Färga läder??

katarina_dacke

Trådstartare
Hej!
Det är så här, jag har ett mörkbrunt remontträns ( fattar inte varför jag valde mörkbrunt :crazy: ) min sadel är svart så jag vill även ha mitt träns svart, men går det att färga läder? och i så fall hur gör man? någon som har testat? vill även färga min lädersadelgjord som också är mörkbrun till svart. så alla kloka bukare! Ge era åsikter och kommentarer och råd!

Sv: Färga läder??

Har hört att man kan använda narvsvärta. Finns i olika färger och inte så dyrt. Har aldrig provat själv men ska nu köpa en burk!

Lycka till!

Jag har använt svart skokräm, men det bör inte läggas så det är i ständig kontakt med hästens hud/päls, då det kan irritera. Det är iaf vad jag har hört.

narvstärta - vågen för det - är det absolut bästa för att färga läder.
men råder att leta upp nåt gammalt skräp att öva på först, kan vara lite svårt att få jämnt första gången.

Eller så byter vi, jag är på jakt efter mörkbruna träns och har bara svarta :angel:

Har varit inne på att färga om men istället börjat sälja av :)

Det beror kvalitén på lädret. Ibland suger det mer, ibland mindre. Men ska hela sadelgjorden infärgas så skulle jag nog satsa på en hel liter. Då räcker det ju till att göra förbättringar om första lagret skulle bli lite flammigt och ojämt.

-Tvätta lädret ordentligt med sadeltvål.
-Färga in lädret med hjälp av pensel i lämplig bredd. (Gärna två ggr.) Lädret får gärna vara lite svagt fuktigt, så suger det in bättre.
-Låt torka, bättra på om det ser ut att behövas.
-När allt torkat ordentligt, så över allt med en torr bomullstrasa för att få bort ev. överskottsfärg som kan "blöda" på byxor osv.
- Smörj in allt med läderfett och POLERA efteråt! Detta är jätteviktigt för att försegla porerna i lädret, så att färgen förblir jämn och hållbar.

Detta gäller läder av god kvalitet. Sämre "läder", dvs billigt material som mest känns som papp kan vara mycket svårt att lyckas med. "Lädret" är ofta en ihopbakad och utvalsad restprodukt av läderfnas som binds ihop med olika kemikalier. Det är dött och fullt av ämnen som gör att färgen inte vill suga in, eller stanna kvar.

Lycka till!

Det funkar med narvsvärta. Finns i flera olika nyanser av brunt.

okej. men har googlat lite och överallt så står det att narvsvärta är till för obehandlad, naturfärgad läder... men mitt läder är ju redan behandlad och infärgad. det är av hög kvalite med en blank yta. funkar verkligen narvsvärta då?

Risken är att det kan bli flammigt om det är så att ytbehandligen på lädret har slitits olika. Dvs det suger och släpper olika. Tyvärr!

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 132
Senast: Capybara
·
Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: caballus
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka