Färgat näsflöde

gyllebo

Trådstartare
Lite vit fukt från näsborren har jag sett tidigare. Men idag efter en liten ridtur, kom det rikligt ur ena näsborren och nu var det gulgrönt :eek:. Hästen verkar frisk och pigg som vanligt. I hagen eller i boxen rinner det inte ur näsan. Läste om kvarka, men kan inte hästar också bli bara lite förkylda? Verkar onödigt att ringa vetrenären med det samma. Ingen hosta, feber eller svullnader. Jag som hade tänkt börja träna igen efter lite kort vinter vila. Hur hade ni gjort:confused:

Sv: Färgat näsflöde

Färgat slem tyder på infektion. Jag hade kollat med vet. Kostar ingenting att ringa och fråga. Träning under infektion kan bli riktigt farligt.

Det var min tanke att hästen var förkyld. Men jag har aldrig hört talas om att hästar blir förkylda. Har letat fakta kring färgat näsflöde och hittade inte något om förkylning. Hästen är fullt frisk och pigg för övrigt med god aptit. Det gröngula från näsan kom utrinnande efter några minuters skritt, torkade bort det och sedan inget mer.

jo hästar kan bli förkylda, min häst blev förkyld i somras och fick vila i tre veckor :)

Självklart kan hästar bli förkylda och vad jag menade med infektion är att när slemmet övergår vid en förkylning från att vara ofärgat till att bli färgat har det övergått från virus till bakterier. Det är då en infektion. Det är alltid så att vid en förkylning eller annan infektion ska hästen vila. Det kan också behövas en penicillinkur. Penicillin biter inte på virus varför det inte funkar att behandla med sådant innan man ser om förkylningen övergår till en bakteriell infektion. Hästen ska vila i bägge fallen. Annars kan det bli problem med hjärtat.

Därav mitt råd att du ska fråga en veterinär ifall det kanske behövs en penicillinkur. Det är för tidigt att blåsa faran över bara för att du inte sett mer. Hästen är likfullt infekterad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 431
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 102
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästvård Märkte imorse att vår ponny hostade. Hon har ingen feber,inget näsflöde och verkar pigg och glad,andas normalt. Hon hade dock inte ätit...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 657
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar