färdig foder vs eget hopkok ;)

Shimzy

Trådstartare
är ni för färdig fodrena..(enligt mig: kraft, mustang osv) eller tycker ni bättre om en egen foderstat bygd på tex havre, korn ,betfor..dyl..

jag personligen är inte så mycket för färdig fodrena pga att de ofta är pelleterade och kan bidra till foderstrupsförstoppning..men det är ju enklare 'n att att pusla själv..

så nu är jag nyfiken på era åsikter..
står nämligen i valet å kvalet om jag skall gå över från mustang till egen foderstat.. (blir ju billigare och bättre för tänderna..!)

Sv: färdig foder vs eget hopkok ;)

*puttar upp*

jo jag förstår ju att det är värde på grovfodret som avgör..men vad väljer ni helslt färdigt eller eget...

Ekonomin avgör för min del! I stallet som jag står i finns hö, hösilage, havre, betfor, kli, mineraler, kalk, korn.( analyserat hö och hösilage) det ingår i stallhyran, skulle jag föredra ett färdig foder så blir det utöver stallhyran. Jag köper endast lusern för att få upp proteinet lite. :D

Jag har fodrat med Kraffts pelleterade foder dels Groov men även Rehab.
Detta gjorde jag när min häst behövde få mer hull, först gav jag Rehaben och sedan Grooven och det fungerade väldigt bra. Gav då även betfor morgon och kväll samt kli på eftermiddagen. Men när hon rundade på sig gick jag över till att ge havre, korn, betfor och kli samt mineraler och b-vitaminer och jag märkte ingen skillnad på henne i hull, päls osv.

Nu för fn. rids hon inte utan hon går i en hage där det finns lite granna att tugga på men vi stödfodrar även med hösilage 3-4 ggr om dagen. Hon ser forfarande lika fin ut.

Men i höst när hon kommer tillbaka kommer jag att ge henne både Hö och Hösilage.
För jag föredrar vanligt hö framför hösilaget eftersom vi har så dåligt med ts i vårt hösilage och jag har märkt att hon blir lös i magen av hösilaget. Samtidigt är jag tvungen att ge hösilaget morgon och lunch efter hon går ute i hagen med hästkompisarna då, köper jag hö som kommer kosta mig betydligt mer känns det onödigt att ha det i hagen när hagkompisarna säkerligen kommer smaska i sig en hel del av höet. Därför får det bli en kombination.

När det gäller kraftfodret kommer hon att få Hestekrafft (läs mer på www.markeback.nu de säljer fodret) samt korn och havre till. Och jag kommer även ge henne lite betfor samt b-vitamin vid fällning samt då hon sätter vinterpäls. Men jag kommer skrota övrigt tillsatt foder, mineraler osv. då hon inte kommer behöva det längre.

Tycker det är enklare med färdigfoder i och med att man inte behöver "pilla i" så mycket övrigt foder. Visserligen behöver man inte göra det om man har ett bra hö eller hösilage heller men det är inte alltid säkert att man får tag på det heller. Och min häst
har nu i vinter/vår stått på hösilage där jag inte haft någon koll på värdena alls men det har gått bra ändå. Det kan jag också se som en fördel med ett färdigfoder att det allra mesta nödvändiga "finns ju där" så slipper man hålla på och pyttla i en massa olika
tillskott..

Det finns ju en del lite dyrare färdigfoder, jag menar att en säck med havre är ju oftast dyrare än en säck med kraffts foder (eller antagligen alltid. :smirk: ) men å andra sidan så behöver man inte "dutta" runt med en massa olika fodersorter som mineraler, vitaminer osv osv. till havren för att hästen ska få en komplett foderstat.

Men det är ju helt enkelt en smaksak vad man väljer att utfodra sin häst med
dvs. spannmål, vitaminer Osv. Eller ett färdigfoder.

jag skulle hellre ge färdigfoder än spannmål, färdigfoder är kontrollerade och har "bäst före datum" och det är lättare att se om/när det blir dåligt.. samt att om man är rädd för foderstrupsförstoppning kan man juh alltid köpa sig en 90 lites murbalja och lägga en hökaka i botten och hälla fodret ovanpå, eller blöta det helt enkelt..

Jag ger havre och korn i olika mängd till mina hästar och ger mineraler och liknande som tillbehöver beroende på deras olika behov.

Jag tycker mest om att blanda själv, då vet man precis hur mycket man tar av varje och exakt VAD man har i. Sen är det ju lite skoj att koka ihop eget foder också :d ;)

Men jag har heller inget emot färdigfoder. Gillar mest muslifoder för jag har börjat bli lite skeptisk till pellets (pga det där med foderstrupsförstoppning alltså), tycker också det blir lite "äckligt" när man blöter pellettar, sen det blir inget kvar att tugga på heller utan bara "deg" eller sörja.

ska väl tillägga att jag alltid räknar på foderstaten och det finns flera färdigfoder som har ungefär samma näringsvärden som de rena spannmålen..

Ungefär såhär tycker jag om färdigfoder vs egen blandning.

Färdigfoder:
+ Finns många sorter
+ mer komprimerad när man ska energirikt/proteinrikt foder (tex få upp magert fullblod till normalhull som jag ständigt gör)
- Dyrare
- kan vara trixigare att hitta återförsäljare (om man har specialmärke)

Egen blandning:
+ går lättare att variera
+ Billigare
- Blir större mängd
- jobbigare att göra iordning
- tar större plats (i foderkammaren)

Sen har jag inte märkt att det skiljer i kvaliteen på fodren men man får ju i båda fall tänka på att köpa foder av bra kvalitee.

tack för era svar..
det känns som ajg dra mot eget hop kok..om jag hittat någon bra foderstat..allt beror ju på värderna..

men då har manju större koll på VAD man ger dem.. ochs å får de tugga ordentligt.. tycker inte att de gör så mkt om de blir en stor mängd.. bara hästen äter lugnt å så så känns det ju bara bra om tuggbehovet fylls lite mera..
för säg att man har ett bra hösligase som man inte kan ge så mkt av å in tehelelr så mkt kraft av samma anledning... måste man ju ge halm för att fylla tuggbehovet.. :confused: hmm många tankar om foderstater ;)

Jag gillar eget hop kok, gillar inte alls det färdiga! Dessutom är det väldigt dyyrt...

Liknande trådar

M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 276
L
Foder & Strö Jag har ingen egen häst, men nu har jag börjat fundera över hur lite jag kan om foder egentligen! Jag kan ingenting!! Det jag typ vet...
Svar
18
· Visningar
1 251
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama