detta lokus är recessiv svart(aa). En (genetiskt) helsvart schäfer saknar alltså anlag för de övriga färgerna(men ibland är tan-tecken så begränsade att en hund kan se nästan svart ut).

Ytterligare ett anlag som påverkar en schäfers färg, och som så vitt jag vet de allra flesta hundar i rasen har är anlag för svart mask - detta finns på E-lokus(Em). Man kanske inte tänker så mycket på masken hos hundar som är grå eller har sadel men på hundar som är svarta med tan-tecken är den mycket avslöjande - se bilden som är inlagd! Det är masken som gör att en schäfer med tan-tecken inte ser ut som en dobermann.

Grå och svart tycker jag är bra mycket snyggare än den klassiska Schäfer-färgen. Men det kanske är för att jag kopplat ihop den färgen med utställningsaveln av Schäfrar.

Ungefär som att jag avskyr den ljusa färgen på Goldens, för jag kopplat den färgen med utställningsaveln.

Det lustiga ar att de ljusa Goldens inte har en chance i utstallningens ringen har i USA. Har gar bara "golden" golden som gar pa utstallning. Jag som gillar de riktigt ljusa.:p (dock inte utstallnings varianten, jag gillar aktiva hundar.)

@Dentaku
Tack för du delar med dig av din kunskap!
Vad tror då du är anledningen till färgskillnaderna mellan linjerna? Det dominanta anlaget?

Sen slog det mig nu att kanske det där med DNA-skillnaden spelar in? Man har ju upptäckt att linjernas DNA skiljer sig från varandra och att brukslinjen har mer likheter med Malle än med exteriörlinjen.
Delningen mellan linjerna går mycket längre tillbaka än vad man trott. Då inte alls med så medveten avel som idag.
Mao mycket få "grå" hundar kommer in i e-linjen och när de gör det är det genom ett fåtal kennlar som kör med korslinjer (tror vi har 4 sådana kennlar i sverige)

Jag som precis satt och kollade på en korthårscollie som förmodligen är den första och enda i världen som tagit IPO 3-titeln. :mad: :D

Nåväl.

Schäferns färger styrs av A-lokus. Dominant gen där är sobelgenen(Ay), men den finns inte hos schäfer, även om grå schäfrar ibland kallas "sable" på engelska(och jag utgår ifrån rasstandarden, inte någon unik mutantschäfer). Därefter följer "agouti"(aw), vilket är anlaget som ger just den grå färgen. Den är alltså den dominanta färgen i rasen. Sedan kommer "tan"(at), vilket man normalt förknippar med just black and tan, och genen ger förstås också den färgen hos schäfer MEN man tror att det är ytterligare ett anlag som kan finnas som modifierar färgen och begränsar utbredningen av det svarta till den klassiska schäfersadeln. Det är alltså bara om det saknas som hunden bara får tan-tecken. Recessiv gen på detta lokus är recessiv svart(aa). En (genetiskt) helsvart schäfer saknar alltså anlag för de övriga färgerna(men ibland är tan-tecken så begränsade att en hund kan se nästan svart ut).

Ytterligare ett anlag som påverkar en schäfers färg, och som så vitt jag vet de allra flesta hundar i rasen har är anlag för svart mask - detta finns på E-lokus(Em). Man kanske inte tänker så mycket på masken hos hundar som är grå eller har sadel men på hundar som är svarta med tan-tecken är den mycket avslöjande - se bilden som är inlagd! Det är masken som gör att en schäfer med tan-tecken inte ser ut som en dobermann.
Minns du den där hemsidan som så pedagogiskt förklarade det där med sadel o vita tassar/svanstipp? Att färgen liksom rinner ner från ryggraden under fostrets utveckling?

Det lustiga ar att de ljusa Goldens inte har en chance i utstallningens ringen har i USA. Har gar bara "golden" golden som gar pa utstallning. Jag som gillar de riktigt ljusa.:p (dock inte utstallnings varianten, jag gillar aktiva hundar.)
Jag tycker inte alls om de ljusa :rofl: De är (för det mesta) groteskt stora, tunga, överpälsade och så kan de inte fokusera för fem öre. Ge mig en liten mörkt gyllene arbetsmaskin till Golden och jag är såld :love: (Inte alls partisk för att vi haft jaktgolden och jag är uppvuxen bland jaktvarianterna av retrievers :angel:)

Men lustigt att de vita inte går bra på utställning i USA. Har inte så höga tankar om USA i allmänhet när det kommer till hundar... Följer amerikanska Aussie-grupper på Facebook, där tipsen om att hantera separationsångest (som de själva inte kallar det för, utan hunden är bara dum som förstör saker när den är ensam hemma) är att stoppa in den i en bur eller kasta boll i en timme innan man åker hemifrån... :(

Hej!
Hur kommer det sig att man ser så många svarta och gråa schäfrar just från bruks linjen? Hur fungerar det med färg nedärvningen? Alltså vilken färg är mest dominantast

Personligen tycker jag dom tecknade, black and tan, och välpigmenterat är snyggast! Det vill säga en djup svart sadel, nacke och svart mask :love: Tyvärr tycker jag man nu för tiden ser den färgen nästan enbart hos utställnings linjen :(

Vilken färg tycker ni är snyggast? :)

Den grå är snyggast :love: Har haft en grå schäferhane men är faktiskt inte partisk pga det utan har alltid älskat den färgen.

Den dagen vi skaffar ny hund till familjen blir det definitivt en grå schäfer igen, dock lite mer noggrant utvald så man har lite större koll på hälsan ❤️

Tycker är schäfrar är jättefina överlag, oavsett färg. Växte upp med schäfer, och en av dem var väldigt ljus, vilket jag har för mig sades vara ovanligt? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 080
Senast: Sampi
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Utrustning Vad har ni som har fjordingar (andra raser som är blacka/isabeller kan oxå få vara med och svara) för färger på utrustningen? Schabrak...
Svar
12
· Visningar
1 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka