Får man tävla

Sv: Får man tävla

Jag har varit på dressyrtävling då vi fått tillåtelse att rida utan kavaj, på lokal, men inte förrän sista klassen, LA, och då var alla redan genomsvettiga av att ha ridit i kavaj tidigare klasser och man var minst sagt ofräsch, så då kunde man lika gärna behålla kavajen på. Tävlingen gick inomhus i ett stekhett ridhus och det var 30+ minst ute.. :crazy:

Cyllene skrev:
Två minuter? Hur gör du när du tävlar?

Säg att jag tar på mig kavajen 2 ryttare innan jag ska gå in. Sedan av med den en ryttare efter jag ridit. Det blir ca 8 minuter med kavajen på per runda. Ta det gånger sex starter. I vissa fall hade jag bara 9 hästar mellan starterna. Jippie vad kul att rida i kaval bara för att det är en nitisk domare på lokal tävling! :smirk:

Näevars, jag överlevde. Men det fanns ingen logik i varför vi inte kunde fått rida utan!

/C
det var inte så jag menade. När jag tävlar så är kavajen det sista som jag tar på mig. precis innan jag startar...
Sen så tävlar jag mest dressyr så jag får ju ha på mig kavajen i ca 5 minuter då jag rider programet. Sen åker den av.
Jag menade att du är ju typ inne och rider på banan intesivit i 2 minuter sen kan du ju ta av den.

Jag var på lokal tävling i helgen (meeting) och där var man tvungen att ha långärmat (det var tvunget att gå över armbågen iaf. för jag red med trekvartsärmad, chockrosa skjorta en klass). Det spelade ingen roll vad det var egentligen, tror jag. Det var typ 30 grader, men nästan alla red i kavaj (jag med, förutom i min fjärde och sista start!!)

MinAthos skrev:
Jag var på lokal tävling i helgen (meeting) och där var man tvungen att ha långärmat (det var tvunget att gå över armbågen iaf. för jag red med trekvartsärmad, chockrosa skjorta en klass). Det spelade ingen roll vad det var egentligen, tror jag. Det var typ 30 grader, men nästan alla red i kavaj (jag med, förutom i min fjärde och sista start!!)
ja. asså jag tävlar alltid i kavaj. Jag gilar inte att rida med kortärmat då om man ramlar av kan man få riktigt stora skrubbsår :( Det är därför man måste ha en skjorta som går över armbågen

bara om domarn tillåter, att han har gett tillåtelse om det. dom brukar säga i högtalaren men jag har varit med om att man varit tvungen att rida ikavaj mitt i sommarn, varmt! :crazy:

Men läs vad jag skrev. Jag har kavajen på mig ca 8 minuter/start och sen har jag bara 7 hästar på mig innan nästa start. Tre hästar som går två klasser var ger 6 starter. Det är 48 minuter. Då det är unghästar går de alla vädligt tätt så det innebar att jag i princip hade kavajen på mig i en och en halv timme utan att kunna ta av mig den mer än riktigt korta stunder.

Hade det bara handlat om 2 minuter på en dag hade jag väl inte gnällt.

Sitter man på ett gäng 4-åringar börjar man inte fladdra med kavajen precis innan man går in, då kanske man aldrig kommer in. Det gör man en stund innan samt när man skrittat några varv och hoppat av...

*lånar tråden* :angel:

ska bara se så jag har fattat det rätt:
kan ha kortärmat på framhoppning
kavaj på banan om inte domaren har sagt nåt annat
kavaj på ev. prisutdelning (alltid?)

tacksam för svar.

Cyllene skrev:
Men läs vad jag skrev. Jag har kavajen på mig ca 8 minuter/start och sen har jag bara 7 hästar på mig innan nästa start. Tre hästar som går två klasser var ger 6 starter. Det är 48 minuter. Då det är unghästar går de alla vädligt tätt så det innebar att jag i princip hade kavajen på mig i en och en halv timme utan att kunna ta av mig den mer än riktigt korta stunder.

Hade det bara handlat om 2 minuter på en dag hade jag väl inte gnällt.

Sitter man på ett gäng 4-åringar börjar man inte fladdra med kavajen precis innan man går in, då kanske man aldrig kommer in. Det gör man en stund innan samt när man skrittat några varv och hoppat av...

Jo men det är sånt man får ta. Men ofta ger överdomaren ok till ridning utna kavaj.
Ha på dig något tunt under kavajen då, ett linne tex och så har du skjortbrösta på dig istället för skjorta.

är det nationellt? annars kan du ju bara sätte på dig en långärmad tunn bommulströja när du hoppar!

pollan skrev:
Jag var i björbäck! själv? altså jag tror inte ens det var en enda som hade Kavajen med sig till Tävlingen ens ;)

Ahaa. Jag va i sunne :).

Får man rida i klubbjacka istället för kavaj så tycker jag nog att det är snyggare att rida i bara skjorta istället.

Supersonic_ skrev:
I kortärmad tävlingsskjorta? Det är 25 grader ute och jag vill verkligen inte ha jacka :cry:

Att man inte skulle får ha kortärmat (typ pikè skjorta) när det är 25-30 grader varmt ute verkar fullständigt sinnessjukt. På villket sätt ser det illa ut och är nedsättande för sporten med en vit kortärmad skjorta?

ridsporten är lite knepig ibland måste jag säga...
svart(eller vilken färg man nu har), hur varm som helt kavaj, det är inte klokt. sen är ju dressyren värst:devil: förståss hihi

men jag har knappt varit på en tävling där inte det har varit ok att rida utan kavaj i värmen! så tycker att de flesta domare är snälla med det.

var på tävling i helgen där de flesta red utan kavaj och även utan inne på prisutdelningen! (jag själv var inräknad hehe)

eftersom någon skrev att det skulle vara kavaj på prisutdelning, det visste inte jag hehe och ingen annan heller tydligen.:smirk: får väl ha det nästa gång.

HannaSwenson skrev:
*lånar tråden* :angel:

ska bara se så jag har fattat det rätt:
kan ha kortärmat på framhoppning
kavaj på banan om inte domaren har sagt nåt annat
kavaj på ev. prisutdelning (alltid?)

tacksam för svar.

Jag har också blivit snurrig av allas olika svar...? :confused:

Jag trodde inte det var kavajtvång på lokal tävling överhuvudtaget??? Och vadå tunn tröja? Varför kan man inte få rida i bara skjortan, en tävlingsskjorta är ju aldrig ful/missprydande på ngt sätt? Fattar inte... :crazy:

Kan ju tillägga att jag på senaste lokala starten red utan kavaj, med kortärmad tävlingsskjorta i 100 cm och domaren sa inget om detta.

altså på Regional och Lokal så behöver man inte ha kavaj utan kan rida i vad man vill tröja /skjorta /fleecetröja/jacka... men inte med luva... det är olika från klubbtillklubb om man får ha kortärmat eller ej. . bäst är att fråga dommaren... på nationell tävling så måste du ha kavaj på om inte dommaren säjer ngt annat.... på framridningen får man rida i vad man vill. (detta är reglerna iaf för hoppning)

Ja, OK! Då var det så jag trodde/lärt tidigare. Fast jag trodde faktiskt att man fick ha kortärmad skjorta (på lokal tävling, alltså) även utan domares tillstånd :angel: Hoppsan :angel: Jag får visst fräscha upp mina kunskaper lite, tror jag minsann... :crazy: :D

det är lite olika från klubb till klubb för på vissa klubbar så gäller "klubbreglerna" vid ridning på derar annläggning. så om de har en regel att man inte för ha kortärmat så får man offtast inte det... detta gäller spesiellt på ridskolor som har tävlingar

Kan säga att jag har tävlat regionalt i väst med luva...:o Fick ingen tillsägelse men det kan aldrig ha varit tillåtet? Råkade bara glömma ta av mig västen efter framridningen.. Såg det på filmen hemma sedan..:D

Fridan skrev:
Får man rida i klubbjacka istället för kavaj så tycker jag nog att det är snyggare att rida i bara skjorta istället.

Tycker det är snyggast med kavaj, annars är det snyggare med en tunn mörk bomullströja över skjortan än dessa ofantligt stora klubbjackor som gör ryttarna till små micheliner, och självklart full med reklam...:eek:

Keep on Dreaming skrev:
Att man inte skulle får ha kortärmat (typ pikè skjorta) när det är 25-30 grader varmt ute verkar fullständigt sinnessjukt. På villket sätt ser det illa ut och är nedsättande för sporten med en vit kortärmad skjorta?

Det har ingenting med hur det ser ut att göra. Det är för att om man ramlar av och skrapar sig på armen så ska det inte komma in smuts.
Fick en tillsägelse av domare en gång som berättade att hon hade varit på en tävling där ryttaren red i kortärmat. Hon ramlade av och bröt armen så illa att benen stack ut.. Det kom in massa skit i såret så att säga.. Kom inte ihåg hur storyn slutade för vid det laget mådde jag så illa att jag lovade domaren att inte rida i kortärmat mer...:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Antalet tävlingsstarter inom ridsporten har minskat med nästan 25 procent på 10 år. Nu vill Svenska ridsportförbundet göra något åt det...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Grazing
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V