S

"Sara"

Hej.
Vad ger man får för kraftfoder? Vet att man kan köpa pellets, men kan man blanda själv så det blir billigare än att behöva släpa pellets. Har korn, havre och vetekli till hästarna.

Nån som har räknat foderstat till får?
Ska ha finullstackor som ska lamma i vår.

Sv: Fårfoder

Skulle jag vara du, så skulle jag köpa några säckar Tackfos/Solid och ge tackorna av det + krossat korn.
Får är väldigt vanskliga att blanda ihop "egetfoder" till. Gör man fel, så får man små lamm, sämre tillväxt, hög lammdödlighet, sämre fertilitet på tackorna, sämre ullkvalitet osv.
Du tjänar i längden på att köpa antingen Tackfor / Solid.
Vi kör på Soliden, då vi tycker den funkar bättre med våra tackor.

Finullstackor har ju dessutom benägenheten att kunna föda upp till 4 lamm, så dessa behöver Absolut ett Bra foder, som täcker upp alla behov tackan har för att kunna föda fram fina lamm, med låg dödlighet, bra tillväxt mm.

Senast ändrad:

har haft en blandning korn/havre till våra får som dom börjat få 2-3månader före beräknad lamning, och det rör sig inte om några direkta mängder. Däremot har dom alltid haft fri tillgång till ett bra och friskt hö. Det har funkat bra men det är viktigt att man håller koll på alla får så ingen faller ur och inte får den näring som behövs. Endel får kan även behöva tillskott av extra vitaminer och mineraler för att lammen ska växa bra och födas friska. Pellets är säkert väldigt bra och mycket enklare att beräkna, och om man har många får är det nog ett väldigt bra alternativ.

Kan bara säga att vår lilla fårflock(ca 10st) alla blev dräktiga på en gång och födde fram stora och kraftiga lamm. Och då hade dom inte fått något tillskott annat än havre och korn (okrossat)

Direkt från fårbibeln FÅR av Erk Sjödin
Tacka 70-80 kg

Hö klöver/gräs ca 1,3 kg

2 mån före beräknad lamning lägg till 0,3 kg kraftfoderblandning
(ca 65 % korn eller havre, 20-25 % sojamjöl, 10% torrbetfor)

1 mån innan lamning
1,4 kg hö, 0,4-0,7 kg kf - högre siffran till magert djur

Digivning 2 lamm
Hö 1,3 kg, kf 1 kg

ok, kanske lättare att använda pellets ändå.
Kan får äta krossad korn eller ska dom ha hel? Vad är det för skillnad?
Ska dom ha blöt eller torr betfor?
Hörde någon säga att dom gav sina torr betfor.

Vi krossade men det går med hel - längre hållbarhet, det är jättenkelt att blanda i en stor tunna. Ta 6-7 hinkar kross, 2-3 hinkar soja,1 hink betfor TORR (får idisslar).
Rör runt (och gör en dos till om tunnan räcker och om du krossat kan förvara det torrt o kallt o väl tillslutet).

Har aldrig använt soja. Vad är det för nåt? Var köper man det?

På Granngården eller annan foderfirma i pelletsform i säck, fast är man miljöfantast så är det lite tabu.

IRL, så äter ett får Betydligt mer grovfoder än vad det står i den boken...
Den boken är en bra grund, men man måste anpassa vad som står i den till sina egna djur och inte följa texten bokstavligt..

Jo, dom siffrorna är ju behovet fast det är ganska luddiga siffror - sen har man spill, bra vs dåligt hö.
Man fodrar säkert 2 kg per får minst. Det bästa är väl att ge vad dom äter upp.
Får är ju inte direkt glupska på hö.

Vi hade tidigare 20 - 25 finulltackor som lammade varje år, en del år hade vi upp mot 60 lamm, och tackorna fick då en form av pellets som kallas Fårfor eller Gallant som går att köpa på vanliga Lantm*nnen affärer. Til det fick dom fri tillgång på ensilage.

Hur mycket hö ger du då cirkus och när klipper du?
Våra tackor var då inte några storkonsumenter i januari med lamm i magen och utegång m full päls. När dom sen vart klippta så var dom ju inne och höll värmen i mindre avdelningar.

Vi klipper i Oktober och i Maj. Dvs vid installning och innan betesutsläpp.
Våra får har möjlighet att gå ut och in som dom vill och ute är det fri tillgång på ensilage och inne går det ca 4 kg hö/tacka och dag i snitt på hela vintern.. + ca 1 kg kornkross och 0,5-1 kg solid/ tacka och dag, fördelat på 2 ggr..
Nämde jag att mina tackor är tämligen stora köttdjur, som producerar i snitt 2 lamm / lamning, med födelsevikter på mellan 4 och 7 kg :angel:

Ja det var inga små bäsar. Jösses, våra vägde väl max 3 kg vid födelse om dom var lagom. Men du hade renrasiga Oxford Down va?

Vi har haft od tidigare, men pga låg fertilitet och hög andel lammningsproblem, så har vi gått över till Dorset och shropshirefår och korsningar därimellan..
En av de vuxna baggarna ( en två-åring) vägde över 120 kg nyklippt i våras....
Så vi satsar till största del på köttdjur :banana:

Ja höreceptet från boken var ju som jag skrev till tackor som väger 70-80 kg, det förklarar ju skillnaden en del.

Jo, men även de flesta päls och finullsfår äter mer grovfoder / dag än vad som står i den boken... Iaf de som vi har haft..... ;)

Det här var intressant - fårens behov kan ju knappast ha blivit så mycket annorlunda.
Det utgår ju från resonmanget att det är ett klövergräshö - inte så vanligt i vallarna idag kanske - fårbönder har ju sina vallar i många år ofta och klövern brukar ju utgå efter 2 år.
Ensilagegivan i samma foderstat är 4-5 kg.

Våra får snittar på 7,14 kg ensilage / tacka och dag + kraftfoder....
Har ett gäng tackor inne nu och dessa snittar på 4,0 kg torrhö/ dag och tacka + kraftfoder.
Ett visst spill är det välockså, men inte speciellt mycket
Eftersom vi även sår korn i våra vallar efter ett rullande schema, så blir det återinsådd av vallfrö vart tredje år på våra marker och då använder vi en gräsfröblandning, som är mer anpassad för får än för nöt/häst, så vi har extremt bra fårgrovfoder samt bete..

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 409
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar