Får - tacka vägrar dia

B

Bengt84

Hej alla

har sökt å sökt men ger nu upp å hoppas på att nån har ett bra svar :)

Fick idag en lammis från en av våra nyköppta tackor.
de är nu ensamma i en box sen vad vi tror är ca 3tim efter lammning.
Tackan har fri hö och vatten tillgång.

hon värnar om bebisen, sköter om den med att följa efter "pratar" och på de sättet. ser efter den. Men, så fort lammet ska ner å äta så backar hon undan och ser alltid till att ha, typ ögonkontakt.

vi har kunnat hålla fast tackan så den har kunnat dia, läste även att detta va ett betteende ungtackor kunde ha några Tim efter förlossning
men hur länge då?

när ger man upp, ska man flaskmata.
är det bara vi som tror hon går undan.
han får kanske äta, men inte när vi ser.

lammet har (som vi sett) kissat och bajsat
2 respektive 1 gång

Råd tages gärna emot

Sv: Får - tacka vägrar dia

Håll i tackan tills hon vänjer sig. Det gör nog lite ont att dia när allting drar ihop sig i början, men hon vänjer sig snabbt. Jag hade hållt i tackan var tredje timme nu under de första dygnen så att lammet fick äta. Har det inte blivit bättre inom 3-4 dygn hade jag börjat flaska lammet. Tyvärr skapar det massor med merjobb och sömnlöshet så bäst är att få tackan att dia av sig själv.

japp. det är så vi gjorde nu det första dygnet. men tycker de känns som det skulle bli väldigt mycket smidigare med flaska. mamman står inte direkt still själv: p

men klart ska vi göra allt för att han ska äta själv från mamman.

nu bara en följdfråga,
hur väl snabbt forsar mjölken?
det låter som han får mjölk.
men inatt så försökte vi mjölka ur men de komma inget?
vaxproppar? känner man dem väl, för de känns bra därnere. hon är varm oså.

om de visar sig att lammet inte får mat, ens när vi håller tackan. funkar det med vanlig komjölk (även då vanlig såsom vi dricker) bara som akut nödlösning tills vi kommer in å köper riktigt på lantmännen.

Nu är jag ingen expert precis, men jag har lärt mig att om lammet viftar på svansen så får den mjölk. Och har den överlevt såhär länge utan att ni stödfodrat så har den absolut ätit någonting. Ett lamm som inte äter blir apatisk och bara ligger ner.

Man kan ge komjölk till lamm, men tänk på att deras mage är väldigt känslig och diarré hos ett så litet lamm resulterar i att det dör i de flesta fall. Ska man ge komjölk behöver mjölken syras först. Häll i en dl filmjölk i 3 dl vanlig mjölk så funkar det bättre för lammets mage. Kom ihåg att komjölk är näringsfattigare än fårmjölk så de behöver större mängd för att tillgodose sina behov.

Är det ekonomin som är viktigt beroende på vilken mjölk det blir så blir det i längden billigare med ersättning än med komjölk. Får du över pulverersättning kan du med gott samvete stoppa in en dl/dag i hästarnas kraftfoder ifall de behöver gå upp i vikt. Lammersättning innehåller massor med bra saker och pulvret gör att det är lätt att ta upp i tarmen hos hästarna.

jo de där med svansen har ja läst oxå, känns dock inte helt. säker på de

hur som haver, lammet mår bra skuttar å har sig :)
mamman går dock ifrån lammet ibland när han ska äta, men beror nog på annat, mjölk är de nu uppenbart att han får :)

nu ska ja googla vidare om när man kan "öppna upp" så de kommer tebax till flocken. spex nu då mamman är väldigt beskydande och visar gärna de med huvudet :p

Erfaren tacka: kan gå ut i flocken efter 2-3 dagar
Oerfaren tacka: kan gå ut i flocken efter ca en vecka

hur väl snabbt forsar mjölken?
det låter som han får mjölk.
men inatt så försökte vi mjölka ur men de komma inget?
vaxproppar? känner man dem väl, för de känns bra därnere. hon är varm oså.

Ni måste stimulera tackan att släppa ner mjölken. Det gör man genom att "buffa" upp i juvret innan man börjar mjölka. Om du har sett ett lamm dia så "stångar" det upp i juvret precis innan det börjar suga - då släpper tackan ner mjölken. Ibland får man buffa flera gånger, även när man mjölkat en stund. Testa och se om det blir skillnad!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar