Får panik i trailern!

Zoya

Trådstartare
Jag har ett sexårigt hblsto som alltid varit lättlastad och lätt att transportera.
För ca 1½ månad sedan skulle vi åka till klinik för besiktning och lastade på som vanligt - hästen gick rakt på som hon brukar. Vi hade knappt hunnit stänga igen och åka förrän hästen börjar ställa till med ett jäkla liv därinne - hela ytterväggen på trailern buktade ut stundtals. När vi kom fram var hästen helt genomsvettig och hade trampat av sig ena bakskon. Nåväl - när vi skulle åka hem gick hon på igen hur snällt som helst men levde rövare även på hemvägen.

Funderade länge på vad som orsakat detta men kom int epå något skäl...

Idag var det då dags igen. Vi skulle lasta och åka iväg. Nu började hästen darra så fort hon såg trailern och var inte så sugen på att gå in. Vi fick till slut in henne och hade inte ens hunnit stänga igen innan hon började leva rövare och denna gång såg vi vad hon gjorde!
Det såg ut som om hon fick panik och försökte lägga sig i trailern!! :eek: :eek:
Hon typ la sig mot ytterväggen och försökte lägga sig ner, skitläskigt!! Hon gjorde så i typ 5-10 sekunder och blev sedan lugn för att snart igen få samma ryck!
Vi vågade naturligtvis inte åka någonstans utan lastade ur istället. Hästen var jätteskärrad.

Hon som alltid varit så snäll att transportera, hur kommer det sig att hon nu inte går att trailra? :(
Hon har alltid åkt smalt (med mellanvägg) utan problem.
Kan det vara lämpligt att prova åka utan mellanvägg?

Jag tycker detta är skitläskigt och obehagligt, inte nog med att hästen kan skada sig när hon gör så - hon kan också skada oss människor... :( :cry:

Någon som har några råd att ge? :(
 
Sv: Får panik i trailern!

en kompis häst är sån, går på okej, sen får panik och lägger sej ner..med mellanvägg.

däremot utan vägg så står hon fint, fortfarande väldigt svettig och lite stressad när man kommer fram men hon står still.
 
Sv: Får panik i trailern!

Nästan alla hästar som har varit lättlastade men som sedan blir rädda har varit med om usel körning. Det finns så himla många som inte vet hur man kör med häst i trailer. Därmed inte sagt att det är så i ditt fall men jag rekommenderar iallafall att den som brukar köra bilen ställer sig i trailern och låter någon köra. Det är underbart lärorikt!
 
Sv: Får panik i trailern!

Håller med dig!
Men en kamrat bytte trailer, till en som var lite smalare.
Det räckte för att den tävlingshästen hästen skulle få friliret o de fick begära poliseskort längs hela Valhallav. i Sthlm.

Hon bytte tillbaka sen o då stog hästen som ett ljus igen.

Ett fönster på hö. sida ger inte heller samma klaustrobetéende.
 
Sv: Får panik i trailern!

Samma sak hände med ett 10 årigt sto här i våras, hon har åkt transport utan problem i alla år, men på väg hem från en tävling i våras
hände nåt vad vet vi inte... men hon var rejält orolig i transporten och svettig när vi kom hem.
några veckor senare, när hon skulle köras till danmark, var det likadant, lastningen gick bra, men så fort transporten började rulla slängde hon sig mot ytterväggen som verkligen låg som en buckla utåt, när vi stannade och kollade såg vi att hon la all sin vikt mot väggen...

efter 1h orolig resa, var hon dyblöd, det fanns inte en torr fläck på hennes kropp! och medan vi väntade på upplastning på lastbilen hon skulle med bildades det rent ut sagt en pöl under henne...
lastbilschauffören sa med en gång att hon var bredåkare och att plast vägg skull inhandlas, halva väggen är hård och nederdelen är i mjukplast så att hon kan bredda ut!
Detta hjälpte någorlunda när hon senare skulle hämtas hem igen, men still stod hon inte...
mellanvägg behövdes eftersom det var två hästar i släpet annars kunde man ju tagit bort mellanväggen.

förhoppningsvis kommer det gå bättre och bättre..

så bort med mellanvägg eller byt till vägg med lös underdel..;)
 
Sv: Får panik i trailern!

varför ta bort den?? du gör det bara svårare för hästen. ta häldre en smalare vagn.
 
Sv: Får panik i trailern!

varför ta bort den?? du gör det bara svårare för hästen. ta häldre en smalare vagn.

En bredåkare behöver stå brett med benen för att kunna hålla balansen, precis som vi gör när vi står på nåt och behöver hålla balansen! i ett trångt utrymme utnytjar den väggarna istället och lutar sig mod dom för att hålla balansen, samtidigt som den steppar runt...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Nu har jag haft min kära häst i ett år och några månader och vi har vart ute och tävlat lite. Han kan va lite envis vid lastning men det...
Svar
10
· Visningar
1 682
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp