Färg på fölet..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chickwheels
  • Startdatum Startdatum
C

chickwheels

Jag ska hyra ett shettis sto i sommar åt min lillasyster. Hon har ett föl i magen som kommer att vara med oss under sommaren.
Nu är det så att jag fastnat så för stoets färg och hoppas innerligt att fölet kommer få samma...
Dilemmat... Mamman är vit med blek urtvättade bruna fält över ögonen. Vad jag kan minnas så utvecklas ofta vissa vita färger (skimmel ?) från en annan mörkare färg... gäller detta ävcen denna ?
Det finns två andra ston med samma typ av färger i detta stamm med. Men de har gråa fält på kroppen som är lika bleka.

Vad kallas färgen och hur utvecklas den ? Eller föds fölet i den färg den sedan har som vuxen ?

/paulina

Sv: Färg på fölet..

Det är förmodligen en konstantskimmel du menar.
Bilder på stoet skulle ge bättre vägledning.

Huruvuda fölet får samma färg - Pja, det vet man inte förrän man vet vad det ÄR för färg och vad pappan har för färg.
Och just den frågeställningen får du gärna ta i den här tråden

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 869
Senast: Maja_Kandi
·
Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 109
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: ameo
·
L
  • Låst
Avel Mitt svenska ridponny sto betäcktes sommaren 2008 med Poetic Justice RC 81- jätte roligt! :D Då han är så fin och lämnar sådana bra...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka