Sv: Färg på passet
Jag vet inte om du inte förstår mig eller om jag inte förstår dig.
För att få gröna papper ska pappa, morfar och mormorsfar vara godkänd.
För att få vita papper ska pappa vara godkänd och morfar och/eller mormorsfar av ras som är godkänd av ASVH. Travare är inte godkänd av ASVH. En häst med travarmormor får alltså grå papper eftersom härstamningskraven inte är uppfyllda för vare sig vita eller gröna apper. Papprena blir grå och raskod 54. En häst med travar mormorsmor får gröna papper om pappa, morfar och mormorsfar är godkända av ASVH.
Fortfarande oklart på denna frågan..
jag sätter ut namn på hästarna istället så kanske det blir lättare att förklara...
Stoet heter Pralin. Hon är e. Primör som är gdk .
Hon är u: Queen som är travare/xx & reggad hos ASVH
Hon är uu: Amorina Gail som är travare.
Hon är ue: Trainers Seat xx som är gdk
Alltså borde Pralin kunna få vita papper, då hennes pappa (Primör)
och hennes morfar (Trainers Seat) är godkända. (eftersom du skrev att för att få vita papper ska pappa, morfar och/eller mormorsfar vara godkända)
om Pralin får ett föl, med en gdk hingst, - vi säger Feliciano som exempel. Då är ju fölets fader gdk (Feliciano), morfar gdk (Primör) och mormorsfar gdk (Trainers Seat) . Då borde ju fölet få gröna papper, även fast där är travarblod (mormorsmor) i fölet.
Eller är jag helt fel ute?
Om Pralin istället har gråa papper, det vill säga, moderns stam står som okänd, om då Pralin betäcks med en gdk hingst, får fölet vita papper då?
För då är ju fadern och morfadern godkända. (Feliciano och Primör)