Fara med att kolla mjölken innan fölning?

cutty

Trådstartare
Vet att mjölken ändrar färg när det är dags. Men är det verkligen bra att mjölka ur stoet innan fölningen? Finns inte risken att mjölken rinner till och dessutom rinner ut?

Min vet avråder, men i böcker har jag funnit att det är ett bra sätt att förutsäga fölning.

Har två ston, fullgångna 21 och 24 mars. Sprängfyllda juver, men klisterfärgat klet sedan en vecka. Inte provat att mjölka.

Sv: Fara med att kolla mjölken innan fölning?

Det är knappast skadligt att dra ur ett par droppar mjölk morgon och kväll för att kolla färg och konsistens.

Men det handlar ju inte om att mjölka ut, utan snarare att ta ut ett par droppar.
Råmjölken skapas i samband med fölning o sker hormonellt o inte för att man mjölkar ur.
Mitt ena sto har haft vit mjölk 2 resp 3 v innan fölning o gått o drällt hela tiden. Dock har råmjölken varit jättebra vid fölning.(mätt med refraktometer).

Som sagt behöver man bara mjölka ur ett par droppar. Det är inga problem att göra det.

Jag som läst mig till att det är dags då mjölken är vit :confused:

Hos normala märrar ja.. ;)

Skämt åsido finns det såklart undantag, men båda mina har fölat inom ett dygn efter att mjölken börjat se vit ut.

Jag som läst mig till att det är dags då mjölken är vit :confused:

Oftast, men inte alltid. De kan gå med vit mjölk länge innan, eller vänta med att få vit mjölk tills efter att fölungen kommit ut.

Det verkar som om att det blir till att vaka... Men ska kolla mjölken i kväll på båda och jämföra. Alltid lär jag mig något!

Normalt sett så brukar stona föla inom 6-12 timmar efter att mjölken blivit vit. Men som skrivits så finns alltid undantagen som bekräftar regeln.
Vissa får inte ens vit mjölk innan de fölat o andra har det länge innan. Så vaka är igentligen det enda säkra.
Men det säkraste jag har att gå på är min refraktometer som funkar bra...

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka