Får man...?

T

Tebazz

Jag må vara blind, men jag har letat igenom tr utan att finna svar på min fråga.

Får man starta en treårig häst i en dressyrclear-round/programridning?

Tacksam för svar :banana:

Sv: Får man...?

skumt. man får ju hoppa clear round på treåringar... :confused:

hmm.. vet jag ju folk som gjort :confused: jaja, klubbens fel då.
tack för svaren i vart fall :)

Tävla innebär att man ställer upp i av Svrf godkända tävlingar. Att rida i sin klubb eller sk programridning är inte tävling och därmed gäller heller inte samma regler.
Hästar/ponnyer får inte tävla förrän det år de blir 4.

Vad synd! det borde verkligen finnas motsvarande regler även för programridning/pay n jump.

klubbtävling och uppåt får ej treåringar starta, så fort de blir en tävlingform är de ej tillåtet. Men som sagt träning kan ingen hindra dig från att rida.

Fast det finns ju en åldersgräns för att förhindra att folk pressar sina unga hästar för hårt, vilket blir risken om man ska få starta dem i programridning med visst krav på hästens prestation (som det ju ofta, ibland omedvetet, blir när man är på en tävlingsplats). Jag ser ingen anledning att inte vänta med att mijlöträna tävling tills de har fyllt fyra. Gör man ett bra grundjobb med hästarna är de oftast redo när det väl är dags. Jag brukar starta max en-två gånger våren/sommaren innan kvalitén. Nu pratar jag rent generelllt eftersom regler är generella, naturligtvis finns det undantag men vem ska avgöra vilka ekipage som är undantagen?

Jag ser ingen som helst anledning att stressa ut på tävlingar för en så ung häst. Man har ju all tid i världen på sig med en såpass ung häst. Skulle det isf vara okej att hoppa runt en treåring i 90 cm också?

välkommen att läsa i de gamla 06.a trådarna, där även 3 årig ponny tävlades i hoppning...

För övrigt, jag anser att man inte får något som helst gratis att starta en häst för tidigt, en 3 åring har inget på en tävlingplats att göra, man hinner gott och väl miljöträna dom som 4 åringar. Jag ser inte de som någon fördel alls att ha varit ute med en 3åring snarare tvärtom.

KL

Om man absolut vill miljöträna en såpass ung häst föreslår jag att man gör som min kompis gjorde med sin unghäst: Åker till en lugnare klubbtävling och leder runt hästen i området så att den får titta, inte delta.

M-oaa

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Snurrfia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka