Färdigpelleterat foder / foder för sig

P

Prestige_

Jag har funderat lite angående om vilken skillnad det är prismässigt att köpa färdigfoder eller ge havre, lucern, mineraler, vitaminer osv som ingår i färdigfodret för sig.

OM jag byter från färdigfoder typ. Hippo basic till att köpa ingredienserna sj. Är det billigare? Vad för "ingredienser" som finns i färdigfodret måste jag köpa?
hoppas nån förstår min fråga :crazy:

Sv: Färdigpelleterat foder / foder för sig

Hej! ja det kommer förmodligen bli billigare att göra egen blandning hemma. Fodertillverkarna tar ju förstås betalt för den tjänsten. beroende på vad du har för häst och vilket behov den har så kommer ditt inköp att styras av det. Har du en lättgödd häst så räcker det med att ge den mineraler, och komplettera med ADE-vitaminer under våren(då höet har tappat en del under lagring). Skulle det vara så att ditt hö/hösilage har dåligt proteinvärde så kan du komplettera med lucern. Alla spannmål som ges är till för att hästen ska få extra energi, alltså om din häst inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att hålla hullet så kan man ge spannmål, och då är havre bäst i flera avseenden.

Om man har frågor angående foder så kan jag tipsa dig att kontakta en Husdjursagronom, det är dom som har den högsta utbildningen på foder i Sverige.

Beror ju helt på vad du behöver för värden på ditt kraftfoder. Det beror ju på även när du väljer färdigfoder.

Men det blir klart mycket billigare att blanda havre (1 kr/kg) och lucern (c a 2,50 kr/kg) t ex hellre än att köpa Hippo Alfa som går lös på nästan 5 kr/kg.

Har man bara en häst att fodra är det ju inte jättemycket pengar, men jag fördrar att veta vad jag fodrar med. Tycker inte om müsli som ofta innehåller mycket socker genom melassen, och pellets har jag heller ingen koll på vad de stoppar i.

Nu avskyr fullblodet allt vad lucern heter, så vi får vackert hålla honom med Hippo Alfa för att få i honom mat. Men halvblodet äter lucern och havre.

det beror på två saker

ditt grovfoder, passar det med bara ett spannmålsfoder+mineraler?

din häst, vad gillar den? havrehet? lätt/svårfödd?

till polarens ponny blev det lucern+havre+kornkross+vetekli+jäst+mineraler+kalk, jag tror inte att det blir speciellt mycket dyrare om man skulle ha ett färdigfoder istället för den mixen, som var ganska dryg att hålla på med..

men kolla upp vad priserna blir, du kaske tjänar en hacka! :idea:

Min häst som rids dagligen, tävlar i hoppning behöver ju mer än bara havre och hö. Kollade vad som var i hippo fodret. kommer inte ihåg allt men har för mig det var: Havre, korn, Vete?, aska, melass, lucern? och olika minerlaer, vitaminer. mm. Det som är smidigt med färdigfoder är ju att man slipper blanda och hålla på. Men om´det är mkt dyrare kanske det är värt att pröva annat alternativ. :D

Det har inte med aktiviterna att göra, hur/om hästen behöver kraftfoder. Allt som spelar någon roll är hur mycket energi och protein (och vitaminer och mineraler) hästen får i sig totalt under dagen.

Har du ett jättebra hö klarar sig många hästar upp till rätt aktiv träning på bara hö och en skvätt havre. Har du sämre grovfoder måste du komplettera med det som saknas i grovfodret. MEN om det är dåligt med energi och du kompletterar med ett proteinfoder blir det ju fel. Liksom om grovfodret saknar protein och du kompletterar med energifoder - helt fel. Du riskera att hästen tappar hull och muskler.

Så, frågan är alltså VAD du behöver komplettera med? Energi, protein eller bägge?

själv tycker jag inte att det är värt att blanda, att ha 3 hinkar och 4 säckar av dittan och dattan hemma som man måste blanda iordning själv varje dag (eller i 21 burkar veckovis) är otroligt tidskrävande egentligen, kräver mycket plats, inte bara förvaring utan iordningfixande också, flera olika mått och väga allt hela tiden..

nej hellre färdigfoder dom kostar 15 spänn om dagen än blanda själv för 12 kr/dag..

det minskar dessutom risken för att hästen får åt helskotta fel foder om man själv skulle bli sjuk eller åka bort, för det har visat sig att det tydligen är mycket svårt för en oinvigd fodrare att kunna läsa på foderstataen och förstå att 1 mått betyder måttet i hinken och inte ett litermått som ligger i en annan säck..
svårt kan också vara att förstå att "1 mått/mål" betyder 1 mått i varje burk och inte ett mått utdelat på 3 burkar eller 3 mått i varje burk, stackars ponnyn fick 300 g havre ena dagen och 2,7 kg nästa dag :eek: jäkla tur att hon har stålmage :smirk:

sen är det ju det som Lovisaleonora_ säger: du kan ju behöva mer, eller mindre än vad som finns i ditt nuvarande färdigfoder..
För ska du blada till det som finns i färdigfodret kommer du imte att få till samma kvot, färdigfoder är processerat och ger ett annat näringsupptag än hemmablandade råvaror..

så det du behöver göra är att räkna et foderstat baserat på grovfoder och råvaror samt en på grovfoder och färdigfoder och med hjälp av kilopriserna räkna ut hur mycket det kommer att kosta per dag med färdigfoder vs hemmablandade råvaror..

ja usch jag. Ligger nåt i vad du säger. På min häst är det inte aktuellt att byta..

ja, fast du kan ju kolla upp om ditt grovfoder passar ihop med bara några få fodermedel, t.ex. havre och vetekli samt mineraler, det kan ju bli billigare :idea:

prova att räkna :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 804
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka