Färg på passet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
M

MissCrazy

1. Om ett sto har gråa papper, det vill säga; är reggad med godkänd fader, och okänd moder, är det vita papper avkomman får då om man betäcker stoet med en gdk hingst?

2. Om ett sto är e. gdk hingst, ue: gdk hingst, uu: travare, får stoet vita papper då? Och framtida avkomma gröna papper?

3. Kan en hingst med vita papper bli premierad - avelsvärderad?

Sv: Färg på passet

1) Om stoet har gråa papper så är pappan inte godkänd. Gdk pappa + ej gdk mamma ger vita papper.

2) Ja, vita papper och avkommorna får gröna. (fast skulle det bli en hingst kan han inte godkännas ändå, för hans mamma måste ha gröna papper och vara stambokförd)

3) Den kan avelsvärderas, men kan aldrig bli godkänd för halvblodsavel.

1. Avkomman får grå papper eftersom det inte går att visa att den i tre led innehåller raser som är godkända. Betäcker du sen den avkomman får fölet gröna papper.

2. Grå papper av samma skäl som ovan eftersom varmblodstravare inte är godkänd ras för halvblodsavel.

3. Avelsvärderade kan alla hingstar bli oavsett färg på papprena, men aldrig godkänd. För att bli godkänd måste hingsten ha godkänd pappa och stamboksförd mamma, d v s fyra godkända led. Sitter själv med en hingstunge med gröna papper men mamma med vita vilket betyder att han aldrig kan bli fullt godkänd (om han hade varit ett hingstämne).

Nu hann du före mig!;)

Vad gäller punkt 2 så är reglerna numera ändrade så det är som jag skrivit.

Nu är jag lite förrvirrad här :crazy:

1.
Så här står det på :
http://www.horseway.se/farg_papper.htm

"Slutligen finns det grå papper till häst fallen efter godkänd hingst. ASVH registrerar hästar på fyra olika sorters grå papper, men här gäller raskod 54, register II. Här registreras hästen om modern har helt okänd härstamning eller om hon har en härstamning som vi inte godkänner. "

2. Fölet borde väl få gröna papper? Eftersom fadern är godkänd, morfadern, och mormorsfar. Även om mormorsmor är travare.
Och om inte den får gröna så borde den i alla fall få vita då fadern är godkänd och morfadern. Eller?

Det du skrivit under 1. är precis detsamma som jag skrivit. Det hänger på om man kan visa att pappa, morfar och mormorsfar är av godkända raser.

2. Du skriver UU travare, inte uuu. Är mormorsmor travare som man lagt godkända halvblodshingstar på får avkomman gröna papper. Är mormor travare blir det grå papper.

Det du skrivit under 1. är precis detsamma som jag skrivit. Det hänger på om man kan visa att pappa, morfar och mormorsfar är av godkända raser.

2. Du skriver UU travare, inte uuu. Är mormorsmor travare som man lagt godkända halvblodshingstar på får avkomman gröna papper. Är mormor travare blir det grå papper.

1. Men enligt Ameo skulle det ju bli vita papper :confused: det var där jag blev förvirrad.

2. Jag menar alltså att hästen X, är e. godkänd hingst, och uu: travare, och ue: gdk hingst. DEN hästen borde få vita? Eller i alla fall gråa.
Får X ett föl, så blir det ju fölets uuu:travare . Fölets uue: gdk
Blir det inte gröna papper då?

Förr fick man vita papper på en häst e godkänd hingst u sto med oklart möderne. Det får man inte längre idag utan det är som jag skrivit.

Jag vet inte om du inte förstår mig eller om jag inte förstår dig.
För att få gröna papper ska pappa, morfar och mormorsfar vara godkänd.
För att få vita papper ska pappa vara godkänd och morfar och/eller mormorsfar av ras som är godkänd av ASVH. Travare är inte godkänd av ASVH. En häst med travarmormor får alltså grå papper eftersom härstamningskraven inte är uppfyllda för vare sig vita eller gröna apper. Papprena blir grå och raskod 54. En häst med travar mormorsmor får gröna papper om pappa, morfar och mormorsfar är godkända av ASVH.

Jag vet inte om du inte förstår mig eller om jag inte förstår dig.
För att få gröna papper ska pappa, morfar och mormorsfar vara godkänd.
För att få vita papper ska pappa vara godkänd och morfar och/eller mormorsfar av ras som är godkänd av ASVH. Travare är inte godkänd av ASVH. En häst med travarmormor får alltså grå papper eftersom härstamningskraven inte är uppfyllda för vare sig vita eller gröna apper. Papprena blir grå och raskod 54. En häst med travar mormorsmor får gröna papper om pappa, morfar och mormorsfar är godkända av ASVH.

Fortfarande oklart på denna frågan..

jag sätter ut namn på hästarna istället så kanske det blir lättare att förklara...

Stoet heter Pralin. Hon är e. Primör som är gdk .
Hon är u: Queen som är travare/xx & reggad hos ASVH
Hon är uu: Amorina Gail som är travare.
Hon är ue: Trainers Seat xx som är gdk
Alltså borde Pralin kunna få vita papper, då hennes pappa (Primör)
och hennes morfar (Trainers Seat) är godkända. (eftersom du skrev att för att få vita papper ska pappa, morfar och/eller mormorsfar vara godkända)

om Pralin får ett föl, med en gdk hingst, - vi säger Feliciano som exempel. Då är ju fölets fader gdk (Feliciano), morfar gdk (Primör) och mormorsfar gdk (Trainers Seat) . Då borde ju fölet få gröna papper, även fast där är travarblod (mormorsmor) i fölet.

Eller är jag helt fel ute?

Om Pralin istället har gråa papper, det vill säga, moderns stam står som okänd, om då Pralin betäcks med en gdk hingst, får fölet vita papper då?
För då är ju fadern och morfadern godkända. (Feliciano och Primör)

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar fortfarande inte förstå vad jag skriver.
För att få vita papper måste pappa, morfar och mormorsfar innehålla raser som är godkända för halvblodsavel. Travare är inte godkänd ras. Häst som inte uppfyller de kraven får inte raskod 04.
Pralin kan inte få raskod 04 och ska ha gråa papper eftersom hon innehåller för lite godkändra raser.
Tillverkades hon då Primör var godkänd får hennes avkomma efter godkänd hingst gröna papper. Tillverkades hon när han inte var godkänd får hennes avkomma med godkänd hingst vita papper eftersom den innehåller tillräckligt stor andel godkända raser men saknar godkänd morfar eller mormorsfar.

Snälla, läs allt jag skrivit en gång till. Noggrannt.

Du verkar fortfarande inte förstå vad jag skriver.
För att få vita papper måste pappa, morfar och mormorsfar innehålla raser som är godkända för halvblodsavel. Travare är inte godkänd ras. Häst som inte uppfyller de kraven får inte raskod 04.
Pralin kan inte få raskod 04 och ska ha gråa papper eftersom hon innehåller för lite godkändra raser.
Tillverkades hon då Primör var godkänd får hennes avkomma efter godkänd hingst gröna papper. Tillverkades hon när han inte var godkänd får hennes avkomma med godkänd hingst vita papper eftersom den innehåller tillräckligt stor andel godkända raser men saknar godkänd morfar eller mormorsfar.

Snälla, läs allt jag skrivit en gång till. Noggrannt.

Det har jag gjort.

Du skrev :
"För att få vita papper ska pappa vara godkänd och morfar och/eller mormorsfar av ras som är godkänd av ASVH"

- Alltså uppfattade jag det som att mormorsfar till pralin inte behöver vara gdk, utan att det räcker med fader och morfar.

Om Pralin istället har gråa papper, om Queens stam står som okänd på pralins papper, om då Pralin betäcks med en gdk hingst, får fölet vita papper då?

Jag menade förstås att både morfar och mormorsfar kan vara icke godkända så länge de innehåller rätt raser.

Än en gång, för att få vita papper måste hästen vara efter godkänd hingst och ha en morfar och mormorsfar som bevisat är av raser som är godkända av ASVH. Uppger du att mamma eller mormor är okänd får hästen grå papper och raskod 54 eftersom du inte kunnat visa att den är rasren.

Ett exempel på en häst som har vita papper är mitt eget sto. Hennes pappa och morfar är godkända, hennes mormorsfar var inte godkänd och korsning mellan anglonormand och oldenburgare. Det är godkända raser. Oavsett om jag vet mer stam på henne eller inte ska hon ha vita papper eftersom pappa, morfar och mormorsfar bevisligen är av raser som är godkända av ASVH. Alla hennes avkommor efter godkänd hingst får gröna papper.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 695
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 604
Senast: Freazer
·
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
854
Senast: warg
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3