fara vid löslongering?

A

ABility_girls

Någon annan än jag som löslongerar?jag tycker det är lite läskigt att stå där lixom det är instängt och hästen kan ju faktiskt skada en , hon går inte till attack , men hon försvarar sig i "onödan"..Kickar och så..och ibland får hon för sig att springa jättesnabbt och underlaget är inte jättejämt så ibland blir jag lite rädd för att hon ska göra illa sig! :confused: ...
Har såklart alltid hjälm!skulle inte falla mig in att löslongera(eller longera) utan.. :cool: ..och vad använder ni för utrustning?På "min" älskling :love: (hehe) brukar jag ha en grimma också brukar jag ha nått rep att kasta bakom henne för att driva henne.. ;)

Ina :bump:

Sv: fara vid löslongering?

ABility_girls skrev:
Någon annan än jag som löslongerar?
Gör det själv ibland, tycker det är trevlig omväxling och det är kul att se på hästarna när de rör sig.

ABility_girls skrev:
jag tycker det är lite läskigt att stå där lixom det är instängt och hästen kan ju faktiskt skada en , hon går inte till attack , men hon försvarar sig i "onödan"..Kickar och så..
Vad är det hon försvarar sig emot? En häst som är nöjd med allting behöver inte försvara sig emot någonting, det betyder att något är fel. Vad gör du med din kropp? Står du hotfullt? Känner sig hästen trängd? Hur är miljön där du löslongerar? -Ifrågasätt allting och försök hitta vad som är fel och lös det!

ABility_girls skrev:
och ibland får hon för sig att springa jättesnabbt och underlaget är inte jättejämt så ibland blir jag lite rädd för att hon ska göra illa sig! :confused: ...
Att hästen ökar på klivet och busar runt lite är inte onormalt, det är en av de trevliga sakerna med löslongering tycker jag.
Om du är rädd för att hästen ska trampa sig, slå i kotor eller annat skulle jag säta på boots och skydd på benen (brukar själv ha skydd på dem när jag löslongerar, är inget underligt med det).

ABility_girls skrev:
och vad använder ni för utrustning?
Det beror lite på från gång till gång.
Men jag har oftast träns eller grimma, något slags huvudlag iallafall eftersom det är lättare att fånga in dem om de har det.
Har sedan skydd på dem, alla fyra runt + boots.
Använder ibland ett spö eller lina för att kommunicera lättare med dem.

okej :P låter bra d :) hon försvarar sig när jag driver på henne när hon står i ett hörn och vill komma ut ´till sin kompis! ... :/

ABility_girls skrev:
hon försvarar sig när jag driver på henne när hon står i ett hörn och vill komma ut ´till sin kompis! ... :/
Vart någonstans är du då, en paddock där kompisen går i hage brevid? Jag skulle vara försiktig om hästen inte vill, lirka lite med den, det ska vara kul att löslongera (som med allt annat) och om hästen inte vill och dessutom reagerar med att slå emot dig så skulle jag nog inte löslongera då kompisen är i närheten/på det stället eller vad det nu är som gör att hästen ställer sig i hörnet.

Innan du löslongerar är det mycket du kan göra med hästen innan du släpper den. Se till att du har ett kroppspråk som fungerar och att hästen kan stanna och vända upp på dina signaler när du har grimma/grimskaft/lina eller vad du har. Om din häst inte vill stanna, vända upp eller lyssna på dina signaler när du har den "fast" så blir det inte lättare när den är lös.

Börja med att kolla att hästen lyssnar när den är lös. Gör enkla saker först: lyft hovarna, flytta fram och bakdel hela varv och se om hästen är lyhörd. Se om hästen vill följa med dig runt i inhängnaden? Sedan skulle jag först skicka ut hästen med lina innan jag tog bort den. Det är trots allt ett spel om dominans, så det är säkrast att du ser att hästen inte upplever dig som att du "muckar". Då kan du nämligen få stryk!

Så länge en häst springer och brallar och är okoncentrerad blir det bara stora scener om man försöker få hästen att tänka till (gäller både på lina och lös). Det kommer i regel av sig självt då hästen slutar "reagera som häst" och istället börjar tänka. Dock brukar jag se till att hästen rör sig framåt. Snart kommer hästen på att det är människan som har kontrollen över syret :p och när den börjar ställa sig inåt och/eller vilja komma in i mitten. Den visar då alltså att den slutat reagera som en häst (höger hjärnhalva) och börjat tänka (vänstra hjärnhalvan aktiv) - nu kan man börja kommunicera och ha lite trevligt! (Jag menar inte att jag tillämpar Join Up - bara att jag ber hästen röra sig framåt...)

Hästar behöver lära sig att tänka sig för var den sätter sina fötter och balansera upp sig i olika situationer. Så ojämnt underlag är ingen fara - snarare något jag tycker är en bra lekgrund! Och ett litet tips för att få hästen att inte fastna på en punkt. Lägg tryck på den "trevliga sidan" av inhägnaden (jag brukar markera i backen med mitt grimskaft eller liknande) så brukar hästen ta ut svängarna mitt emot.

Däremellan står jag still i mitten och låter hästen sköta sitt jobb, tar ofta in den (särskilt i början av hästens utbildning) för att lära den att den alltid kan komma till mig. Om man hela tiden följer efter hästen och/eller markerar hela tiden lär man hästen att den ska hålla sig undan - något som man inte vill ska hända på ridturen då man ramlat av 6 km hemifrån!!!

För övrigt rekommenderar jag inte att göra övningar av det här slaget om man är osäker. I hagen är det det den som flyttar minst på fötterna och som får de andra att flytta mer på fötterna, som bestämmer i hagen. Det är som jag skrev en klar dominanslek som man inte vill förlora! Men för varje gång man flyttar hästens fötter, även fram och bakdelsvändningar så vinner man hästens respekt bit för bit. Det behövs ofta inte så mycket för att hästen ska bli fokuserad på sin människa och glömma bort sina kompisar - så flytta hästens fötter!

Lycka till!

Jag tycker inte du ska löslongera förrän du har bättre koll på hästen.

Vid löslongering är det viktigt att ha en häst som lyssnar och förstår röstkommandon.

du asså vad ska jag göra då? :confused: Jag tränar redan kroppsspråksgrejer och sånt!Säg inte att jag ska longera , för det går inte..

Någon annan än jag som löslongerar?

Mycket sällan då jag anser att jag har för lite kunskap om hästars kroppsspråk och för dålig kontroll över mitt eget. Jag vill inte verka dömmande men det intrycket jag får av ditt inlägg är att även du bör lära dig mer om hur löslongering skall gå till innan du ger dig på det. Det är en mycket dominant handling att driva runt en häst på det sättet, och gör man fel kan man orsaka förödande problem mentalt för hästen. Det är ingenting man ska ta lätt på och man skickar inte bara ut hästen för att sen "valla" den runt runt tills du tröttnar..

Får jag fråga vad du vill få ut av den, på vilket sätt du använder den och varför du använder just löslongering av alla metoder?

Säg inte att jag ska longera , för det går inte..

Jag skulle aldrig råda någon till att använda longering som en arbetsmetod. Det är något man ev. kan använda för att "hitta rätt väg" åt hästen i en del situaioner, men är ingen bra träningsmetod. Det är dessutom, även det, en lika stor dominanshandling som utan lina. Dock ännu sämre då man hela tiden stör hästens balans med linan.

Men jag skulle vilja veta varför "det inte går" att longera. Blir hon 'galen'? Det är inte ovanligt och handlar oftast om dålig erfarenhet och okunnig människa i linans andra ände.

Jag tränar redan kroppsspråksgrejer och sånt

Ja, och? :devil: Nej men seröst nu. Tror du att det räcker med att 'träna'.. Du måste ju KUNNA det för att ha kontroll och användning för det. Det spelar ingen roll om du tränat i tio år. Sålänge du inte kan det så måste du träna visare innan du kan fortsötta med nästa grejj - ex. longering. Det är när man börjar överskatta sig själv som okunnigheten tar vid.

Jag hoppas att du int tar illa upp över det jag har skrivit. Säger bara exakt vad jag tänker och tycker, för att vara så tydlig som möjligt med min åsikt. För hoppningsvis kan du ta åt dig all sorts kritik, se på det med egna kritiska ögon och förstå och utveckla det med egen kunaksp. Tänk på hästen - lycka till

Enligt er så går det skitdåligt för mig , så jag funderar på att skita i denhär grejen(hästen som jag håller på att rida in) och bara helt enkelt lämna det,,när jag har kommit rätt så långt med henne , eftersom det jag trott har varit småsteg framåt varit HELT fel,,
hur tycker ni jag ska göra nu då?lägga av? :confused:

inte så glad Ina :cry:

lägga av..? ja, med löslongeringen, absolut. Inte bara för att jag tror att du behöver lära dig det först, utan även för att du inte har någon anldning att använda det. Longeing i allmänhet är inte nyttigt fysiskt för hästen, och gör man fel - inte heller psykiskt. Det finns dessutom inte mycket, som endast kan åstadkommas med hjälp av longering - jag känner inte till något. Även om vallning av häst kan fungera som en del i en lek, eller liknande.

Jag tycker att du ska glömma allt vad longering heter och börja forska i hästens språk. Sluta valla runt hästen och ta in den till dig och börja lyssna på den. Hästen är den enda som ärligt kan svara på alla frågor angående dess språk, varför jaga runt den när man kan bedriva ett samtal med den där båda är jämlika och har rätt att tala och fråga? Du kommer tillslut också få svar på frågor angående det din häst gjort under longeringen. Varför den gör som den gör, och tillslut kanske även kunna räkna ut vad du skulle gjort i den situationen.

När du fått mer perspektiv på hästen och hur den fungerar - kommunikation, instiknker, tankesätt - kommer du förstå var den sk. "löslongeringen" kommer från, och du kommer att kunna använda den som den används av hästar. Det handlar inte om att jaga runt den andre i en corall, utan om att kontrollera varandras rörelser via ren, fri vilja - kommunikation, där inget tvång eller rädlsa är inblandad.
I den löslongering du utför på din häst tvingar du den, och den har ingenstanns att fly. Detta är mycket stressande efter som att det är ett flyktdjur vilket innebär att det skapar allt utom trygghet hos hästen. Och trygghet är det första, största nyckelordet i kommunikation, flockbeteende och ledarskap.

Jag löslongerar ibland. De dagar som jag kanske inte känner mig 100 och vill slippa rida, men ändå tycker att hästen behöver röra sig. Annars så varierar jag ridningen med tömkörning som är ett avsevärt bättre arbetssätt. Där kommer jag åt och kan påverka på ett helt annat sätt.

Jag har aldrig känt något obehag av att ha min lös. Om jag däremot gjorde det skulle jag inte longera öht.

Jag tycker att de som har svarat dig i den här tråden har varit väldigt negativa helt i onödan. Jag har hållt på med löslongering i 10 år och med mina egna hästar har det inte varit så stora problem, men jag har även hjälpt andra med deras hästar som har haft såna tendenser som din. Problemet har alltid varit detsamma - nämligen att hästen inte accepterar sin människas ledarskap.
När din häst hotar dig när du vill få bort henne ur hörnet så talar hon om för dig att enligt henne är det HON som bestämmer. Det finns måånga övningar du kan jobba med för att bygga upp ett bättre förtroende mellan dig och din häst så att hon hellre lyssnar på dig. De enklaste är ledövningar där du ser till att hon går snett bakom dig (inte bredvid och aldrig framför!). Genom att träna på att gå ut först genom dörrar, mellan två koner etc. så visar du att din plats är att leda din häst. En annan bra övning är att begära att hon står stilla, exvis på stallgången. Förmodligen kommer din häst att röra på sig och då ska du inte bli arg, utan bara lugnt och bestämt ställa tillbaka henne exakt där hon stod nyss. Flytta tillbaka henne direkt, även när hon bara flyttar EN hov. Det här kan du göra medans du ryktar. Ha hästen i grimma och grimskaft (eller lina om du inte når att borsta bakdelen utan att sträcka grimskaftet). Samma sak om du ska sadla eller linda ben eller nåt sånt. Hästen ska stå helt still och du slutför inte det du påbörjat (exvis att lägga på sadeln och dra åt sadelgjorden) innan hästen står helt still), utan du tar av sadeln (eller slutar lyfta den mot hästen) och ställer tillbaka hästen där den stod nyss TILLS den står helt still.

När det gäller ditt specifika problem i löslongeringen:
Har hon ett visst hörn där hon kommer närmare sin kompis dit hon alltid går? Då skulle jag helt enkelt ställa mig där och hela den dagens övning går ut på att hon inte får gå dit. Sjasa bort henne bara, men bara med MINSTA NÖDVÄNDIGA KRAFT och så länge hon inte är i DITT hörn får hon göra vad hon vill. Genom att TA hennes plats och se till att få behålla den så utövar du ledarskap på en basnivå, nämligen den att den som bestämmer väljer var den vill vara och sen får de andra anpassa sig. Ställer hon sig i ett annat hörn och tittar bort från dig så kan du gå dit och be henne flytta på sig. Återigen så är det minsta möjliga kraft som gäller och hon behöver inte flytta sig hur långt bort som helst, bara lämna ett par meters radie till dig. När hon står lugn en bit bort och tittar på dig - BERÖM! och sluta för dagen. Ett annat tips är att binda linor så att det inte blir några hörn i paddocken, så att den blir mer som en rundpaddock. På det sättet kan inte hästen "fastna" i nåt hörn så lätt.

Lycka till!
/JES

P.S. Om du råkar bo i Sthlms-området och vill ha mer praktisk hjälp så kan du PMa mig så kommer jag gärna ut och "leker" lite med din häst. :) Jag tycker nämligen att alla som har en seriös ambition att lära sig kommunicera med sin häst förtjänar hjälp och glada tillrop hellre än sura domedagsprofetior. Sådeså! :devil:

Jag tycker man ska uppmuntra övningar som löslongering, det skapar med tiden en bättre kommunikation mellan häst och människa. MEN, jag tror du behöver backa några steg. Jag skulle be någon kunnig om hjälp, kanske behöver du börja med att longera "vanligt" Varför går inte det? Kan någon hjälpa dig med det? Det kanske är okunskap från din sida och pållen förstår inte vad du menar riktigt?

Jag försökte longera travaren jag hjälper till med ibland, det gick inte alls kan jag säga. Men när jag bad om hjälp så gick allt så mycket bättre, jag antar att jag skickade ut fel signaler genom mitt kroppspråk. Nu kan jag löslongera henne och det går fint! :)

Det krävs mycket övning, men mitt råd är att be någon om hjälp de första gångerna så du får in snitsen på det ;) Jag tror inte du behöver oroa dig för att pållen ska göra sig illa, de är bra på att springa på ojämna underlag. Tänk hur det var när alla hästar var vilda, då sprang de inte bara på jämnt underlag. Det är skillnad dock när hästen ska ha en ryttare som belastning på ryggen.

Kämpa på och be om hjälp! Lycka till! :banana:

Senast ändrad:

Jag longerar min häst ibland, men föredrar tömkörning. Kanske kan du börja tömköra (om hästen lyssnar när du leder den osv)? Min häst lyssnar jättebra vid tömkörning och på min röst. Så fort selen kommer fram blir hon fokuserad, hon vet att det är jag som bestämmer. Men så fort ngn annan försöker tömköra testar hon och vill bestämma själv. Det har med ledarskapet att göra. Din häst verkar vilja bestämma över dig och rangordna sig över dig. Jag hade provat ngt annat ett tag för att visa hästen att det är du som bestämmer, eller kanske tagit hjälp av ngn mer erfaren och se om det hjälper. Det är ju inte meningen att du ska vara rädd eller tycka att det är obehagligt, då slutar det inte bra.

Det ska vara kul att arbeta med hästen! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka