Får man tillbaka försäkringspremien?

ztsu

Trådstartare
När hästen plötsligt avlidit och man betalat försäkringspremie för ett år, får man tillbaka den delen av premien som hästen inte kan utnyttja (pga att den ju inte lever)? Har försökt googla men hittar ingenting.

Har Sveland.
 
Har varit med om båda hanteringssätten. Vissa bolag betalar tillbaka överskjutande del, andra anser att premien är förverkad i o m att man utnyttjar försäkringen om/när hästen dör.
 
Har varit med om båda hanteringssätten. Vissa bolag betalar tillbaka överskjutande del, andra anser att premien är förverkad i o m att man utnyttjar försäkringen om/när hästen dör.

Har försökt läsa i försäkringsbrevet och i villkoren men kan inte hitta något. Och de har inte öppet på kundtjänst. Det är ju egentligen inte särskilt viktigt, men nu har jag hängt upp mig på det här och då är det svårt att släppa.
 
Agria har något jättekonstigt sätt att räkna på, i alla fall för sina hundförsäkringar. Jag betalade in halvårspremie i september och hunden avlivades i november. Försökte läsa mig till om jag skulle få något tillbaks eller inte, men det var så krångligt att jag gav upp. Men det har inte kommit några pengar tillbaks, så jag antar att jag inte skulle få det.
 
Jag fick tillbaka. Hästen avlivades ca 6 mån in på försäkringsåret och jag tror jag fick tillbaka för hela återstående perioden eller åtminstone nära på. Jag hade Folksam.
 
Vi fick tillbaka när min häst avlivades, hade agria. Även en väns hund fick de tillbaka på, också agria. Men du lär nog ringa kundtjänst så du får svar från ditt bolag.
 
Jag har visserligen inte häst utan smådjur försäkrade i Sveland men för mig har de betalt tillbaka när försäkringen avslutats. Agria däremot, har något konstigt system med att man får tillbaka en viss procent om man använt försäkringen beroende på var i försäkringsåret man hamnat eller liknande. Otroligt krångligt upplägg.
 
Jag fick tillbaka på resterande del av försäkringsperioden när min Svelandförsäkrade häst togs bort. Har de inte ändrat det under de senaste åren bör det vara så även för dig.
 
Jag hade Agria och fick tillbaka på premien, betalade ju månad för månad och min häst togs bort i mitten av månaden. Så den fick jag tillbaka.
 
På Sveland betalar vi tillbaka för resterande del som har blivit inbetalt av försäkringsperioden:-)

Arbetar du på Sveland? Isf tackar jag och bugar för ett korrekt svar. Och tack till er andra med!
Mitt ombud som jag pratade med förut hade absolut ingen aning.

Behöver man ha haft någon typ av plusförsäkring (isf vilken) för att få ersättning för kostnaden för själva avlivningen?
Jag hade det på min förra hästs försäkring hos Agria, men jag hade rel. nyligen köpt den här hästen och är dåligt insatt i försäkringen som jag bara tog över från gamla ägaren.
 
Arbetar du på Sveland? Isf tackar jag och bugar för ett korrekt svar. Och tack till er andra med!
Mitt ombud som jag pratade med förut hade absolut ingen aning.

Behöver man ha haft någon typ av plusförsäkring (isf vilken) för att få ersättning för kostnaden för själva avlivningen?
Jag hade det på min förra hästs försäkring hos Agria, men jag hade rel. nyligen köpt den här hästen och är dåligt insatt i försäkringen som jag bara tog över från gamla ägaren.
Ja jag arbetar som ombud på Sveland:-) Vi har inte någon försäkring som täcker avlivningskostnaden utan den får man stå för själv. Som du skriver så har Agria någon form av plusförsäkring som täcker det. Men den kostar en del extra
 
Det betalas tillbaka även i Sveland ja.
Däremot så räknar bolagen olika. Vissa bara betalar tillbaka den del av premien som rör så att säga outnyttjad tid, andra räknar om premien till korttidspremie (dyrare per mån än helår) och drar av för aktuell tid och betalar ut ev överskott, som då blir mindre än ovanstående.

Men tillbaka får man.
 
Arbetar du på Sveland? Isf tackar jag och bugar för ett korrekt svar. Och tack till er andra med!
Mitt ombud som jag pratade med förut hade absolut ingen aning.

Behöver man ha haft någon typ av plusförsäkring (isf vilken) för att få ersättning för kostnaden för själva avlivningen?
Jag hade det på min förra hästs försäkring hos Agria, men jag hade rel. nyligen köpt den här hästen och är dåligt insatt i försäkringen som jag bara tog över från gamla ägaren.
För en del år sedan (gissar runt 7-8) så fick man inte tillbaka någonting och det var ganska tråkigt om man t.ex hade autogiro och fick fortsätta betala för sin häst resten av försäkringsåret. I vissa fall kunde skaderegleraren dra återstoden av premien från livvärdet. Men sedan ändrades FAL (försäkringsavtalslagen) och då blev det diskussion bland bolagen om att betala tillbaka restpremien. Har för mig att Sveland och något annat bolag tolkade den nya skrivningen i FAL och betalade tillbaka direkt medan något annat bolag (tror Agria) tolkade det på ett annat sätt så det tog nog något år innan de också började betala tillbaka. Men nu tillämpar de kanske korttidspremie?

A
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 148
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2
Svar
21
· Visningar
734
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp