Färdigfoder eller blanda själv?

tgd

Trådstartare
Är dom färdiga foderprodukterna överlägsna de blandningar man kan göra själv? Är det bättre att köpa ett färdigfoder än att basera sin foderstat på analserat hö och havre och de ev. kompletteringar som behövs?

Jämför du färdigfoder + oanalyserat hö med "rena fodermedel" + analyserat hö? I så fall måste väl svaret bli att det senare är bättre! :)

Annars finns det väl olika åsikter. Priset är väl ganska avgörande (fast man får ju int egå för mycket på det heller: vårt hö kostar t ex nästan dubbelt så mycket som havren!).

det beror väl kanske på om du har EN häst att fodra eller 30... om man endast har en häst kanske det kan vara lite mysigt att pillra ihop maten, men det är knappast mysigt om man har många hästar..... :D

Jag tycker det beror på om det finns något färdigfoder som passar mitt hö.

Jag väljer hellre ett färdigfoder än att jag blandar själv, för det blir ofta billigare. Om jag har ett hö som passar till både havre och krafft grund så ger jag nog hellre grunden.

mvh Jessica

Jag använder gärna färdigfoder om det passar bra ihop med höt.
Fast jag brukar ändå få blanda och joxa mer eller mindre, har ännu inte lyckats få ihop någon foderstat på enbart hö och ett färdigfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat