Får man tävla

S

Supersonic_

I kortärmad tävlingsskjorta? Det är 25 grader ute och jag vill verkligen inte ha jacka :cry:

Sv: Får man tävla

Som jag har förstått det får man bara rida utan jacka/kavaj inne på banan om domaren ger sin tillåtelse till det. Alltså vet man inte det förrän på tävlingsplatsen.

du får rida i skjorta när överdommaren sagt det. Sen tror jag att du måste ha långärmad på ponny men häst får du ha kortärmad.. TROR det är så. Jag hoppar iaf i kortärmad på tävling(storhäst) Är osäker hur det är på ponny.

om det är lokal eller regional så får du hoppa utan kavaj så då kan du ju hoppa med skjorta.. dock är det olika regler från klubb till klubb om man får rida i kortärmat... om det är nationell tävling så får man fråga överdommaren om det är OK att rida i kortärmad skjorta.. men offtast är dem förstående... :)

På Sm i Vetlanda fick man rida i kortärmad tävlingsskjorta i uppvärmningsklassen men sedan när allvaret började så skulle kavajen på.

Domaren bestämmer på varje tävling, oftast får man inte rida i kortärmat men det är som sagt upp till varje domare att bestämma..

På klubbtävling har jag sett endel som har kortärmad tröja eller skjorta. vet ej hur det är på lokal osv.

Enligt TR ska kavajen vara på. Var och tävlade idag och det var nämre 30 grader.

Måttligt kul när domaren deklarerar att kavajen måste vara på. Jag hade en hög med unghästar med mig, så det blev ganska många starter.

Nu ligger jag här och hinkar i mig vatten. Vätskebrist på hög nivå. Man hinner ju inte dricka ordentligt heller...

Den kalla duschen när jag kom hem var det skönaste på länge- och det blir kemtvätt av kavajen...

Förresten - reglerna säger att du får tävla i tröja. Till nästa helg ska jag köpa mig en ljus tunn snygg bomullströja och ha över skjortan!!

Man kan få rida utan kavaj eller jacka om domaren har gett tilllåtelse till det.
annars så får man stå ut med kavajen i 2 minuter.

fan stackars er:eek:
ja va å tävlade nationellt idag och vi fick rida med kortarmad sjkjora.. inte en kotte hade kavaj ;)

Vad jag vet så är det så att kavaj/tröja/jacka ska vara på om inte överdomaren ger tillstånd att hoppa utan. Visste däremot inte att man inte fick rida utan på prisutdelning, vilket jag fick veta sist vi tävlade:angel:

Två minuter? Hur gör du när du tävlar?

Säg att jag tar på mig kavajen 2 ryttare innan jag ska gå in. Sedan av med den en ryttare efter jag ridit. Det blir ca 8 minuter med kavajen på per runda. Ta det gånger sex starter. I vissa fall hade jag bara 9 hästar mellan starterna. Jippie vad kul att rida i kaval bara för att det är en nitisk domare på lokal tävling! :smirk:

Näevars, jag överlevde. Men det fanns ingen logik i varför vi inte kunde fått rida utan!

/C

Var iväg och tävlade idag och eftersom jag bara har kortärmad skjorta så hade jag hoppats på att få rida i den, men icke. Kavaj eller jacka fick man bara ta av om man hade långärmat under, så det var bara att ha jackan på. Glad att jag red ganska tidigt i första klassen, kan ju tänka mig hur det blev senare under dagen :crazy:

Kan tillägga att det var en lokal.

Ullis

Jag kan säga att jag red på samma tävling (antar jag..) Klockan halv tre å det var inte nådigt för jag hade också kortärmat å var tvungen att rida i kavajen.. Höll på att svimma när jag hade fått startsignal.. vätskebrist å hela kalaset.. Inte kul alls..

Som många andra har skrivit så får du rida i skjorta om dommaren sagt att det är okej. Har oxå för mig att det är långärmad för ponny somg äller och häst får rida i kortärmad. När jag tävlade nu i helgen sa dom först att man fick rida i i skjorta om den var långärmad men sen ändrade dom till kortärmad, men det var ngt innan dess som hade hoppat med kortärmad.

pollan skrev:
fan stackars er:eek:
ja va å tävlade nationellt idag och vi fick rida med kortarmad sjkjora.. inte en kotte hade kavaj ;)

Va också o tävlade nationellt i helgen. Domaren var verkligen juste och lät alla rida i skjorta, även utan ärm. Trots det så var det ändå jättevarmt och sjuukt mycket bromsar.

Vilken tävling var du på?

// F :bump:

Cyllene skrev:
Enligt TR ska kavajen vara på. Var och tävlade idag och det var nämre 30 grader.

Måttligt kul när domaren deklarerar att kavajen måste vara på. Jag hade en hög med unghästar med mig, så det blev ganska många starter.

Nu ligger jag här och hinkar i mig vatten. Vätskebrist på hög nivå. Man hinner ju inte dricka ordentligt heller...

Den kalla duschen när jag kom hem var det skönaste på länge- och det blir kemtvätt av kavajen...

Hemska domare :devil:
Vi var i Anderslöv. Där var det inget kavajtvång. :idea:
Skrattade åt några tejejer som red i tight linne där bröstvårtorna stod rakt ut. Såg lite löjligt ut. :eek:

Jag var i björbäck! själv? altså jag tror inte ens det var en enda som hade Kavajen med sig till Tävlingen ens ;)

Cyllene skrev:
Två minuter? Hur gör du när du tävlar?

Säg att jag tar på mig kavajen 2 ryttare innan jag ska gå in. Sedan av med den en ryttare efter jag ridit. Det blir ca 8 minuter med kavajen på per runda. Ta det gånger sex starter. I vissa fall hade jag bara 9 hästar mellan starterna. Jippie vad kul att rida i kaval bara för att det är en nitisk domare på lokal tävling! :smirk:

Näevars, jag överlevde. Men det fanns ingen logik i varför vi inte kunde fått rida utan!

/C

Jag förstår inte vad ni klagar på, dressyrryttare har alltid kavaj (har i allafall aldrig varit på en dressyrtävling där domaren sagt att det var ok att rida utan kavaj). Det tar dessutom mer än två minuter att rida ett program. På framridningen är det ju i och för sig ok att rida i skjorta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Antalet tävlingsstarter inom ridsporten har minskat med nästan 25 procent på 10 år. Nu vill Svenska ridsportförbundet göra något åt det...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Grazing
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V