Färg på luva, vad är OK?

Riley

Trådstartare
Alltså en sådan öronluva man har under träns, ingen hag-flughuva.
Har insett att min häst behöver få öronen skyddade även vid motion pga. alla jävla sattyg till insekter, och eftersom jag egentligen tycker att luvor är svinfult:

Vilken färg ska man ha för att det ska vara minst fult? Vad anser folk i allmänhet?
Ska man satsa på en färg som är så nära hästens naturliga som möjligt, eller tvärtom se till att bryta av med en helt annan färg?

Vita/ljusa luvor ser inte klokt ut på någon häst, så det går tvärbort.

Hästen ser ut så här, använder svart läder.

Sv: Färg på luva, vad är OK?

Om du inte gillar färg så är ju svart, mörkblå, brunt eller andra mörka färger ett säkert kort.
Själv matchar jag mina huvor till schabraket eller benskydden som jag har i regnbågens alla färger ;)

Alltså, marinblått är ju alltid ett säkert kort. Varenda kotte har en marinblå, känns det som :grin:.

Haha, men då kommer ju folk tycka att jag är mainstreaaaaam, och det är ju lika illa. :D

Nej, jag är inte alltför förtjust i starka färger överhuvudtaget, men i den här frågan är det viktigare vad majoriteten tycker. :p Det enda jag vägrar är som sagt vitt och ljust.

Har alltid svarta benskydd och rider nödvändigtvis inte när jag motionerar hästen, så jag kan inte nödvändigtvis matcha med schabrak, tyvärr.

Haha, dagens I-landsproblem! :D

Håller med om att vitt är apfult.

Svart då? Har en svart med vit passpoal ifrån Börjes - av alla ställen - som är helt ok.

Typ skogsgrönt eller vinrött? Inte lika poppis som marin men ändå diskret.

Till min svettfux har jag en mörkbrun huva till vardags. Till din skulle jag ha en svart eller mörkbrun, inga kantband eller paspoaler. Eskadron har fina diskreta :-)

+ Bison
Jo, jag gillar svart på henne (alla hästar) i övrigt, bara osäker på om det skulle bli lika snyggt på en luva som på ett schabrak. Och jag är ju förtjust i passpoaler... ;) Eskadrons har jag kollat på, skulle dock gärna ha en utan vågig kant och funderar på att köpa ett par Anna Scarpati. Det var ju bara det där med färgen.

Elisha: Hon brukar se rätt hemsk ut i rött, tror det blir för mycket med de gulröda ljusa partierna på henne, men hittar jag någon snygg grön färg kan det nog vara ett alternativ.

Tack för tipsen! Svart är i majoritet så långt. :p

Jag har kört 'båda sätten'. Är väl tycke och smak. Och vitt ser hyfsat klok ut på vit häst btw ;)
Men lite bilder så kanske du kan få en känsla för vad du själv tycker =)

Bruna hade jag svart luva (med silverpasspoal, jag gillar glitter ;)) på. Hela bilden är generellt för ljus, hästen var mörkare brun.
importeradebilder4261.jpg

Skimmeln hade vit luva (var svårt hitta en bild luvan ens SYNTES på ;)) Svart läder.
importeradebilder5476.jpg

Fuxen hade grå luva, han var svårast hitta nån vettig färg till så tillslut fick det bli att ta upp schabrakfärgen helt enkelt :S Han var för röd, så brun luva såg helt kajko ut =( Svart blev för hårt, marinblått med och ja du fattar..
dissejuni08010.jpg

Mörkt grå skimmeln har knallröd luva. Fast där har jag liksom siktat på färg (knallrött) och in absurdum. Man får spöka ut ponnyer. Tyvärr är öronen för långa på den här luvan men orkade inte leta upp bild på någon av de andra
lillen17aug1114.jpg

Svart eller mörkbrun, enfärgade. Då smälter de in med hästen och de syns inte så mycket.

På en fux - brun
isabell- beige
skimmel - grå

Svart eller brun som hästen är, annars hade jag röstat på att matcha schabrak. :p

Tack! Det blir ju tyvärr svårt att jämföra rakt av när det är så vitt skilda färger på hästarna, men kul att se hur det ser ut på andra färger ändå. (Och jag gillar fortfarande inte ljusa luvor, någonsin. ;))

gulkiwi: Jo, men som sagt använder jag inte alltid schabrak, och även om jag gjort det så är det ju ingen garanti för att schabrakfärgen ser bra ut på huvudet också. Vitt schabrak ser bra ut på de flesta hästar, men på luva, rys....

Men då låter det som om det är svart jag ska köra på, jag tyckte att hästen såg för jävlig ut i ett mörkbrunt schabrak så jag anar att det kommer se ännu värre ut med samma färg på luvan. Tack för svar! :)

Nyfiken - vad skulle du ha föredragit på den helt avblekta skimmeln? Det är nog mitt 'bästa' luvande någonsin, just för den så försvann (om man tog en utan 'franskant'). Alltså inte för att 'protestera' - smaken är ju olika och tråkigt skulle det bli annars, utan bara nyfikenhet. Jag föredrar ju endera luvor som inte syns (som vitt på vita skimmeln), annars så kan man hellre köra knallfärg (som rött på mörka skimmeln). Däremot på fuxen t ex - där blir luva per definition fult vilken färg man än provade, helt enkelt för att allt bryter av för hårt, och på 'fel sätt'.

som anti flugfä luva så är ju sånna hemska med små toffsar/fransar bra, blir lite som en extra flyweil.
en svart ful för att överleva uteritter och sen ha en fin med passpoal som matchar schabrak till finare tillställningar(t ex som när ngn kan se en).

På skimlar tycker jag faktiskt det är finast med mörka och diskreta färger, typ marin eller svart, dock ej brunt. Men jag kan tänka mig att det måste vara hemskt med färger och särskilt på luvor åt en fux, fy.
Och det var absolut ingen "protest" från min sida heller, ska tilläggas, bara min personliga smak. :)

Buck: Hemska var ordet ja. Men jag tror tack och lov inte att jag behöver någon med fransar, det är bara flugorna som är och härjar runt och inuti öronen som hästen får krupp av.

Jag tycker luvor är rätt fula i allmänhet och ljusa luvor i synnerhet. :p Kör på svart till min pålle, det tycker jag är mest diskret till hans färg.

33080637.jpg

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama