Sv: fara vid löslongering?
Innan du löslongerar är det mycket du kan göra med hästen innan du släpper den. Se till att du har ett kroppspråk som fungerar och att hästen kan stanna och vända upp på dina signaler när du har grimma/grimskaft/lina eller vad du har. Om din häst inte vill stanna, vända upp eller lyssna på dina signaler när du har den "fast" så blir det inte lättare när den är lös.
Börja med att kolla att hästen lyssnar när den är lös. Gör enkla saker först: lyft hovarna, flytta fram och bakdel hela varv och se om hästen är lyhörd. Se om hästen vill följa med dig runt i inhängnaden? Sedan skulle jag först skicka ut hästen med lina innan jag tog bort den. Det är trots allt ett spel om dominans, så det är säkrast att du ser att hästen inte upplever dig som att du "muckar". Då kan du nämligen få stryk!
Så länge en häst springer och brallar och är okoncentrerad blir det bara stora scener om man försöker få hästen att tänka till (gäller både på lina och lös). Det kommer i regel av sig självt då hästen slutar "reagera som häst" och istället börjar tänka. Dock brukar jag se till att hästen rör sig framåt. Snart kommer hästen på att det är människan som har kontrollen över syret
och när den börjar ställa sig inåt och/eller vilja komma in i mitten. Den visar då alltså att den slutat reagera som en häst (höger hjärnhalva) och börjat tänka (vänstra hjärnhalvan aktiv) - nu kan man börja kommunicera och ha lite trevligt! (Jag menar inte att jag tillämpar Join Up - bara att jag ber hästen röra sig framåt...)
Hästar behöver lära sig att tänka sig för var den sätter sina fötter och balansera upp sig i olika situationer. Så ojämnt underlag är ingen fara - snarare något jag tycker är en bra lekgrund! Och ett litet tips för att få hästen att inte fastna på en punkt. Lägg tryck på den "trevliga sidan" av inhägnaden (jag brukar markera i backen med mitt grimskaft eller liknande) så brukar hästen ta ut svängarna mitt emot.
Däremellan står jag still i mitten och låter hästen sköta sitt jobb, tar ofta in den (särskilt i början av hästens utbildning) för att lära den att den alltid kan komma till mig. Om man hela tiden följer efter hästen och/eller markerar hela tiden lär man hästen att den ska hålla sig undan - något som man inte vill ska hända på ridturen då man ramlat av 6 km hemifrån!!!
För övrigt rekommenderar jag inte att göra övningar av det här slaget om man är osäker. I hagen är det det den som flyttar minst på fötterna och som får de andra att flytta mer på fötterna, som bestämmer i hagen. Det är som jag skrev en klar dominanslek som man inte vill förlora! Men för varje gång man flyttar hästens fötter, även fram och bakdelsvändningar så vinner man hästens respekt bit för bit. Det behövs ofta inte så mycket för att hästen ska bli fokuserad på sin människa och glömma bort sina kompisar - så flytta hästens fötter!
Lycka till!